۰

دور باطل دولت با "حراج سکه"/ سود حراج سکه به جیب دولت می رود/ به جای نگاه کاسبکارانه سرمایه های مردم صرف "تولید و اشتغال" شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۴
دور باطل دولت با "حراج سکه"/ سود حراج سکه به جیب دولت می رود/ به جای نگاه کاسبکارانه سرمایه های مردم صرف "تولید و اشتغال" شود
به گزارش عصر تعادل،عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  در خصوص حراج سکه از سوی بانک کارگشایی به دستور بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار سکه و طلا عنوان کرد: اخیرا بانک مرکزی از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه های دولتی در بازار کرده است که این اقدام دولت برای ایجاد تعادل در بازار سکه و طلا و همچنین جمع آوری سرمایه های نقدی مردم روش نادرستی و غلطی است.
 
وی با بیان اینکه این روش در دوره های گذشته انجام می شد اظهارداشت: دولت روشی را برای ایجاد تعادل در بازار سکه و طلا انجام می دهد که این روش سال ها قبل در کشور های اروپایی انجام می شد ولی در حال حاضر و با پیشرفت تجارت ، علم و تکنولوژی روش های دیگری را برای ایجاد تعادل در بازار طلا در پیش گرفته اند و دیگر از این روش استفاده نمی کنند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: روش حراج سکه از سوی دولت با نرخی کمتر از نرخ بازار هیچ رونقی را در بازار کشور ایجاد نمی کند و کمکی هم به ایجاد تعادل و ثبات نرخ در بازار سکه و طلا نیز نمی کند؛ با این روش تنها دولت سود می کند و اندوخته برای خود جمع آوری می کند. بعبارت دیگر دولت با اجرای این روش بیشتر به کاسبی خود است تا کمک به مردم و ایجاد تعادل و ثبات در بازار طلا و سکه.
 
شیخی با اشاره به اینکه باید سرمایه های مردم را در محل های دیگری جمع آوری و هزینه کنیم ادامه داد: دولت باید سرمایه های سرگردان و راکد مردم را با توجه به معضل بیکاری که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید و اشتغال هزینه کند نه اینکه با فروش سکه و طلا تنها سرمایه مردم را برای خود جذب کند و پروژه های عمرانی از این سرمایه بی نصیب بمانند.
 
وی ادامه داد: تولید و اشتغال در حال حاضر دو مقوله مهمی هستند که دولت باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد ؛ 5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد و باید دولت سرمایه های سرگردان و راکد مردم را برای رونق تولید و اعطای تحصیلات به تولیدکنندگان در نظر بگیرد.
 
استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه دولت با این اجرای این روش هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند گفت: دولت با اجرای این روش تنها به فکر منافع خود بوده و هیچ کمکی به اقتصاد کشور با اجرای این روش نمی کند و باید هرچه زود تر این طرح متوقف گردد.
 
کد مطلب : ۱۳۷۰۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.