۰

جانسون در آخرین تلاش اروپا برای حفظ برجام راهی واشنگتن شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
جانسون در آخرین تلاش اروپا برای حفظ برجام راهی واشنگتن شد
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، برای یک سفر دو روزه عازم واشنگتن شد تا با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و شماری از مقام‌های ارشد کنگره آمریکا دیدار و گفتگو کند.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر وزارت خارجه بریتانیا، رایزنی درباره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، بحران سوریه و ارتباط با کره شمالی را محور‌های اصلی رایزنی‌های جانسون در واشنگتن گزارش کرد.

بوریس جانسون پیش از سفر به واشنگتن گفته بود که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر مسائلی مانند ضرورت مقابله با اقدام‌های "بی‌ثبات‌کننده" ایران در منطقه، حمایت از گروه‌هایی، چون حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن و برنامه مناقشه‌برانگیز موشکی این کشور اتفاق نظر دارند.

سفر جانسون به آمریکا بخشی از تلاش سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، فرانسه و آلمان) برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به پایبندی به این توافق و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارزیابی می‌شود.

قرار است دونالد ترامپ تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) درباره پایبندی به برجام و ادامه یا عدم ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد. او بار‌ها از توافق هسته‌ای با ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن شده است.

بریتانیا، ادامه دهنده تلاش فرانسه و آلمان

پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در سفر به آمریکا تلاش کردند موافقت دونالد ترامپ برای حفظ برجام را جلب کنند.

کشور‌های اروپایی از ضرورت انجام مذاکرات تکمیلی با ایران بر سر مسائلی، چون برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای این کشور سخن گفته‌اند که می‌تواند در جهت برآورده کردن شرط‌های ترامپ و اصلاح برجام ارزیابی شود. جمهوری اسلامی تا کنون بازنگری در توافق هسته‌ای و مذاکره درباره موضوع‌های مورد نظر ترامپ را رد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، روز شنبه، پنجم ماه مه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. به گزارش رویترز ترامپ در این گفتگو تاکید کرده که جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده تاکید شده که مذاکرات آینده میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در شبه جزیره کره از دیگر موضوع‌های رایزنی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا بوده است.

تلاش‌های اروپا و احتمال چرخش ترامپ

برخی ناظران معتقدند با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی و همراهی بیش از پیش آن‌ها برای رفع آنچه ترامپ نواقص توافق هسته‌ای می‌خواند، احتمال یافتن راهی برای ادامه پایبندی آمریکا به برجام پس از ۲۲ اردیبهشت منتفی نیست.

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) تیرماه ۱۳۹۴ (ژوئیه ۲۰۱۵) به امضا رسید و از دی ماه همان سال در قالب برجام اجرایی شد.

به جز آمریکا، پنج کشور طرف توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواستار ادامه اجرای برجام هستند و آن را الگویی برای حل مناقشات بین‌المللی ارزیابی می‌کنند. 

آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی معتقدند این توافق مانع دخالت ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه نشده و خطر دست‌یافتن این کشور به سلاح اتمی را در دراز مدت کاملا منتفی نکرده است. ایران هدف برنامه هسته‌ای خود را استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی عنوان می‌کند و منکر بی‌ثبات کردن منطقه است.
کد مطلب : ۱۳۸۲۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.