۰

پیش‌بینی ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در حوزه صنایع دستی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۵
پیش‌بینی ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در حوزه صنایع دستی
به گزارش عصر تعادل، این هفته اختتامیه المپیاد تکنسین‌های برتر برگزار شد و مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در این مراسم با اعلام حمایت از مهارت‌آموزان، از پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به ۴۰ تکنسین برتر این المپیاد خبر داد.
نوراله زاده تربیت تکنسین در کشور را زمینه‌ساز تولید ملی و انتقال فناوری دانست و گفت: مهمترین عامل تولید در هر کشوری کسب مهارت نیروی انسانی است.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از مهارت آموزان تصریح کرد: هم اکنون برنامه‌های خوبی برای تربیت تکنسین در دست انجام است که می‌تواند مقدمه توسعه اشتغال و تحرک بازار کار باشد.
نفرات برتر المپیادهای تکنسین ایران به عنوان بازدید کننده برای آشنایی با فضای چهل و چهارمین مسابقات جهانی عازم امارات ابوطبی می‌شوند.
در هفته‌ای که گذشت وزیران کار و تعاون و ارتباطات به استانهای گلستان و یزد سفر کردند و تفاهم‌نامه طرح تکاپو را با هدف ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۶ به امضا رساندند.
بر اساس اعلام وزیر ارتباطات در سال جاری، کسب و کار و اشتغال در حوزه ICT  باید ۳۰ درصد افزایش یابد.
دستاورد سفر به یزد، ۲۶ تفاهم نامه طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) با سرمایه‌گذاری۲۲۰۰ میلیارد ریال بود که ظرف دو سال ۶۶۰۰ شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد خواهد کرد.
در سفر به استان گلستان نیز تفاهم نامه طرح تکاپو با ۱۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید و ۱۴ تفاهم نامه نیز در حوزه ICT برای ایجاد اشتغال در گلستان امضا شد که ظرف دو سال برای ۴۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم به دنبال خواهد داشت.
اجرای طرح تکاپو کار مشترک دو وزارتخانه برای ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی به شمار می‌رود و آنطور که ربیعی وزیر کار گفته قرار است امسال ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در حوزه IT و ICT  ایجاد شود.
این هفته یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و آلمان به امضا رسید تا زمینه‌های انتقال تجربه در حوزه تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم شود.
عیسی منصوری‌ ـ معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از امضای تفاهمنامه مذکور را توسعه و گسترش تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق نهادهای مالی ایران عنوان کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد بانک‌های پس انداز آلمان منعقد می‌شود آموزش مدیریت کارکنان بانک‌ها و موسسات مالی، مدیریت شبکه شغلی و تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم شود.
در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ظرفیت‌های اشتغال و تولید در این سازمان را بررسی کرد و مقرر شد تا سه بسته مستقل اشتغال در زمینه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدوین شود.
ربیعی در این دیدار بر لزوم حل مشکل بیمه هنرمندان و صنعتگران بخش صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: اجرای اقدامات متصل به هم و تهیه یک بسته حمایتی از برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی است.
 به گفته وی قواعد و قوانین در هر بخش باید به‌ صورت جداگانه و سازمان‌یافته اجرایی شود و برای هر بسته اشتغال، بسته بهبود فضای کسب‌وکار تعریف شود.
آنطور که ربیعی گفته، رَسته‌های پر اشتغال کشور در شورای عالی اشتغال شناسایی و برش استانی این رسته‌ها مشخص شده است که بر همین اساس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی از دستگاه‌های اشتغالزا شناخته شده است.
برابر اعلام وزیر کار استانهای کرمانشاه، کردستان و سمنان به‌صورت آزمایشی برای اجرای طرح توسعه فعالیت‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی انتخاب شده‌اند و طرح ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری باید با استفاده از دستورالعمل مشترک در استانها اجرایی شود.
ویژگی‌های تعاونی های ثبت شده در سال ۹۵ در کشور اعلام شد
تشکیل ۳۸۱۰ تعاونی جدید با اشتغالزایی بیش از ۶۳ هزار نفر در سال گذشته از دیگر خبرهای هفته جاری بود.
بر ابر اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ویژگی‌های تعاونی‌های به ثبت رسیده در ۳۱ استان کشور، سال گذشته ۳۸۱۰ تعاونی برای انجام فعالیتهای مختلف کسب و کار به ثبت رسیده و به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰ تعاونی در کشور تشکیل شده است.
مجموع اعضای این تعاونی‌ها بیش از ۸۴ هزار و ۳۵۳ نفر و تعداد فرصت شغلی ثبت شده در سامانه مذکور ۶۳ هزار و ۳۰۶ نفر بوده است.
گزارش این سامانه نشان می‌دهد بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده مربوط به فعالیت های کشاورزی با ۱۰۴۶ واحد و صنعت با ۹۹۰ واحد است و تعاونی‌های بخش کشاورزی با ۱۸ هزار و ۵۵۸  نفر دارای بیشترین تعداد اعضا هستند.
بیشترین میزان فرصت شغلی نیز به تعاونی‌های صنعت با  ۱۷ هزار و ۳۸  نفر و پس از آن تعاونی‌های کشاورزی با  ۱۵ هزار و ۴۹۳  نفر اختصاص داشته است.
کد مطلب : ۱۲۲۳۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.