مقایسه موسوی واحمدینژاد درمناظره اللهکرم،ابطحی و شریفزاده
تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
10 روز پیش، حجت الاسلام بهمن شریفزاده مشاور احمدینژاد، حجت الاسلام محمدعلی ابطحی معاون حقوقی و پارلمانی دولت سیدمحمد خاتمی و حسین اللهکرم فعال اصولگرا مهمان کافه خبر خبرآنلاین بودند تا درباره تفاوت مواضع سیاسی روسای دولتها در دوران مسئولیتشان و پس از پایان دولتشان با یکدیگر به مناظره بپردازند. مناظرهای که ابتدایش با کنایههای طرفین و برچسبها و القاب سیاسی «بهاری» و «حزباللهی» داغ شد و تا آنجا پیش رفت که در مقطعی الله کرم قصد داشت میز مناظره را ترک کند! اما ماند تا دو ساعت مناظره پرچالش و پینگ پونگی را در کافه خبر به یادگار بگذارند.
در طول این مناظره، با همه اختلاف نظرهای طرفین، اما آقایان ابطحی و شریف زاده بر سر مذموم شمردن حذف یک جریان از انتخابات و محروم شدنشان از اینکه در معرض رای مردم قرار گیرند، توافق نظر داشته و آن را مهندسی انتخابات می دانستند. اما ابطحی می گفت چرا فقط دامنه این انتقاد را به انتخابات 92 و 96 محدود می کنید که جریان احمدی نژاد حذف شد و چرا درباره حذف جریان اصلاح طلبی در انتخابات مجلس هفتم و هشتم سکوت کردید؟
از سوی دیگر آقایان ابطحی و اللهکرم هر دو معتقد بودند که عقبه احمدینژاد عدالت طلبی بوده و روی شانه بچه حزب اللهیها بالا آمده و نباید این عدالت خواهی را فقط برای بقایی و مشایی هزینه کند. اما ابطحی با اشاره به سکوت احمدی نژاد در قبال کهریزک، عدالت خواهی احمدی نژاد را زیر سوال برد و مرتضوی را قاتل مطبوعات خواند که در دولت احمدی نژاد پست گرفت؛ اما در مقابل، الله کرم با بیان اینکه قصد دفاع از مرتضوی را ندارد، قاتل نامیدن او را تهمت دانست.
عمده دعوای ابطحی با شریف زاده بر سر این بود که احمدی نژاد عقبهاش را که جریان حزب اللهی بود فراموش کرد و به مکتب ایرانی پیوست که چون نسبتی با عقبه اش نداشت از سوی مردم پذیرفته نشد. اما شریفزاده می گفت که حزب اللهیها بخشی از مردم بودند که به احمدینژاد رغبت نشان دادند و او حامیان دیگری هم داشته است. اما نکته جالب در میانه سخنان آنها، قرائت خود و جریانشان از «ولایت فقیه» بود. تلقی شریفزاده این بود که ولایت پذیری در پرتو تعقل و خردورزی منوط به پرسشگری، به وجود می آید و میگفت: برای تلقی از ولایت و ولایت پذیری چه اتفاقی افتاده است، که آقایان حزب اللهی ها بگویند «در کشور فقط یک نفر باید فکر کند و بقیه باید عمل کنند». اما ابطحی با اشاره به صدها اختلاف نظر سیدمحمد خاتمی با رهبری، به او یادآور شد که خاتمی هیچ یک از این اختلافات را تریبون بیان نکرد اما احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری اش چندین بار رهبری را مجبور کرد که پشت تریبون مسئله ای را توضیح دهند. تا جایی که یک بار رهبری به کنایه گفتند «بیا این هم پشت میکرفن»! ابطحی تاکید داشت که چنین رویکردی ولایت پذیری نیست و شریفزاده برعکس این را تلقی غلطی از ولایت پذیری میدانست و بیانش از زبان اصلاح طلبان را خیلی عجیب برمیشمرد. جالب اینکه آقای الله کرم در این زمینه اصلا به بحث ورود نکرد و در سکوت سخنان طرفین را شنید.
