۰

کشف ارتباط مستقیم مواد شیمیایی رایج خانگی با آسیب مغزی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۴
کشف ارتباط مستقیم مواد شیمیایی رایج خانگی با آسیب مغزی
به گزارش عصر تعادل، گروهی از محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو، بینش جدیدی در مورد خطراتی که برخی از مواد شیمیایی خانگی رایج برای سلامت مغز ایجاد می‌کنند، ارائه کرده‌اند. آنها می‌گویند که به‌نظر می‌رسد که مواد شیمیایی موجود در طیف گسترده‌ای از اقلام شیمیایی، از تمیزکننده‌های مورد استفاده برای منزل گرفته تا محصولات مو، ممکن است با بیماری‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات اوتیسم مرتبط باشند ومنجر به آسیب مغزی شود.
مشکلات عصبی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تنها کسری از موارد را می‌توان به تنهایی به ژنتیک نسبت داد، که همین مسئله نشان می‌دهد عوامل محیطی ناشناخته نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های عصبی دارند.
مطالعه جدید منتشر شده در مجله Nature Neuroscience، کشف کرد که برخی از مواد شیمیایی رایج خانگی به‌طور خاص بر الیگودندروسیت‌های مغز که یک نوع سلول تخصصی است که عایق محافظ اطراف سلول‌های عصبی را تولید می‌کند، تأثیر می‌گذارد.
پل تزار، محقق اصلی این مطالعه گفت: از دست دادن الیگودندروسیت‌ها زمینه‌ساز مولتیپل اسکلروزیس(ام‌اس) و سایر بیماری‌های عصبی است. ما در تحقیق خود نشان دادیم که مواد شیمیایی خاص در محصولات مصرفی می‌تواند مستقیماً به الیگودندروسیت‌ها آسیب برساند، که نشان‌دهنده یک عامل خطرناک ناشناخته قبلی برای بیماری‌های عصبی است.
مواد شیمیایی نگران‌کننده و اثرات آنها
با این فرض که تاکنون تحقیقات کامل کافی در مورد تأثیر مواد شیمیایی بر سلامت مغز انجام نشده است، محققان بیش از ۱۸۰۰ ماده شیمیایی را که ممکن است در معرض انسان قرار گیرند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها مواد شیمیایی را شناسایی کردند که به‌طور انتخابی به الیگودندروسیت‌ها آسیب می‌رسانند و به دو دسته تعلق دارند: بازدارنده‌های شعله ارگانوفسفره و ترکیبات آمونیوم چهارتایی.
از آنجایی که ترکیبات آمونیوم چهارتایی در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و ضدعفونی‌کننده‌ها وجود دارد، که از زمان شروع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، انسان‌ها مرتباً در معرض این مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. بسیاری از لوازم الکترونیکی و مبلمان نیز شامل بازدارنده‌های شعله فسفات ارگانیک هستند.
محققان از سیستم‌های سلولی و ارگانوئیدی در آزمایشگاه استفاده کردند تا نشان دهند که ترکیبات آمونیوم چهارتایی باعث از بین رفتن الیگودندروسیت‌ها می‌شوند، در حالی که مواد بازدارنده شعله ارگانوفسفره از بلوغ الیگودندروسیت‌ها جلوگیری می‌کنند.
پیامدها برای سلامت انسان
محققان نشان دادند که چگونه همان مواد شیمیایی به الیگودندروسیت‌ها در مغز در حال رشد موش آسیب می‌رسانند. همچنین آنها قرار گرفتن در معرض یکی از مواد شیمیایی را با پیامدهای عصبی ضعیف در کودکان در سطح ملی مرتبط دانستند.
ارین کوهن، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که الیگودندروسیت‌ها و نه سایر سلول‌های مغزی، به‌طور شگفت‌انگیزی در برابر ترکیبات آمونیوم چهارتایی و بازدارنده‌های شعله ارگانوفسفره، آسیب‌پذیر هستند. درک قرار گرفتن انسان در معرض این مواد شیمیایی ممکن است به توضیح یک عامل گمشده در چگونگی ایجاد برخی از بیماری‌های عصبی کمک کند.
متخصصان هشدار دادند که ارتباط بین قرار گرفتن انسان در معرض این مواد شیمیایی و اثرات آن بر سلامت مغز، نیازمند بررسی بیشتر است. تحقیقات آینده باید سطوح شیمیایی در مغز بزرگسالان و کودکان را به‌منظور تعیین میزان و طول مدت قرار گرفتن در معرض مورد نیاز برای ایجاد یا بدتر کردن بیماری‌های عصبی، بررسی کنند.
تزار گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بررسی جامع‌تر اثرات این مواد شیمیایی خانگی رایج بر سلامت مغز ضروری است. ما امیدواریم که تحقیقات ما به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد اقدامات نظارتی یا مداخلات رفتاری برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و محافظت از سلامت انسان‌ها کمک کند.
 
کد مطلب : ۱۵۷۱۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}