۰

تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه/ مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن/جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان، واکنش ائتلاف نوری المالکی به سفر بن‌سلمان به بغداد، هشدار العبادی به وقوع درگیری در منطقه و تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن نیز اشاره کرد.
به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه غربی با استناد به گفته‌های چند دیپلمات و سیاستمدار مدعی انجام مذاکرات مخفیانه میان عربستان و حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن شد.
رویترز با استناد به گفته‌های چند دیپلمات و سیاستمدار از مذاکرات مخفیانه میان عربستان و حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن خبر داد. این مذاکرات از دو ماه پیش شروع شده و هدف آن عقد قرارداد آشتی و برقرای صلح است.
رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و محافل سیاسی در یمن می نویسد: عربستان سعودی و نمایندگانی از حوثی‌های یمن مخفیانه در حال مذاکره هستند و می‌کوشند، به جنگ سه ساله پایان دهند، جنگی که یکی از بحران‌های انسانی فاجعه‌بار جهان را به وجود آورده است.
ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی سه سال است، حملات خود به یمن را آغاز کرده است.
دو دیپلمات و دو مقام رسمی یمنی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به رویترز گفته‌اند که محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی‌ها، به منظور یافتن راه حلی برای کشمکش موجود برای گفت وگوی مستقیم با مقامات سعودی در عمان بوده است.
یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفت: «رایزنی‌هایی بین حوثی‌ها و سعودی‌ها وجود داشته بدون آنکه نماینده‌ای از سوی دولت حضور داشته باشد و روشن است که هم حوثی‌ها و هم ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مایل به رسیدن به توافق با یکدیگرند.»
یک مقام ائتلاف انجام مذاکره میان عربستان و حوثی‌ها را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون این سازمان ملل است که تلاش می‌کند راه‌حلی سیاسی به منظور دستیابی به صلح بیابد. مقامات حوثی نیز حاضر به موضع‌گیری رسمی در این باره نشدند.
تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه/ مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن/جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان
منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند، اگر بر سر پایان دادن به جنگ توافق حاصل شود نخست آتش‌بس در تمامی جبهه‌های جنگ برقرار و سپس قرارداد صلحی امضا خواهد شد که در آن باید علایق طرف های درگیر در کشمکش منظور شود.
رویترز در پایان می نویسد: با توجه به اینکه چشم‌اندازی برای پیروزی نیروهای ائتلاف وجود ندارد و یمن در این میان به سمت قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیر و مرگبار سوق داده شده، ‌مقامات رسمی عربستان سعودی مانند ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، محمد بن سلمان، گفته‌اند که خواستار پایان دادن به جنگ هستند.
واکنش ائتلاف نوری المالکی به سفر بن‌سلمان به بغداد
ائتلاف دولت قانون در واکنش به خبر تصمیم ولی‌عهد سعودی برای سفر قریب الوقوع به بغداد دولت عراق را از اعتماد به سعودی‌هایی که عامل کشتار و گسترش تروریسم در عراق هستند، برحذرداشت.
همزمان با اعلام خبر تصمیم ولی‌عهد سعودی برای سفر قریب الوقوع به بغداد و برداشتن گامی تازه در تقویت روابط دو کشور، ائتلاف «دولت قانون»، به رهبری نوری المالکی امروز شنبه از دولت عراق خواست از عربستان به دلیل ارتکاب جنایات در حق عراق و مردم آن دوری گزیند.
«کاظم الصیادی»، یکی از رهبران ائتلاف در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: نمی توان به عربستان اعتماد کرد، چون این کشورسرمنشأ اندیشه‌های تروریستی و وهابی و بزرگ‌ترین حامی تروریسم و تروریست‌هاست.
وی افزود: سعودی‌ها در حق ملت عراق مرتکب جنایات بزرگ، کشتار و تروریسم شدند و همه این‌ها برای محکومیت عربستان در برابر همه دادگاه‌های بین المللی کفایت می کند.
الصیادی اظهار داشت: دولت عراق نباید به عربستان نزدیک شود، بلکه باید همه حقوق ملتی را که به موجب فتواهای تکفیری عربستان دریایی خونشان ریخته شده بازگرداند.
