۰

زمستان پر بارش و سردی در پیش روی ایرانی هاست ؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۸
فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال بارشی بیش از حد نرمال را در جنوب غرب کشور داشتند؛ دلیل آن هم عبور سامانه‌های بارشی از این ناحیه بود که از جمله آن می‌توان به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و لرستان اشاره کرد. بارش در این استان‌ها نسبت به نرمال بیش از 85 میلیمتر افزایش یافته است؛ در دوره مشابه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش بارش را داشتند. در مجموع بارش کشور در دو ماه اول پاییز حدود 19 میلی‌متر (معادل 71 درصد) نسبت به نرمال افزایش را نشان می‌دهد. در حالی‌که انتظار می‌رود بارش ماه آذر اندکی بیش از نرمال باشد، اما نقشه‌های پیش‌بینی حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان و به‌ویژه ماه اسفند است. میانگین دمای ماه آذر بین نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود هوای فصل زمستان حدود 2 درجه گرم‌تر از نرمال باشد. با اینکه بارش برف نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود ولی به دلیل جنوبی بودن عمده سامانه‌های بارشی و افزایش دمای پیش‌بینی شده، سهم بارش باران در ادامه سال بیش از نرمال خواهد بود.افزایش ۷۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته
از ابتدای امسال تاکنون، مجموع بارش دریافتی کشور 45.3 میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با دوره نرمال و سال گذشته به ترتیب 18.8 و 33.9 میلیمتر –معادل 70.9 و 296.4 درصد- افزایش را تجربه کرده است. در دو ماه ابتدایی امسال، بیشترین افزایش بارش در استان‌های واقع در جنوب‌غرب و غرب و بیشترین کاهش در استان‌های واقع در شمال غرب کشور رخ داده است. بارش در  ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به ترتیب 134، 128، 99 و 92 میلیمتر از نرمال افزایش یافته، در حالی که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب 22 و 19میلیمتر کاهش بارش داشته‌اند. شکل 1 انحراف مجموع بارش دریافتی کل کشور و استان‌ها را نسبت به نرمال نشان می‌دهد.
 
کد مطلب : ۱۴۴۵۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.