۰

وحشت دلار از موقعیت ربع سکه طلا

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۶
وحشت دلار از موقعیت ربع سکه طلا
قیمت دلار امروز ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱، فروتنی به‌خرج داد و کار خود را در بازار متشکل ارزی با نرخ ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد. قیمت دلار توافقی هم امروز شنبه ۲۴ دی، در محدوده ۳۸ هزار و ۹۲۸ تومان تا ۳۸ هزار و ۹۸۰ تومان قرار دارد تا به این ترتیب فقط آن دسته متقاضیان خرید دلار که نمی‌توانند مراد خود را در قالب ارز سهمیه‌ای یا ارز مسافرتی جستجو کنند، ناچار شوند به بازار آزاد مراجعه کنند. قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه ۲۴ دی، از محدوده ۴۰ هزار و ۵۱۴ تومان آغاز می‌شود، اما با توجه به رفتار فعالان معاملات فردایی در روز‌های پنجشنبه و جمعه، می‌توان کاهش قیمت دلار در معاملات امروز بازار آزاد ارز را محتمل دانست. بازار ارز در طول هفته پیش‌رو، با یک تهدید بالقوه دیگر روبرو است. اگر تا حدود ساعت یک‌ظهر اعلام کنند، استقبال خریداران از حراج سکه ربع‌بهار آزادی در بورس مثبت بوده، امکان دارد گروه دیگری از سرمایه‌گذاران مردد وسوسه شوند نقدینگی خود را از بازار ارز خارج کرده و برای خرید سکه به بورس کالا ببرند.           قیمت دلار بازار آزاد در روز پنجشنبه هشتم دی‌ماه امسال به ۴۱ هزار و ۶۱۵ تومان هم رسیده بود، اما یک‌هفته بعد از ۱۵ دی، روی پله ۳۹ هزار و ۴۸۳ تومان ایستاد. کاهش دو هزار و ۱۳۲ تومانی در طول هفت‌روز بیش از هرچیزی نشان‌دهنده سستی پایه و اساس معاملات در بازار آزاد است. برپایه همین بی‌نظمی و فقدان منطق، دلار در طول معاملات هفته قبل دوباره روند صعودی به‌خود گرفت و نهایتا روی پله ۴۰ هزار و ۵۱۴ تومان ایستاد. این عدد همچنان نسبت به هشتم د‌ی‌ماه، هزار و ۱۰۰ تومان پایین‌تر است.
 
بررسی روند بازار آزاد نشان می‌دهد، تا پیش از شروع معاملات امروز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، قیمت دلار در بازه هفت‌روزه معادل یک‌درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین آنهایی که یک‌ماه پیش اسیر وسوسه خرید دلار شده‌اند، حدود هفت درصد سود را تجربه می‌کنند. اگر در این مدت پول‌هایتان را به بانک سپرده بودید، با نرخ سود روزشمار عادی حداقل هشت درصد سود نصیب شما می‌شد. وضع وقتی از این بدتر می‌شود که بدانید قیمت دلار پارسال همین موقع، ۲۶ هزار و ۶۶۷ تومان بود و با تمام ضرب‌وزوری که در طول این مدت به‌کار برده، تنها ۴۶ درصد درصد رشد کرده است. اگر نرخ تورم را با اغماض ۴۶ درصد فرض کنیم، با وجود ریسک زیاد ورود به بازار ارز، خریداران دلار عملا نتوانسته‌اند منفعت خاصی کسب کنند.
کد مطلب : ۱۵۵۲۳۳
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}