وبگاه خبری «خلیج آنلاین» نیز در گزارشی درباره سفر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به بغداد که طبق اخبار تایید نشده قرار است اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل انجام شود، گفت: عربستان و عراق پس از گذشت سال‌ها تنش در روابط دو کشور هم اینک از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک به یکدیگر نزدیک شدند که گشایش گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور از علائم بهبود این روابط است و به دنبال سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عربستان و دیدارش با ملک سلمان و استقبال ولی عهد سعودی از مقتدا صدر رهبر جریان صدر و سفر قاسم الاعرجی وزیر کشور کشور عراق به عربستان حاصل شد.
تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه/ مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن/جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان
این وبگاه خبری به نقل از «طلال حسین الزوبعی»، عضو پارلمان عراق و یکی از رهبران ائتلاف همبستگی آورده است: سفر قریب الوقوع ولی عهد سعودی به بغداد و استان نجف در جنوب عراق با هدف تقویت تفاهم امنیتی بین دو کشور در رویارویی با تروریسم است که به رفع اتهامات متبادل بین طرفین منجر می‌شود.
الزوبعی گفت: مهم ترین هدف ولی عهد سعودی از سفر به بغداد بازگرداندن عراق به آغوش کشورهای عربی و دور کردن آن از دخالت و نفوذ ایران و امضای توافقنامه‌های راهبردی در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری است، به ویژه که عربستان یک قدرت اقتصادی مهم در خاورمیانه است و در عراق هم فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگی است که می‌تواند زمینه پیشرفت اقتصادی دو کشور را فراهم کند و روابط عراق با کشورهای برادر عربی را تقویت می‌کند.
وی درباره تصمیم بن سلمان برای سفر به شهر نجف در جنوب عراق هم الزوبعی گفت: این سفر اعتراف به این دارد که ائمه بزرگوار ما نزد عربستان هم همان قداست را دارند که نزد شیعیان دارند و همین موضوع سرآغاز پایان طرح طائفه‌ای و بانی حفظ عراق یکپارچه است.
هشدار العبادی به وقوع درگیری در منطقه
نخست وزیر عراق طی سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت روز شهید این کشور با بیان اینکه عراقی‌ها به دنبال کشوری ملی گرا هستند، درباره وقوع درگیری‌ها در منطقه هشدار داد.
او در این مراسم که در دفتر رئیس تحالف ملی شیعیان برگزار شد، گفت: «امروز ما به منظور تکریم و احترام به روح بلند شهید محراب، آیت الله العظمی سید محمد باقر حکیم (قدس) از جا برمی‌خیزیم؛ کسی که استبداد بعثی ها را در هم شکست و برای عراق پیروزی به ارمغان آورد».
العبادی افزود: «همچنین در این روز، یاد و خاطره شهدای حلبچه، شهدای قیام مردمی و تمام کسانی که در راه آزادسازی کشور از استبداد رژیم بعث و جنایت های داعش جان خود را فدا کرده اند، گرامی می داریم».
نخست وزیر عراق یادآور شد: «استبداد و تروریسم فرق چندانی با یکدیگر ندارند بلکه هر دو به دنبال آن هستند تا برای تسلط بر مردم طرف مقابل را از پیش روی بردارند».
تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه/ مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن/جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان
العبادی با اشاره به اینکه استمرار پیروزی ها مستلزم اتحاد و همبستگی است، گفت: «ما در هر دو میدان مبارزه با استبداد و تروریسم، با خون ها و فداکاری های ملت عراق به پیروزی دست یافته ایم».
وی ادامه داد: تهاجم داعش وجود ما را به خطر انداخت. به همین دلیل، فتوای مرجع عالی دینی ما سید علی سیستانی (دام ظله) جوانان و افراد پا به سن گذاشته را به دفاع از عراق و مردم آن فراخواند».
