۰

بورس ارز آرامش را به بازار باز می‌گرداند؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
بورس ارز آرامش را به بازار باز می‌گرداند؟
در ایامی بحران ارزی به اوج خود رسیده بود، یکی از بزرگ‌ترین مسایلی که وجود داشت، شفاف نبودن بازار بود. یادمان نمی‌رود که در روزهای ابتدای سال و در ایامی که بازارها تعطیل بود، با وجود این‌که هیچ بازاری فعالیت رسمی و جدی خود را از سر نگرفته بود، یک‌دفعه نرخ ارز صعودی شد و با کمبود ارز در بازار مواجه شدیم؛ این در حالی است که به باور برخی از تحلیلگران اقتصادی، اگر محلی برای مبادلات ارزی شبیه به بورس وجود داشت، تمام مبادلات اقتصادی شفاف می‌شد. البته مقامات بانک مرکزی معتقد بودند که «بازار ارز در سال‌های گذشته در تعطیلات تا ۱۵ فروردین هیچ تحرکی نداشت و اتفاقات و التهاباتی که رخ داد، فقط و فقط در فضاهای تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود و قیمت‌هایی اعلام می‌شد.»
 
چند سال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بورس ارز
راه‌اندازی بورس ارز از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران مطرح است؛ به طوری که در آذرماه 1394 شورای عالی بورس راه‌اندازی بازار آتی ارز را به تصویب رساند. پیش از این، بهمن ماه سال 1395 ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی خبر داده بود که «در رابطه با راه‌اندازی بورس ارز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بازارهایی که با شفافیت معاملات ارزی را انجام می‌دهند، این مهم را در نظر بگیرند.»
آبان سال گذشته شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از مذاکره با بانک مرکزی برای راه‌اندازی بورس ارز خبر داده و گفته بود: «بورس ارز به تصویب شورای عالی بورس رسیده و تنها تایید نهایی بانک مرکزی باقی مانده است. بر این اساس، بانک مرکزی موافقت کلی خود را در زمینه راه‌اندازی بورس ارز ابلاغ کرده است، اما اکنون در خصوص زمان اجرایی آن تردیدهایی وجود دارد.»
وی یادآور شده بود: «بانک مرکزی تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام داده است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد راه‌اندازی بورس ارز باشیم.»
کد مطلب : ۱۳۸۹۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.