۰

دلار، پوند و یورو در دوره برجام چقدر تغییر کردند؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۹
از شروع برجام تا امروز بیش از دو سال می‌گذرد. از سوی دیگر نوسانات دلار، پوند و یورو در بین دیگر ارزها از اهمیت بالاتری برای اقتصاد ایران برخودار است. دستاورد برجام برای این سه ارز چه بوده است؟
طبق آمارهای بانک مرکزی و بر اساس داده‌های اقتباس شده از  شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران، دلار، پوند و یورو از ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۴ تا امروز هم در بازار آزاد و هم در لیست اعلامی بانک مرکزی روندی صعودی داشته است.
قیمت مبادله‌ای دلاراز ۳۰۱۰ تومان در آغاز برجام به ۴۲۰۰ تومان در حال حاضر رسیده و رشدی تقریبا ۴۰ درصدی داشته است.
قیمت مبادله‌ای پوند از ۴۳۰۰ تومان به ۵۶۰۰ تومان رسیده و رشد ۳۲ درصدی با خود به همراه داشته است.
 قیمت مبادله‌ای یورو نیز در دوره برجام از ۳۲۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسیده و ۵۲٫۵ درصد قیمت آن افزایش یافته است.
قیمت ارزها در بازار آزاد با نوسانات بیشتری همراه بوده، به طوری که قیمت دلار در دوران برجام با ۲۷ درصد رشد از ۳۳۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده است.
 قیمت پوند در بازار آزاد با افزایش قیمت ۶۸ درصدی از ۵۱۰۰ تومان در دی ماه سال ۱۳۹۴ به ۸۶۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است.
همچنین قیمت یورو در بازار آزاد از دوران برجام تاکنون ۹۵ درصد رشد داشته است، به طوری که قیمت یورو در دی ماه سال ۱۳۹۴ از ۳۹۰۰ تومان به ۷۶۰۰ تا تاریخ امروز ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رسیده است.
بررسی جزییات بیشتر از روند نرخ‌های ارز طی دوره دی ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون نشان می‌دهد بیشترین نوسانات قیمت ارز در هشت ماه اخیر اتفاق افتاده است. از شهریور ماه سال ۱۳۹۶ تا فروردین ماه سال۱۳۹۷ قیمت دلار ۵۰ درصد، پوند ۶۷ درصد و یورو ۵۰ درصد رشد داشته است.
کد مطلب : ۱۳۸۳۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.