۰

۶ علت اصلی ابتلاء به سرطان در ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۰
۶ علت اصلی ابتلاء به سرطان در ایران
علی قنبری مطلق (رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت) اظهار داشت: سرطان، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و بیماری های مزمن تنفسی، بیماریهای غیر واگیر شایعی هستند که ریشه در عوامل خطر مشخصی مانند تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات، مصرف الکل و فعالیت بدنی کم، دارند و سالانه بیش از دو سوم علل مرگ و میرها در جهان را به خودشان اختصاص می‌دهند.
وی افزود: اگر مجموع مرگ هایی که در جهان در سال اتفاق می افتد، حدود ۵۶ میلون مرگ باشد، ۶۸ درصد آن در اثر بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد که ۴۰ درصد از این مرگ و میرها، پیش از ۷۰ سالگی اتفاق می افتد و مرگ زودرس نامیده می شوند.
قنبری مطلق با بیان اینکه بیماریهای غیر واگیر، جزو اولین علل مرگ و میرهای زودرس در سال ۲۰۱۲ بوده است، تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۵ این عدد از ۲۷ درصد به نزدیک ۴۰ درصد می رسید، یعنی حدود ۴۰ درصد مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال بر اثر سرطان اتفاق می افتد.
وی گفت: بر اساس آخرین گزارش های کشوری مربوط به سال ۹۳، شایع ترین سرطان ها در ایران، سرطان پستان در زنان است و به طور متوسط از هر ۱۰۰هزار نفر ۱۳۷ هزار نفر مبتلا به سرطان پستان می شوند.
قنبری با بیان اینکه با توجه به آمار موجود، پیش بینی می شود که بیماری سرطان در سال های آینده روبه افزایش باشد، افزود: شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی، دو دلیل عمده ابتلا به سرطان هستند و تا زمانی که اصلاح نشوند، بروز سرطان محتمل الوقوع است.
رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مراتب بعدی قرار می گیرند، بیان کرد: میزان بروز سرطان در مردان بیش از زنان است و از هر ۱۰۰ هزار مرد، ۱۷۳ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و سرطان معده در راس آنها قرار می گیرد.
وی درخصوص متوسط جهانی بروز سرطان گفت: در زنان و مردان به ترتیب، ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان، به سرطان مبتلا می شوند که نشان می دهد میزان بروز سرطان در ایران کمتر از میزان جهانی است، نکته قابل توجه این است که بروز سرطان هم در ایران و هم در جهان رو به افزایش است، یعنی اگر در سال ۲۰۱۲ سالیانه چهارده میلیون نفر به سرطان مبتلا می شدند، این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد و میزان مرگ و میر نیز از ۸ میلیون نفر به ۱۳ میلیون نفر خواهد رسید.
قنبری مطلق گفت: در ایران در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۵ هزار مورد سرطان وجود داشته و این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید، میزان مرگ و میر هم از ۵۵ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا می کند، البته این برآوردها، برآوردهای سازمان جهانی بهداشت است و فقط بر اساس تغییرات دموگرافیک این محاسبات انجام شده و محاسبه ای که نشان دهد عواملی مانند عوامل محیطی چقدر می توانند باعث بروز سرطان شوند، قابل محاسبه نبوده است، بنابراین این حداقل افزایش است که قابل برآورد است.
کد مطلب : ۱۳۹۴۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.