اما و اگرهاي افزايش قيمت بليت هواپيما در ايران
تاریخ انتشار
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
این روزها تصاویر زیادی دست به دست هم میچرخد، از هواپیماهایی که صندلیهای خالی را در سفرها به نمایش میگذارند تا فرودگاههایی که تعداد مسافران آنها به حداقل ممکن رسیده است. آخرین تصویر که به خوبی گویای افت قدرت خرید مردم بوده، دیروز منتشر شد که در تصویری که از بازیکنان پرسپولیس در هواپیما منتشر شد، نشان میداد صندلیهای پشت سر بازیکنان خالی است؛ این در حالی است که همواره مسیر هوایی آبادان - تهران و برعکس به طور معمول مسافران فراوانی داشت. (اینجا)
گشتوگذاری در میان نرخهای اعلامی برای پروازهای پرطرفدار نشان میدهد که نرخ بلیت حتی گاها میلیونی و یا نیممیلیونی شده است؛ یعنی به اندازه یک حقوق کامل یا نصف حقوق کارگری. هماکنون پرواز تهران - مشهد در ارزانترین حالت، آن هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته که از کمترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش میرسد؛ در حالی که در همان روزهای میانی هفته نیز در ساعات پرتقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، میتوان بلیت را با قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اکونومی و نه بیزینس) خریداری کرد.
با این حال، در ایام پایانی هفته و ساعاتی که بیشترین استقبال از سفرهای هوایی به مشهد وجود دارد، قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد تا ۷۳۰ هزار تومان بالا رفته است؛ به گونهای که به عنوان مثال، بلیت پرواز تهران - مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی ۳۶۷ هزار تومان برای پرواز ۶ صبح، قیمتگذاری شده است.
این وضعیت، برای سایر مسیرها نیز صدق میکند؛ به نحوی که قیمت بلیت پرواز اهواز - مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی که مصادف با شب عید غدیر خم است، در ساعات بامداد (۰۲:۴۵) به عنوان ارزانترین قیمت ۳۷۵ هزار تومان و در ساعات عصرگاهی روز چهارشنبه با نرخ ۶۱۰ هزار تومان عرضه میشود. البته بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت بلیتها در سایر مسیرها نیز، کم و بیش بر همین منوال است.
چرا بلیت هواپیما گران شد؟
اما چه شد که نرخ بلیت هواپیما به شدت گران شد؟ بررسیها نشان میدهد در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران کردند. این موضوع برمیگردد به زمانی که در پی توقف عرضه ارز به شرکتهای هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به کالاهای اساسی و ضروری، نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیرقابل باوری از سوی ایرلاینها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبهرو شد. در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، بسیاری از شرکتهای هواپیمایی اعلام کردند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که در نهایت با پیگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی، مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی ایرلاینهای مختلف داخلی، شرکتهای هواپیمایی حدود ۶۰ درصد از هزینههای خود را با ارزهای خارجی پرداخت میکنند از این رو بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این شرکتها ارزهای خارجی است. (اینجا)
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمای 22 مرداد امسال درباره تغییر شیوه تخصیص ارز به شرکتهای هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما گفت: بعدازظهر دیروز طی جلساتی که با مسوولان بانک مرکزی درخصوص نحوه ارزدهی به ایرلاینها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی با توجه به نیاز مردم به مسافرتهای هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.
به گفته وی، نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزانتر از سامانه سنا است و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکتهای هواپیمایی ارائه میشود.
گشتوگذاری در میان نرخهای اعلامی برای پروازهای پرطرفدار نشان میدهد که نرخ بلیت حتی گاها میلیونی و یا نیممیلیونی شده است؛ یعنی به اندازه یک حقوق کامل یا نصف حقوق کارگری. هماکنون پرواز تهران - مشهد در ارزانترین حالت، آن هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته که از کمترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش میرسد؛ در حالی که در همان روزهای میانی هفته نیز در ساعات پرتقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، میتوان بلیت را با قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اکونومی و نه بیزینس) خریداری کرد.
با این حال، در ایام پایانی هفته و ساعاتی که بیشترین استقبال از سفرهای هوایی به مشهد وجود دارد، قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد تا ۷۳۰ هزار تومان بالا رفته است؛ به گونهای که به عنوان مثال، بلیت پرواز تهران - مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی ۳۶۷ هزار تومان برای پرواز ۶ صبح، قیمتگذاری شده است.
این وضعیت، برای سایر مسیرها نیز صدق میکند؛ به نحوی که قیمت بلیت پرواز اهواز - مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی که مصادف با شب عید غدیر خم است، در ساعات بامداد (۰۲:۴۵) به عنوان ارزانترین قیمت ۳۷۵ هزار تومان و در ساعات عصرگاهی روز چهارشنبه با نرخ ۶۱۰ هزار تومان عرضه میشود. البته بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت بلیتها در سایر مسیرها نیز، کم و بیش بر همین منوال است.
چرا بلیت هواپیما گران شد؟
اما چه شد که نرخ بلیت هواپیما به شدت گران شد؟ بررسیها نشان میدهد در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران کردند. این موضوع برمیگردد به زمانی که در پی توقف عرضه ارز به شرکتهای هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به کالاهای اساسی و ضروری، نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیرقابل باوری از سوی ایرلاینها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبهرو شد. در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، بسیاری از شرکتهای هواپیمایی اعلام کردند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که در نهایت با پیگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی، مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی ایرلاینهای مختلف داخلی، شرکتهای هواپیمایی حدود ۶۰ درصد از هزینههای خود را با ارزهای خارجی پرداخت میکنند از این رو بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این شرکتها ارزهای خارجی است. (اینجا)
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمای 22 مرداد امسال درباره تغییر شیوه تخصیص ارز به شرکتهای هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما گفت: بعدازظهر دیروز طی جلساتی که با مسوولان بانک مرکزی درخصوص نحوه ارزدهی به ایرلاینها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی با توجه به نیاز مردم به مسافرتهای هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.
به گفته وی، نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزانتر از سامانه سنا است و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکتهای هواپیمایی ارائه میشود.