۰

چالش های اسرائیل در ۲۰۲۳

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۹
چالش های اسرائیل در  ۲۰۲۳
«یوآو لیمور»، کارشناس و تحلیلگر صهیونیست با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» در این باره نوشت: مثلث تهدیدات سال ۲۰۲۳ شامل؛ جهت‌گیری‌های بین‌المللی به سمت تشدید تنش، ایران و چالش‌های آن در منطقه و عرصه فلسطین و چالش‌های آن است.
وی گفت: این مثلثی است که اخیرا توسط مرکز ارزیابی اطلاعاتی سالانه بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (آمان) ترسیم شده و به زودی به رهبری سیاسی ارائه خواهد شد.
طبق گزارش بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، ضلع اصلی این مثلث؛ جهت‌گیری‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت که بر اسرائیل و امنیت آن تأثیر می‌گذارد. بی‌ثباتی جهانی که عمدتاً از درگیری میان آمریکا و چین ناشی می‌شود، ادامه خواهد یافت و تشدید خواهد شد و جنگ در اوکراین این تمایل را تسریع کرده و امنیت اروپا را تضعیف کرده است؛ چراکه گاز ارزان روسیه وجود نخواهد داشت و زنجیره واردات از چین نیز ادامه نمی‌یابد.
آمان همچنین هشدار داده است که تغییرات در داخل آمریکا باید توسط تل‌آویو مورد توجه قرار بگیرد تا بتواند روابط ویژه خود را با واشنگتن حفظ کند، درست است که این تغییرات هیچ تاثیری در مورد روابط اسرائیل و ایالات متحده ندارد، اما این امر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه است تا اسرائیل از نظر استراتژیک آسیب نبیند.
لیمور در این باره تاکید کرد: این تمایلات و جهت‌گیری‌های جهانی بر خاورمیانه، به ویژه مصر و اردن نیز تاثیر می‌گذارد، چراکه آنها از یک بحران اقتصادی و غذایی بی‌سابقه در نتیجه جنگ در اوکراین و افزایش قیمت غلات رنج می‌برند. بخش اطلاعات نظامی اسرائیل معتقد است که این بحران علاوه بر بحران لبنان، پیامدهای گسترده‌ای در منطقه خواهند داشت و تل‌آویو باید تا آنجا که می‌تواند برای کمک به مصر و اردن و کاهش تهدید ثبات حکومت در این کشورها تلاش کند.
طبق این گزارش، ضلع دوم مثلث چالش‌های ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی ایران است. صحبت‌ فقط درباره موضوع هسته‌ای نیست که چالش اصلی محسوب می‌شود، بلکه صحبت درباره دیدگاه ایران به عنوان نقش‌آفرینی است که در همه عرصه‌ها حضوری قدرتمند دارد.
طبق برآوردهای امنیتی صهیونیست‌ها، نقش ایران در منطقه طی سال ۲۰۲۳ پررنگ‌تر خواهد شد و همین مساله ممکن است یک مکانیسم تشدید تنش را میان بین دو طرف ایجاد کند.
اما ضلع مهم سومی که آمان برای مثلث چالش‌های ۲۰۲۳ اسرائیل ترسیم کرده است؛ تحولات «عرصه فلسطین» است.
در این یادداشت آمده است: برخلاف گذشته، آمان این بار به غزه و کرانه باختری به عنوان دو عرصه مجزا نگاه نمی‌کند، بلکه آنها را یک میدان نبرد واحد در مقابل خود می‌داند و به همین منظور توجه ویژه‌ای به دوره پس از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جهت گیری این تشکیلات پس از او دارد.
یوآو لیمور در این باره نیز معتقد است: حماس یک بازیگر اصلی در این رویدادها و تحولات بوده و آمان ارزیابی کرده است که روند بی‌ثباتی امنیتی در ماه‌های اخیر و تشدید مجدد عملیات‌های انفرادی فلسطینی‌ها و گروه‌های فلسطینی و در رأس آنها گروه «عرین الاسود» (بیشه شیران) ادامه خواهد یافت و تشدید خواهد شد.
 
کد مطلب : ۱۵۴۶۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}