۰

پیش‌بینی ایجاد 150 هزار شغل در خراسان رضوی طی سال جاری

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲
به گزارش عصر تعادل، علیرضا رشیدیان ظهر امروز 24 خردادماه در جلسه شورای کشاورزی استان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: تمام جلسات و برنامه های ما باید به سمت تحقق شعار سال برود و در این راستا باید افزایش چرخه تولید در دستور کار قرار گیرد. امسال باید اشتغال نیز مورد توجه قرار گیرد. یکی از مسایل ما این است که به عنوان نمونه در همین دامداری های سبک با اصلاح نژادهای دامی، روش های داشتی، کشت گلخانه ای و... چقدر می توان اشتغال ایجاد کرد.
وی افزود: امسال سال تولید و اشتغال است. یکی از بخش های مهمی که باید در این حوزه ایفای نقش کند همین بخش کشاورزی، دامداری و باغداری است. مسلما در این بخش نقش دستگاه های دولتی به عنوان تسهیل کننده امور است ولی مسئولیت اصلی با بخش خصوصی است. در همه مطالبی که در این جلسه ارایه شد، کاهش هزینه ها و افزایش تولید باید مورد توجه قرار گیرد. 
رشیدیان خاطرنشان کرد: باید در حوزه های مختلف مربوط به آب مانند کشت فراسرزمینی، کشت محصولات ارزان تر، تولید گیاهان دارویی و... نیز باید وارد اقدام و عمل شد. همچنین طی توافقاتی که صورت گرفته، قرار شده بود پنجره واحد روستایی ایجاد شود. در حال حاضر زیرساخت های IT و ICT این امر در روستاها فراهم است و باید موضوعات مرتبط با روستاها و عشایر در قالب این پنجره واحد برای ارایه خدمات دولتی پیگیری شود.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: زنجیره های تولید و استفاده از صنایع تبدیلی نیز باید با همان تعدادی که مشخص شده پیش رود تا با توجه به شرایط و نیاز بازار ظرفیت های تولید در روستاها شکل گیرد. این از کمک های فنی و اعتباری نیز بهتر است. تسهیلاتی که در حوزه طرح های روستایی وجود دارد، کارمزد کمی حدود 4 تا 5 درصد دارد و توصیه می شود از این تسهیلات بهره برداری شود. بهتر است برای بخش کشاورزی از تسهیلات مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد ظرفیت های تولید استفاده شود.
رشیدیان بیان کرد: دامداری علمی و اصلاح نژادها و افزایش تولید و... نیز اهمیت دارد که باید پیگیری شود. این امر در اشتغال زایی نیز می تواند کمک کند. باید دانشگاه ها تحقیقاتی انجام دهند که روشن شود واحدهای پرواربندی چقدر می تواند در توسعه اشتغال در استان در روستاها کمک کند. 
وی با بیان اینکه با ورود گوشت قرمز به استان قیمت کاهش یافته، گفت: با این حال باید توجه شود که سریع تر بشود از گوشت داخلی استفاده کرد چون این امر در بلندمدت در خدمت تولیدکنندگان استان خواهد بود. آنفولانزای مرغی نیز خیلی خوب در استان مدیریت شده ولی نباید بخش خصوصی که در این حوزه به ما کمک کرده، دچار ضرر شود. 
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: گسترش کشت گلخانه ای، آبیاری تحت فشار و... نیز باید دارای طرح اجرایی باشد و باید این طرح ها اجرا شود. اگر امسال سرما و بحران دیگری برای استان پیش نیاید، امیدواریم به ایجاد 150 هزار فرصت شغلی دست یابیم. سال گذشته اگر سرمای پاییز صورت نمی گرفت، 155 هزار فرصت شغلی در استان محقق می شد. 
رشیدیان با اشاره به اختلاف نظر در خصوص تعیین میزان اضافه برداشت آب از چاه های کشاورزی اضافه کرد: باید روی همان مصوبه شورای کشاورزی استان برای کاهش 700 میلیون متر مکعب تاکید کرد. باید در این دو سال آبیاری تحت فشار و لوله کشی 2000 کیلومتر نیز صورت گیرد تا این میزان کاهش برداشت با بهره وری جبران شود. در واقع نباید فشار دیگری به کشاورز وارد شود. 
وی افزود: نصب کنتورها در چاه ها بسیار کار بزرگی بوده است. این آب برای نسل آینده هم است. باید همان توافق ابتدایی ملاک عمل قرار گیرد و جهاد کشاورزی مقید است که همان 700 میلیون متر مکعب در سال را کاهش دهند. 
رشیدیان خاطرنشان کرد: باید همه دستگاه ها کمک کنند تا بهره وری آب در استان افزایش یابد. برای این منظور باید به این امور کمک کرد و یارانه و تسهیلات داد. به همان نسبتی که قرار است از میزان مصرف آب کاهش یابد، باید از دیگر سو اقداماتی برای بهره وری آب نیز صورت گیرد. 
استاندار خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت دام در استان بیان کرد: صاحبان دام سبک سریع تر باید برای عرضه دام برای کشتار اقدام کنند در غیر این صورت دولت مجبور می شود براساس نیاز بازار اقدام به واردات گوشت کند. این امر نیز موجب متضرر شدن دامداران خواهد شد.
کد مطلب : ۱۳۰۱۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.