۰
نوری قزلچه:

باید از فضای آزاد سیاسی در دانشگاه‌ها حمایت و حراست کنیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۶
باید از فضای آزاد سیاسی در دانشگاه‌ها حمایت و حراست کنیم
 
غلامرضا نوری قزلجه با تاکید بر اینکه دانشگاه محل گفت‌وگو و تضارب آراست، گفت: مسئولانی که درباره برخورد با دانشجویان تصمیم‌گیری می‌کنند حتماً باید توجه داشته باشند که دانشگاه محل گفت‌وگو و تضارب آراست؛ چه آنهایی که در دانشگاه‌ها در حال انجام گفت‌وگو با یکدیگر هستند و چه آنهایی که بیرون از دانشگاه هستند و می‌خواهند در حوزه‌های انتظامی و قضایی اقداماتی را انجام دهند، باید حتماً قداست دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه «باید در برخورد با دانشگاه‌ها این موضوع ملکه ذهن ما باشد که دانشجو فعال‌ترین قشر و عنصر در جامعه است»، اظهار کرد: دانشجو ذهن پویا، فعال و جست‌وجوگری دارد و می‌خواهد سوالاتش را مطرح و برای آنها جواب پیدا کند؛ او اصول و مبانی را با آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد تطبیق می‌دهد و پرسش‌هایی که از این تطابق برایش پیش می‌آید را مطرح می‌کند.
 
باید از گفت‌وگوی آزاد و فضای آزاد سیاسی در دانشگاه‌ها حمایت و حراست کنیم
این نماینده مجلس تاکید کرد: همانطور که رهبری بارها فرمودند باید از گفت‌وگوی آزاد و فضای آزاد سیاسی و گفت‌وگویی در دانشگاه‌ها حمایت و حراست کنیم؛ در گام نخست نباید ذهن‌ها و اقدامات به سمت دستگیری، محدود کردن، محکوم کردن و ستاره‌دار کردن برود بلکه باید جایگاه واقعی دانشگاه و دانشجو را ببینیم و اجازه دهیم که در آن فضایی توام با عقلانیت، اخلاق و نزاکت، گفت‌وگوهای سیاسی، شناختی و معرفتی در حوزه‌های مختلف جاری شود؛ باید بدانیم که اگر اقدامی صورت بگیرد که این فضا محدود شود، جامعه به جامعه‌ای خمود و کم خاصیت تبدیل می‌شود.
 
مسئولان نباید از حضور در دانشگاه ترسی داشته باشند
نوری قزلجه همچنین درباره تاثیر حضور مسئولان در جمع‌های دانشجویی دانشگاه‌ها در برون رفت از فضای فعلی عنوان کرد: اولاً مسئولان نباید از حضور در دانشگاه ترسی داشته باشند، بلکه باید در بین دانشگاهیان حضور یابند و نقطه نظرات آنها را بشنوند و برای نظرات آنها هم اهمیت قائل شوند و صرفاً شنونده نباشند. ثانیاً فضای دانشگاه نیز باید همواره برای گفت‌وگوهای محترمانه مهیا باشد و نباید عده‌ای، یک جمع گفتمانی و نخبگانی را به عناوین مختلف بر هم بزنند. باید فضایی در دانشگاه آماده شود که بیان اعتقادات و نقطه نظرات آزادانه در دانشگاه صورت بگیرد؛ این نوع اقدامات است که فضا را آرام، منطقی و سازنده می‌کند.
 
دانشجو حتماً باید بتواند آزادانه و بدون واهمه نقطه نظرات خود را مطرح کند
وی تصریح کرد: البته دانشجو حتماً باید بتواند آزادانه و بدون واهمه نقطه نظرات خود را مطرح کند و این احساس را نکند که اگر در آنجا حرفی بزند، بعدها برای او مشکلی ایجاد می‌شود؛ این اقدامات فضا را بدتر می‌کند و جامعه را از پویایی باز می‌دارد.
 
فضای دانشگاه باید فضایی توام با اخلاق و معرفت و نزاکت باشد
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه باید فضایی توام با اخلاق و معرفت و نزاکت باشد، گفت: نخبگانی بودن فضای دانشگاه ایجاب می‌کند که اخلاق و نزاکت در دانشگاه حاکم باشد.
 
بعید نیست که عده‌ای به نام دانشجو فضا را به سمتی پیش ببرند تا اصل دانشگاه را تخریب کنند
نوری قزلجه تاکید کرد: یکی از راهکارهای بدنام کردن دانشگاه و دانشجو، راه انداختن فضاهای سبک و دور از شأن در دانشگاه‌ها است که به نظر من خود دانشگاهیان باید جلوی این حرکات را بگیرند و اجازه ندهند در فضای نخبگانی توأم با اخلاق و نزاکت دانشگاه‌ها، موضوعاتی مطرح شود که به جایگاه رفیع این نهاد در جامعه آسیب بزند. از سوی دیگر بعید هم نیست که عده‌ای به نام دانشجو فضا را به سمتی پیش ببرند تا اصل دانشگاه را تخریب کنند، بنابراین باید مراقبت و دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
کد مطلب : ۱۵۲۰۶۱
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}