۰

«سیمرغ» به جشنواره بین‌المللی کلکته و رایان هند می‌رود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۰
«سیمرغ» به جشنواره بین‌المللی کلکته و رایان هند می‌رود
به گزارش «عصر تعادل»، محمد برومند در خصوص حضور دو نمایش «معجزه دوستی» (کاکلی) و «بهار میاد» در دو جشنواره هند اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کلکته با حضور 12 کشور از ایران، اتریش، نپال، سریلانکا، بنگلادش، مکزیک، هند، پاکستان، روسیه، هنگ‌کنگ، مجارستان و فلسطین از 19 تا 22 آذر ماه در شهر کلکته هند برگزار می‌شود و گروه سیمرغ تنها گروه ایرانی در این جشنواره است.

وی ادامه داد: گروه اول برای اجرای نمایش «معجزه دوستی» (کاکلی) 16 آذر ماه راهی کلکته می‌شود تا با حضور در دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان کلکته نمایش خود را در روز 20 آذر ماه در این شهر اجرا نماید. نمایش معجزه دوستی نوشته و کار بنده است که با هنرمندی مریم خوشدل، امیر ارسلان نوروزی، مهرسا و محمد جاودانی ایران‌دوست و سعید بابایی اجرا می‌شود. طراح و سازنده عروسک‌ها منیره امیر یوسفی و آهنگساز مجید صانعی است.

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: این نمایش پیش از این در جشنواره‌های بین‌المللی در بورسای ترکیه، دهلی و بمبئی، نپال، اوکراین، تونس و شهرهای مختلف بوسنی به صحنه رفته است.

«بهار میاد»

برومند خاطرنشان کرد: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی رایان از 21 تا 27 آذر ماه با حضور گروه‌هایی از کشورهای استرالیا، کانادا، کروواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، روسیه، سنگاپور ، آفریقای جنوبی، اسلونی، سریلانکا، ترکیه، تایلند، انگلستان، زیمباوه، زامبیا، بنگلادش، ونزولا و هند و ایران در دهلی نو برگزار می‌شود.

وی افزود: گروه دوم سیمرغ که کودکان و نوجوانان مشهدی هستند، 20 آذرماه راهی کشور هند و شهر دهلی نو می‌شوند تا با حضور در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان رایان نمایش «بهار میاد» را در روز 23 آذرماه ساعت 10 صبح در سالن «نخلاژا» اجرا کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش «بهار میاد» عنوان کرد: نمایش «بهار میاد» بدون‌کلام و تلفیقی از حرکت و موسیقی و مدیاست و به معرفی آئین‌های نمایشی ایران می‌پردازد. این نمایش پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا شده است. بازیگران نمایش مهسا قدمیاری، آرش علینقی‌زاده، غزل محمودی غزنوی، آتاناز جواهرفروش قاسم‌زاده، باران رحیم‌زاده، صبا کیان‌منش، مهسیما فیض، پویا اخلاقی خباز، امیرشایان پای‌مزد، سوگل کریمی هستند.

برومند گفت: طراح و سازنده عروسک‌ها و ماسک منیره امیر یوسفی، مربی حرکات موزون سعید پرور، مربی موسیقی اکرم شایان‌فر، مربی تئاتر  سید جواد رحیم‌زاده، دستیار کارگردان و مستندساز سید رضا عربشاهی و تدوین مهدیه فرزین و ایلیا برومند هستند. همچنین ساخت انیمیشن را سروش فضایلی و ابوالفضل قربانی با همکاری حسین رستمی و موسیقی را مهدی کیان‌منش انجام می‌دهند. مترجم و مدیر روابط بین‌الملل کمپانی سیمرغ نیز مریم خوشدل است.

«بز در آئین‌های نمایشی و نیایشی ایران»

وی معتقد است که حضور ارزشمند و تاثیرگذار زن (از دوران ایران باستان) در فرهنگ و هنر این سرزمین کهن نشانگر باور متعالی و فرهنگ غنی ایرانیان است. زنان، رویاها، آرزوها و تقدیرشان را بر گِل، فرش و پارچه نقش می‌زدند.

این نویسنده و کارگردان افزود: در حوزه نشانه‌شناسی، نقش «بز» در داستان آفرینش (شیردادن به مشی و مشیانه)، گفت‌وگوی بز با درخت آسوری، طرح بز حکاکی شده بر سنگ نگاره‌های باستانی، نقوش بز بر کهن‌ترین سفالینه‌های ایران، بز در هیبت خدای باستانی (بهرام) بز در آئین‌های نمایشی همچون «جیگی جیگی» و  «تکم» و... حکایت از حضور ارزشمندش در زندگی و باورهای مردم ایران‌زمین دارد.

برومند اظهار کرد: بز کوهی نماد ایران باستان با مضمون آب‌خواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است. «بز» در فرهنگ‌های گوناگون نماد آتش، پارسایی، پرتوی خورشید، پیروزی، دلاوری، گرما، تابستان، روان زندگی، قدرت و نیروی ابر انسانی، خردمندی و دانایی نیز هست. نمایش «بهار میاد» با محور قرار دادن رابطه عاطفی دختر و بز به معرفی آئین‌های نمایشی ایرانی می‌پردازد.
کد مطلب : ۱۴۵۷۷۹
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.