۰
صدور احکام ظالمانه در عربستان

بعد از سفر بایدن به جده چه اتفاقی افتاده است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۰
بعد از سفر بایدن به جده چه اتفاقی افتاده است
سایت روزنامه عربی۲۱ در گزارشی نوشت، پرونده بازداشت شدگان سیاسی در عربستان طی ماه‌های گذشته با صدور حکم‌هایی با حبس طولانی مدت علیه فعالان و مبلغان شاهد تحول بی سابقه‌ای بوده است. مسئله جالب توجه نقض حکم‌های قبلی توسط دادگاه تجدیدنظر است. برخی از زندانیانی که قرار بود بعد از سال‌ها حبس آزاد شوند مجددا به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند. یکی از کسانی که بعد از پایان حکم حبس ۱۵ ساله مجددا به حبس طولانی مدت محکوم شده خالد الراشد است. وی به هشت سال حبس محکوم شده است.
بعد از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در جده، عربستان شاهد تحول بی‌سابقه‌ای در پرونده حکم‌ها بوده است. دادگاه تجدیدنظر ده‌ها حکم حبس کوتاه مدت را نقض کرده و حکم‌های جدیدی را صادر کرده است که برخی از آن‌ها به ۵۰ سال حبس نیز می‌رسد.
سازمان حقوق بشری "داون" اعلام کرد که بازداشت قضات عربستانی در آوریل و جایگزین کردن آن‌ها با قضاتی که طرفداری بیشتری از حکام کشور می‌کنند عامل مهم دیگری در صدور چنین حکم‌هایی بوده است.
این سازمان اعلام کرد، قاضی عوض بن علی الاحمری اکتبر به عنوان رئیس دادگاه جزایی تعیین شد که مسئول صدور حکم‌های ظالمانه‌ای است.
الاحمری جزو هیئت عربستانی بود که در زمان تلاش عربستان برای سرپوش گذاشتن بر جنایت ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در ۲۰۱۸ از کنسولگری عربستان در استانبول بازدید کرد.
کارشناسان معتقدند که سفر جو بایدن به عربستان در ژوئیه چراغ سبزی برای محمد بن سلمان جهت اتخاذ اقدامات ظالمانه‌تری علیه بازداشت شدگان بود.
به رغم اختلافاتی که بعدا میان دو طرف درباره تولید نفت رخ داد، اندرو هاموند، مورخ و نویسنده انگلیسی امور خاورمیانه اعلام کرد که این سفر که در تابستان رخ داد "پیروزی برای محمد بن سلمان" بود و در را به روی شاهزاده سعودی برای سفر مجدد به غرب باز کرد.
هاموند گفت: توجه بایدن به پرونده نفت و تقویت نقش منطقه‌ای آمریکا و تلاش برای افزایش توافق میان کشورهای منطقه و اسرائیل فرصت مناسبی را به محمد بن سلمان برای سرکوب فعالان داد.
محمد العمری، مدیر مرکز رسانه‌ای الجزیره گفت:‌به رغم خواسته‌های غرب از عربستان برای اصلاح پرونده حقوقی اما استفاده از معاملات به ویژه معاملات سلاح با آمریکا و کشورهای دیگر باعث شد در برابر سرکوب و اقدامات سرکوبگرانه بی سابقه در عربستان سکوت کنند. با وجود اختلافاتی که میان ریاض و واشنگتن به وجود آمده اما حقیقت این است که محمد بن سلمان با تأیید و حمایت آمریکا پادشاه خواهد شد.
مرکز پژوهش‌های "کوینسی" آمریکا نیز اعلام کرد: ادعاهای بایدن درباره تعهدات عربستان برای بهبود پرونده حقوقی بی ارزش شده است. لازم است دولت بایدن اشتباهات قبلی خود را اصلاح کند و فشار بیشتری بر ریاض بیاورد.
این مرکز در مقاله‌ای از دنیل لاریسون، پژوهشگر آمریکایی اعلام کرد: زمانی که عربستان سخنان و انتقادات مسالمت آمیز را تروریسم می‌داند نمی‌تواند شریک امنیتی مورداعتمادی باشد. دولت بایدن به محمد بن سلمان برای صدور وحشیانه حکم‌های حبس چراغ سبز نشان داد.
عربستان طی ماه‌های اخیر وارد مرحله جدیدی در تعامل با پرونده‌های فعالان حقوقی و بازداشت شدگان به دلیل توییت‌هایشان شده است. بعد از آزادی لجین الهذلول، فعال سعودی در فوریه ۲۰۲۱ و چندین بازداشتی زن دستگاه قضایی عربستان حکم‌های ظالمانه‌ای را علیه زنان صادر کرد.
براساس گزارش نهادها و رسانه‌های غربی عربستان سلمی الشهاب را به ۳۵ سال حبس و نوره القحطانی را به ۴۵ سال حبس محکوم کرد.
دادگاه تجدیدنظر عربستان حکم دو سال و هشت ماه مهدیه المرزوقی را نقض و حکم ۱۵ سال حبس را برای او صادر کرد. همچنین حکم حبس اسراء الغمغام از هشت سال حبس به ۱۳ سال حبس تغییر یافت.
همچنین دادگاه تجدیدنظر عربستان حکم آزادی عبدالعزیز العبداللطیف، مبلغ سعودی را نقض و حکم ۲۰ سال حبس را برای او صادر کرد. محمد العزی، از مبلغان منطقه الشرقیه عربستان نیز به ۱۵ سال حبس محکوم شد.
عادل السعید، معاون رئیس سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد: دستگاه قضایی در عربستان مستقل نیست و صرفا یک سرپوش و دستاویزی در دست پادشاه و ولیعهد برای توجیه سرکوب مخالفان است.
مقامات سعودی سال ۲۰۲۰ عبدالرحیم الحویطی را به دلیل مخالفت با تخلیه منزلش در روستای الخربه در استان تبوک به قتل رساندند.
ماه میلادی گذشته نهادهای حقوقی اعلام کردند که مقامات سعودی شادلی، برادر عبدالرحیم الحویطی و عطالله و ابراهیم الحویطی را که پسرعموهایش بودند اعدام کردند. منزل الحویطی در راستای پروژه شهر "نیوم" منهدم شد.
سازمان "القسط" اعلام کرد که حکم اعدام درحالی اجرا شد که این سه نفر به صورت مسالمت آمیز اعتراض کرده بودند.
علاوه بر حکم‌های اعدام دادگاه جزایی عربستان حکم‌های بیرحمانه‌ای را علیه خانواده الحویطی صادر کرده است. عبدالاله و عبدالله به ۵۰ سال حبس و عبدالناصر الحویطی به ۲۷ سال حبس و محمود الحویطی به ۳۵ سال حبس محکوم شدند.
دادگاه جزایی عربستان همچنین هفت بازداشتی شیعه در منطقه الشرقیه را به اعدام محکوم کرده است.
نهادهای حقوقی همچنین نگران اجرای حکم اعدام حدود ۸۱ بازداشتی هستند.
عادل السعید اعلام کرد: سرکوب بی سابقه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم آغازی برای مرحله جدیدی از سرکوب و ظلم در عربستان است.
کد مطلب : ۱۵۲۲۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}