عمده اختلاف نظر ابطحی و الله کرم هم بر سر انتقادات اللهکرم به میرحسین موسوی بود که می گفت 600 تخلف از قانون در دوره نخست وزیری اش داشته و هم اکنون از جریان عدالت خواهی به براندازی رسیده است. اما ابطحی از او سند میخواست و حرف هایش را قبول نداشت.
در طول این مناظره، با همه اختلاف نظرهای طرفین، اما آقایان ابطحی و شریف زاده بر سر مذموم شمردن حذف یک جریان از انتخابات و محروم شدنشان از اینکه در معرض رای مردم قرار گیرند، توافق نظر داشته و آن را مهندسی انتخابات می دانستند. اما ابطحی می گفت چرا فقط دامنه این انتقاد را به انتخابات 92 و 96 محدود می کنید که جریان احمدی نژاد حذف شد و چرا درباره حذف جریان اصلاح طلبی در انتخابات مجلس هفتم و هشتم سکوت کردید؟
از سوی دیگر آقایان ابطحی و اللهکرم هر دو معتقد بودند که عقبه احمدینژاد عدالت طلبی بوده و روی شانه بچه حزب اللهیها بالا آمده و نباید این عدالت خواهی را فقط برای بقایی و مشایی هزینه کند. اما ابطحی با اشاره به سکوت احمدی نژاد در قبال کهریزک، عدالت خواهی احمدی نژاد را زیر سوال برد و مرتضوی را قاتل مطبوعات خواند که در دولت احمدی نژاد پست گرفت؛ اما در مقابل، الله کرم با بیان اینکه قصد دفاع از مرتضوی را ندارد، قاتل نامیدن او را تهمت دانست.
عمده دعوای ابطحی با شریف زاده بر سر این بود که احمدی نژاد عقبهاش را که جریان حزب اللهی بود فراموش کرد و به مکتب ایرانی پیوست که چون نسبتی با عقبه اش نداشت از سوی مردم پذیرفته نشد. اما شریفزاده می گفت که حزب اللهیها بخشی از مردم بودند که به احمدینژاد رغبت نشان دادند و او حامیان دیگری هم داشته است. اما نکته جالب در میانه سخنان آنها، قرائت خود و جریانشان از «ولایت فقیه» بود. تلقی شریفزاده این بود که ولایت پذیری در پرتو تعقل و خردورزی منوط به پرسشگری، به وجود می آید و میگفت: برای تلقی از ولایت و ولایت پذیری چه اتفاقی افتاده است، که آقایان حزب اللهی ها بگویند «در کشور فقط یک نفر باید فکر کند و بقیه باید عمل کنند». اما ابطحی با اشاره به صدها اختلاف نظر سیدمحمد خاتمی با رهبری، به او یادآور شد که خاتمی هیچ یک از این اختلافات را تریبون بیان نکرد اما احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری اش چندین بار رهبری را مجبور کرد که پشت تریبون مسئله ای را توضیح دهند. تا جایی که یک بار رهبری به کنایه گفتند «بیا این هم پشت میکرفن»! ابطحی تاکید داشت که چنین رویکردی ولایت پذیری نیست و شریفزاده برعکس این را تلقی غلطی از ولایت پذیری میدانست و بیانش از زبان اصلاح طلبان را خیلی عجیب برمیشمرد. جالب اینکه آقای الله کرم در این زمینه اصلا به بحث ورود نکرد و در سکوت سخنان طرفین را شنید.
عمده اختلاف نظر ابطحی و الله کرم هم بر سر انتقادات اللهکرم به میرحسین موسوی بود که می گفت 600 تخلف از قانون در دوره نخست وزیری اش داشته و هم اکنون از جریان عدالت خواهی به براندازی رسیده است. اما ابطحی از او سند میخواست و حرف هایش را قبول نداشت.