وی با اشاره به اینکه امروز عراق جایگاه خود را در میان کشورهای همسایه و خاورمیانه به دست آورده است، تصریح کرد: «ما خواهان ایجاد روابط بر اساس منافع ملی هستیم. نباید در این میان دو دستگی ایجاد شود و نمی‌توان تنها یک جانب را مد نظر داشت. باید برای تحقق منافع خود همه جوانب را در نظر بگیریم، زیرا هرگونه درگیری در منطقه به بروز تروریسم منجر می شود».
آمریکا در تدارک حمله موشکی به سوریه
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: آمریکا در تدارک حمله موشکی به سوریه از ناوهای خود مستقر در دریای مدیترانه، خلیج فارس و دریای سرخ است.
به گزارش اسپوتنیک، ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد، تحرکات گروه های نظامی آموزش دیده توسط آمریکا با استفاده از سلاح های شیمیایی به دنبال بهانه ای برای حمله آمریکا به سوریه هستند و مسکو اقدامات پیشگیرانه مرتبط را در این خصوص انجام می دهد.
«سرگئی رودسکوی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: شواهدی برای آمادگی در جهت حمله احتمالی وجود دارد. معلوم نیست که آمریکایی ها به دنبال حمایت از چه کسانی هستند، تروریست های جبهه النصره یا شرکای آنها در غوطه شرقی.
تدارک آمریکا برای حمله موشکی به سوریه/ مذاکرات مخفیانه عربستان با حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن/جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد: آمریکا به دنبال حمله نظامی به اهداف دولتی با موشک است. آمریکا به دنبال حمله با موشک های بالدار از ناوهای خود در بخش شرقی دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج فارس است.
وی افزود: نظامیان جبهه النصره همراه با کلاه سفیدها در حال طراحی یک حمله شیمیایی در منطقه الغبیت و کلب لوسا در ۲۵ کیلومتری شمال غربی ادلب هستند و ۲۰ کانتینر گاز کلر در اختیار آنهاست. آنها تحت پوشش محموله های کمک های انسانی به مواد شیمایی برای ساخت سلاح شیمیایی دست یافته اند.
روسکوی بیان کرد: بیش از ۴۴ هزار نفر غوطه را ترک کرده اند و ۲۷ هزار تن از صبح امروز این منطقه را ترک کرده اند. نمایندگان سازمان ملل در خارج بیرون بردن غیرنظامیان از غوطه شرقی دمشق مشارکت می کنند.
جزئیاتی از سفر فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان
فرمانده نیروی دریایی پاکستان، در سفر رسمی به عربستان درباره افزایش همکاری دفاعی، آموزش مشترک نیروها و تأمین امنیت مرزهای آبی به گفت و گو با مقامات این کشور پرداخت.
 محور اصلی این سفر افزایش همکاری های دفاعی دو کشور اعلام شده است.
عباسی نقش پاکستان برای مبارزه با تروریسم و توان این کشور برای تأمین امنیت در آب‌های اقیانوس هند را برای همتای عربستانی خود تشریح کرد.
ظفر محمود عباسی ضمن بازدید از دانشگاه افسری فهد با فرماندهان نیروی دریایی عربستان دیدار و درباره گسترش همکاری نظامی به رایزنی با آن‌ها پرداخت.
چندی پیش، نیروی دریایی پاکستان از برگزاری چهارمین رزمایش دریایی اسلام‌آباد ـ ریاض نزدیک سواحل کراچی و در اقیانوس هند خبر داد.
سال گذشته، رزمایش مشترک با نام شهاب 1 بین پاکستان و عربستان برگزار شد. این در حالی است که در مهرماه سال جاری نیز دو کشور رزمایش نیروهای زمینی با عنوان الصمصام را برگزار کردند.
جزئیات قراردادهای دفاعی بین پاکستان و عربستان مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد ریاض که نتوانسته پاکستان را به صورت رسمی وارد ائتلاف نظامی خود کند به خرید تجهیزات نظامی و کمک تاکتیکی این کشور بسنده کرده است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که خرم دستگیرخان وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به مجلس ملی در زمینه حضور نظامیان در کشورهای عربی اعلام کرد 1671 نظامی ارتشی این کشور در عربستان مستقر هستند.
کد مطلب : ۱۳۷۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.