۰

گرامیداشت یاد نادر گلچین در «آیین آواز»

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۸
به گزارش عصرتعادل، چهاردهمین نشست تخصصی «آیین آواز» با یاد و خاطره نادر گلچین ـ خواننده آواز ایرانی ـ برگزار شد.
 
گرامیداشت یاد نادر گلچین در «آیین آواز»

بر اساس خبر رسیده، نادر گلچین استاد قدیمی و خاطره ساز هنر خوانندگی و آواز که در آخرین روز از ماه گذشته روی در نقاب خاک کشید، در برنامه ماهانه آیین آواز به بهانه‌های مختلف مورد بحث کارشناسان و هنرمندان مدعو قرار گرفت و یادش به نیکی گرامی داشته شد.

 خانواده استاد گلچین نیز با حضور مؤثر در برنامه همکاری لازم را در بهتر برگزار شدن آن از خود نشان دادند. ضمن اینکه قاب عکسی از استاد نیز در کنار پوستر نشست، خودنمایی می‌کرد.

در ادامه این برنامه نیز علیرضا پورامید و علی شیرازی با ذکر خاطرات و جزئیاتی از نادر گلچین یاد کردند و آثار و تصاویری از ایشان نیز برای حاضران پخش شد.

در بخشی دیگر نیز که به ارائه مبحث فنی و تئوریک ماه اختصاص داشت حمیدرضا نوربخش ـ خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ـ به همراه علی شیرازی ـ آوازخوان و آوازپژوه مشارکت کردند. شیرازی به عنوان کارشناس مجری در مقدمه بحث از معضل قابل پیش بینی بودن بسیاری از آوازهای امروزی به عنوان یک آسیب مهم نام برد.

سپس نوربخش با بیان تسلیت به مناسبت درگذشت استاد نادر گلچین و مثال آوردن از آثار و همچنین ویژگی‌ها و شخصیت هنری آن زنده‌یاد، دارا بودن صدا را اصلی‌ترین پایه در هنر خوانندگی و آواز دانست.

او در بخش دیگری از سخنانش استاد محمدرضا شجریان را هنرمندی دانست که ابتدا خود را به عنوان خواننده به جامعه شناساند و سپس با تداوم آموختن در حالی که خواننده مشهوری بود سر کلاسهای استاد اسماعیل مهرتاش حاضر شد و هیچ گاه از یادگیری در آواز بازنایستاد و به داشته‌هایش بسنده نکرد.

اجراهای امیر مداح با نی مسعود جاهد، دانش خوشرو با نی روح الله صفاییان، متین رضوانی پور با نی محسن ایروان فر از برنامه‌های آوازی این ماه بود.

متین رضوانی پور نیز در مقام پژوهشگر آوازهای آیینی درباره آوازهای عاشورایی به سخنرانی پرداخت. در بخشی دیگر نیز سوگواره‌ای برای نادر گلچین برگزار شد که ابتدا علیرضا پورامید و علی شیرازی درباره آن مرحوم سخن گفتند و در پایان نیز عیسی احمری با نی احسان لیوانی به بازاجرای تصنیف نوای کاروان اثر جاودانه استاد گلچین مشغول شدند.

علی رستمیان، مرتضی غزنوی، محمود مخدوم، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، چنگیز عسکرپور، علیرضا فریدون‌پور، علیرضا حاجی طالب، سبحان مهدی‌پور، مرجانه گلچین، حسام الدین صحرایی، مهدی اصغرپور، محمود جاهد، صادق چراغی، مجید پایدار، عارف احسن، سلیم سکوتی، محمد قرلباش، علی اکبر کهربایی، حسین نوریانی، سعید ناظمی، منصور رسولی، محمد حشمت به همراه تعدادی از نزدیکان استاد نادر گلچین از میهمانان حاضر در این برنامه بودند. مجری گری نشست نیز برای نخستین بار بر عهده علیرضا معینی بود.

در پایان اعلام شد که پانزدهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه شنبه ۳۰ آبان در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
کد مطلب : ۱۳۳۷۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.