۰

ادامه درگیری‌‌ها در بیروت، طرابلس و نبطیه

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۱
ادامه درگیری‌‌ها در بیروت، طرابلس و نبطیه
به گزارش «عصر تعادل» تارنمای روزنامه مسیحی «الحیات» چاپ بیروت نوشت: عده ای از جوانان در محله های «بربور و بربیر» در مرکز بیروت و «کورنیش مزرعه» در شمال این شهر تجمع کردند و برخی راه های فرعی را بستند.

الحیات افزود: «ارتش برای کنترل تظاهرات و تجمع جوانان معترض، بلوک های سیمانی و موانع جدید فلزی ابتدای ورودی خیابان هایی که به میدان ریاض الصلح و میدان النجمه و صحن بیرونی ساختمان مجلس ملی لبنان منتهی می شود، قرار دادند و میان مردم و حاکمیت و نمایندگان مجلس فاصله ی بیشتری انداختند».

شبکه ی تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله لبنان گزارش کرد: عده ای از معترضان دیشب و در اعتراض به خصوصی کردن بخش خدمات تلفن همراه، به ساختمان اتاق بازرگانی و صنایع لبنان در غرب بیروت حمله کردند اما به کسی آسیب نرسید.

در شهر بندری طرابلس در شمال لبنان، یک دسته از جوانان معترض، چند درخت کریسمس را در میدان های این شهر آتش زدند و دسته ی دیگر روبروی ساختمان دارالفتوا تجمع کردند، علیه شماری از مقام های مذهبی و سیاسی شعار دادند و شیشه های دفتر حراست دارالفتوا را شکستند.

روزنامه ی الحیات نوشت: هر دو دسته، این رفتارهای سیاسی و جناحی که رنگ مذهبی هم به خود گرفته است در قالب ویدیو در شبکه های اجتماعی لبنان منتشر کردند و پلیس چهار تن از آنان را بازداشت کرد.

هم چنین عده ای از جوانان در محله های البداوی، القبه و المیناء در شهر طرابلس تجمع و تظاهرات اعتراض آمیز برپا کردند.

فعالان جامعه ی مدنی و مقام های حزبی لبنان، جوانان معترض را به خویشتنداری، هوشیاری و نیفتادن در دام فتنه ی طایفه ای و جنگ داخلی دعوت کردند.

تارنماهای خبری و رسانه های مکتوب و تصویری لبنان هم چنین اعلام کردند که شماری از جوانانکه موافق تداوم اعتراض ها در جنوب لبنان نیستند سه شنبه شب خیمه ی بزرگ تحصن کنندگان در میدان «کفَر رمّان» در شهر نبطیه در جنوب این کشور را آتش زدند. پس از آن، تنش و درگیری میان دو طرف بالا گرفت و جوانان به طرف همدیگر سنگ پرتاب کردند.

بر پایه این گزارش، نیروهای ارتش و امنیتی دخالت کردند و با بستن خیابان های اطراف ، تشکیل سپر انسانی و حایل شدن میان دو طرف درگیری، اوضاع را تا حدی کنترل کردند اما جمعیت دیگری با حمل پرچم های لبنان و سردادن شعار، تظاهرات اعتراض آمیز خود را به سمت ساختمان فرمانداری نبطیه آغاز کردند.

عده ای از جوانان، سعی در بستن راهها داشتند که ارتش مانع آنان شد.

در جریان درگیری های دو ماه گذشته میان معترضان و نیروهای ضد شورش و امنیتی لبنان تاکنون پنج تن کشته و دهها نفر زخمی شده اند.

از ۲۵ مهر ماه تاکنون هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات ، تجمع و اعتصاب در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و حقوق و مزایای خود، هستند.
کد مطلب : ۱۴۶۱۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}