۰

دژ مستحکم دفاعی، دستاورد نکو در خونه به خونه

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۱
به گزارش عصر تعادل،از جواد نکونام بیشتر از اینها خواهیم شنید. سرمربی این روزهای خونه به خونه که از لالیگا و بازی مقابل بارسلونا و رئال مادرید، به لیگ یک و تقابل با تیم‌هایی رسیده که برای موفقیت دست به هر کاری و هر روشی می‌زنند. نکونام اما بهترین روش را برگزیده و آن را هم از کارلوس کی‌روش آموخته. او در این بخش، شاگرد اول کلاس کی‌روش است. مربی پرتغالی که هرگز فوت آخر کوزه‌گری را به دستیارهای خود آموزش نمی‌دهد اما نکونام آنقدر باهوش بود که توانست در مدتی کوتاه، این درس بزرگ را فرا بگیرد و حالا از آن استفاده کند.

جواد نکونام در کلاس درس کی‌روش، هر چند کوتاه بود و پر‌حاشیه اما نکته‌های ویژه‌ای آموخته که حالا در لیگ یک به چشم آمده و از دلایل موفقیت او بوده. مربی جوان و تنها 37 ساله‌ای که پس از تجربه گرانبهای دستیاری در تیم ملی حالا نام خود را در قامت یک سرمربی آینده‌دار مطرح کرده و در لیگ یک دستاوردهای بزرگی به دست آورده است.

مهم‌ترین موفقیت نکونام در خونه به خونه، حتی پراهمیت‌تر از 21 امتیازی است که او در 14 بازی کسب کرده و آن آمار فوق‌العاده خط دفاعی این تیم است. نکته ویژه‌ای که سال‌هاست در تیم ملی دیده‌ایم و حالا از نکونام و خونه به خونه می‌بینیم. این تیم که یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر، البته به‌عنوان تیم دوم است، در 14 دیداری که از نکونام روی نیمکت خود استفاده کرده، تنها 7 گل خورده. یعنی به طور میانگین هر بازی 5/0 گل خورده که آماری شگفت‌انگیز در تمام لیگ‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر درباره آمار خونه به خونه، رکوردی است که این تیم در تعداد کلین‌شیت بر جا گذاشته. دروازه خونه به خونه هفته هفتم و مقابل ایرانجوان باز شد. از آن بازی تا هفته پانزدهم که شهرداری ماهشهر توانست دروازه این تیم را باز کند، خونه به خونه به مدت 7 هفته گلی دریافت نکرد تا آمار درخشان دیگری به نام خود ثبت کند. رکوردی در حدود 700 دقیقه بسته نگه داشتن دروازه که در لیگ یک با آن اشتباه‌های عجیب و غریب و آن فراز و نشیب‌های متعدد، فوق‌العاده است و ستودنی.

این آمار از خونه به خونه تیمی ساخته با دژ مستحکم دفاعی. نتایج هم مشخص است. صفر - صفر در خارج از خانه و یک - صفر در بازی‌های خانگی. این همان روشی است که کی‌روش در تیم ملی از آن استفاده می‌کند. بردهایی با اختلاف کم و تساوی‌هایی ارزشمند. این سبک بازی تیم ملی را به جام جهانی 2018 رساند و حالا می‌تواند نکونام را نیز راهی لیگ‌برتر کند، آن هم در نخستین تجربه سرمربیگری کاپیتان سابق تیم ملی.

نکونام در دوران بازی نیز سعی می‌کرد تجربه‌ای برای مربیگری بیندوزد. سال‌ها حضور در لالیگا و بازی در حوزه خلیج فارس و البته فعالیت زیر نظر مربیان مختلفی نظیر میروسلاو بلاژویچ، برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش می‌تواند از او یک مربی ایده‌آل و آینده‌دار بسازد. البته نکونام هم نشان داده از تمام این کلاس‌های درس، نکته‌هایی را آموخته و روی کاغذ نوشته تا در شرایط مختلف از آنها استفاده کند.

این موفقیت‌ها، از صعود خونه به خونه به رده‌های بالای جدول تا گل نخوردن‌های متوالی، همه و همه در شرایطی به دست آمده که نکونام نقشی در جذب بازیکن و تدارک خونه به خونه برای حضور در لیگ یک نداشته. او از هفته دوم جانشین رحمانی روی نیمکت خونه به خونه شده و بر همین اساس نه بازیکنی با سلیقه خود جذب کرده و نه بدنسازی پیش فصل را زیر نظر گرفته. این مساله موفقیت‌های نکونام را پررنگ‌تر می‌کند، چرا که او توانسته تیمی بسازد که بازیکنانش را انتخاب نکرده و فقط روی تاکتیک و انتخاب سبک بازی تمرکز کرده است.

از جواد نکونام بیشتر از اینها خواهیم شنید. سرمربی این روزهای خونه به خونه که از لالیگا و بازی مقابل بارسلونا و رئال مادرید، به لیگ یک و تقابل با تیم‌هایی رسیده که برای موفقیت دست به هر کاری و هر روشی می‌زنند. نکونام اما بهترین روش را برگزیده و آن را هم از کارلوس کی‌روش آموخته. او در این بخش، شاگرد اول کلاس کی‌روش است. مربی پرتغالی که هرگز فوت آخر کوزه‌گری را به دستیارهای خود آموزش نمی‌دهد اما نکونام آنقدر باهوش بود که توانست در مدتی کوتاه، این درس بزرگ را فرا بگیرد و حالا از آن استفاده کند.

خونه به خونه اگر به همین روند ادامه بدهد و همچنان بازی‌هایش را با کمترین گل خورده پشت سر بگذارد، قطعا یکی از مدعیان اصلی صعود و خالق یک موفقیت بزرگ خواهد بود. تیمی که دو فصل قبل را با هزینه‌های کلان و حضور مربیانی چون اکبر میثاقیان و نادر دست‌نشان گذرانده و به موفقیتی آنچنانی دست نیافته. حالا اما نکونام روی نیمکت خونه به خونه نشسته و این همان برگ برنده‌ای است که می‌تواند عامل موفقیت‌های بعدی این تیم باشد. موفقیت‌هایی که از تجربیات نکونام به دست آمده و او را در عرصه مربیگری صاحب سبک نشان داده است.
کد مطلب : ۱۳۷۲۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.