۰

آزادسازی قیمت لوازم خانگی به نفع کیست؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶
آزادسازی قیمت لوازم خانگی به نفع کیست؟
 لوازم خانگی از جمله ملزومات اصلی زندگی هر خانواده‌ای محسوب می شود، لوازمی که برخلاف تصور اولیه تنها به وسایل برقی خانگی محدود نمی شود و بر اساس تعاریف انجمن صنایع لوازم خانگی ایران شامل لوازم انرژی بر و همچنین وسایل غیرانرژی بر مانند انواع ظروف و وسایل خرد آشپزخانه مانند سرویس های غذاخوری،چرخ خیاطی و ... می شود. 
 
مهرنوش حیدری- در ماه های گذشته و به دلیل نوسان قیمت ارز، بازار لوازم خانگی به ویژه در بخش وسایل انرژی بر دستخوش تغییرات قیمت،‌نایاب شدن کالا و ... شد به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان در مراجعه به مراکز خرید اصلی لوازم خانگی در پایتخت مانند خیابان امین حضور نیز از یافتن وسایل مورد نظر خود ناامید شدند زیرا یا کالاهای مورد نظر با قیمت های چند برابر به نسبت ماه ها و حتی هفته های قبل عرضه می شد و یا اصلا شرکت های تولیدی کالایی به بازار عرضه نکرده بودند که این مساله سبب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا شده بود. 
اعضای انجمن لوازم خانگی
تولید کنندگان لوازم خانگی
هرچند در این آشفته بازار نباید از نقش دلالان غافل شد که سبب شدند تا بسیاری از کالاها به دلیل نوسان قیمت ارز سر از انبارهایی درآورند که بیشتر برای احتکار در نظر گرفته می شد و به این صورت در بازار و برای مشتریان واقعی کالایی باقی نماند که عرضه شود. 
این شرایط البته یک سوی ماجرا بود و تولیدکنندگان نیز همانند بسیاری از مصرف کنندگان از نوسانات روزانه و لحظه ای ارز ضرر کردند زیرا برای تامین برخی از مواد اولیه و قطعات نیازمند واردات بودند و در کنار آن قیمت برخی مواد اولیه مانند فولاد، مس و آلومینیوم نیز افزایش ۶۰ تا ۷۰درصدی یافته بود. 
فعالان این صنعت بزرگ تصمیم گرفتند با حمایت دولت قیمت ها را آزاد کنند تا باردیگر شاید ثبات به بازار لوازم خانگی بازگردد. 
در این زمینه نشستی داشتیم با حبیب الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛ محمدرضا فریوری و سید سعید رضوانی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران . 
 
***** علت افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های گذشته چه بوده است؟ وضعیت بازار تولید لوازم خانگی در کشور چگونه است؟ 
انصاری:‌ در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بخش تولید در ابعاد مختلف سروکار داریم و با مسایلی نظیر آموزش، استاندارد، نیازمندی های این صنعت، ‌کمیسیون های ده‌گانه و مختلف برای هر یک از وسایل و لوازم خانگی مانند لباسشویی، یخچال و ... سبب شده تا نگاه ما علاه بر اینکه به بازار و قیمت ها باشد به کیفیت کالاها نیز هست. 
در مورد قیمت کالاها باید گفت که از ابتدای سال ۹۷ مقرر شد قیمت محصولات ۹.۶درصد افزوده شود این کار در شرایطی بود که تا آخر فروردین ماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بالادستی بودیم و این روند افزایش تدریجی را همزمان با تولید داشتیم به طوری که تا تیر و مردادماه مواد اولیه اساسی و بالادستی مانند مواد پتروشیمی، مس، فولاد و آلومینیوم ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشت. 
از این مهمتر قیمت ارز است که تولیدکنندگان برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده بودند که قطعه و مواد اولیه رسیده بود و در این میان تقاضا شد مابه التفاوت تا ارز بیش از ۸هزار تومان باید پرداخت شود. با این حساب چگونه واحدهای صنعتی می توانند ۹.۶درصد افزایش قیمت داشته باشند؟ 
در کنار این موارد باید گفت قیمت تابع عوامل تشکیل دهنده قیمت است که می توان به افزایش دستمزد، حمل و نقل، انرژي و... اشاره کرد و مجموع این موارد مشخص می کند که قیمت تمام شده مثلا یک یخچال چقدر است. 
کد مطلب : ۱۴۳۶۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.