۰

رفتارهای افسارگسیخته طالبان ادامه دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۲
رفتارهای افسارگسیخته طالبان ادامه دارد
با پیروزی طالبان برخی گمان می‌کردند که تغییراتی در تفکرات این گروه ایجاد شده اما اتخاذ تصمیم‌ها و دستورالعمل‌های چندوقت اخیر نشان داده است که تفکرات تندروانه این گروه همچنان حاکم است.       طالبان از زمانی که دوباره قدرت را به دست گرفت، چندین قانون درباره زنان وضع کرده است. ابتدا اعلام کردند که همه باید از لباس‌های بلند و پوشیه استفاده کنند. بعد ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی را اعلام و اجرا کردند. سپس حضور زنان در ورزشگاه‌ها و محیط‌های تفریحی مانند پارک‌ها را ممنوع کردند. بعد از آن سراغ مدارس رفتند و حالا بیش از یک سال است که دختران اجازه تحصیل در مقاطع بالاتر از کلاس ششم را ندارند.
 
هفته گذشته نیز وزارت تحصیلات عالی طالبان با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های سراسر افغانستان دستور داد که تا اطلاع ثانوی، به دختران اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده نشود. بعد از این نامه، سرپرست وزارت تحصیلات عالی رژیم طالبان در حساب توییتری خود توضیحات تکمیلی منتشر کرد.
 
ندا محمد ندیم نوشت: «طبق دستور ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان تحصیلات عالی برای دختران تا فراهم شدن فضای مناسب شرعی ممنوع است. به زودی یک برنامه درسی و محیط شرعی برای آموزش عالی با توجه به فرهنگ خودمان ایجاد خواهیم کرد. شهروندان نگران این موضوع نباشند.»
 
این تصمیم طالبان، با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. حیمرا قادری یکی از نویسندگان این کشور که همزمان با حضور طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، از این کشور خارج شده بود، در توییتی نوشت: «امشب طولانی‌ترین شب تاریخ برای دختران افغانستان است. چه یلدایی!» مرضیه احمدی، یکی از فعالان حقوق زن، در صفحه فیس‌بوک خود دستور ممنوعیت تحصیل دختران را مصداق «جنایت علیه بشریت» خواند و از نهاد‌های بین‌المللی خواست که در کنار زنان و مردم افغانستان بایستند و دست از حمایت طالبان بردارند.   به دنبال داغ‌ شدن اعتراضات، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «محرومیت زنان از آموزش نقض حقوق آنان است و این تصمیم بر آینده کشور تاثیر فاجعه‌باری خواهد داشت. از مقام‌های امارت اسلامی می‌خواهم که زمینه آموزش را برای زنان و دختران افغان فراهم کنند.    در پی این واکنش‌ها، ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان در گفتگویی با تلویزیون ملی، علت اصلی این تصمیم را رعایت نشدن «هدایات شرعی» خواند. محمدندیم گفت: «در نظام تحصیلی منکرات وجود داشت، مسئولان تعهد کردند که این مشکلات حل می‌شود، اما نشد، چون نظام ما اسلامی است، شرایط هم باید اسلامی باشد».
 
وی تاکید کرد خلاف غیرت افغانی و اسلام است که دختران بدون اعضای خانوده در ولایتی دیگر برای تحصیل بروند و بدون محرم شرعی سفر کنند.
 
عدم رعایت حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی که «مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آن‌ها مساعد نیست» از جمله دلایلی بودند که وزیر تحصیلات عالی طالبان ذکر کرد.
 
با وجود اعتراضات در فضای مجازی و حتی خیابان‌ها و دانشگاه‌ها، طالبان در فاصله بسیار کوتاه چند روزه از این دستور، دو قانون دیگر را نیز اعلام کردند. یکی ممنوعیت پخش سریال‌هایی با ایفای نقش زنان بود و دیگر ممنوعیت فعالیت زنان در شرکت‌های غیردولتی بود.
 
قانون‌های جدید نیز با واکنش‌های منفی مواجه شد و شدت اعتراضات افزود.برای مثال این‌گونه نوشتند که: «توزیع پاسپورت تا اطلاع ثانوی، مکتب‌های دختران تا اطلاع ثانوی، دانشگاه‌های دختران تا اطلاع ثانوی، حق کار دختران تا اطلاع ثانوی، پول کشیدن از بانک تا اطلاع ثانوی و… متوقف شده است. ما در کشوری زند‌گی می‌کنیم که غیر از نفس کشیدن، همه کار‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است.» 
کد مطلب : ۱۵۴۶۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}