۰

بهای گاز صادراتی به ترکیه کاهش نمی‌یابد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
رئیس جمهور ترکیه که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود دو اولویت مهم تخفیف گرفتن برای گاز صادراتی ایران و نیز انجام مبادلات تجاری با ارز دو کشور را در این سفر اعلام د.

اما خبرگزاری اسپوتیک‌نیوز،در این باره نوشته است به عقیده کارشناسان ایران هنوز قصد ندارد بهای گاز صادراتی خود به ترکیه را کاهش دهد.

امید شکری کله سر، کارشناس سیاسی ترکیه می گوید:" در حال حاضر ترکیه گاز را به بهای بسیار گران ۴۸۰ دلار از ایران خریداری می کند و این در حالی است که بهای گاز آذربایجان ۳۱۳ دلار و بهای گاز روسیه تقریبا ۴۱۰ دلار است. ایران تا به حال هیچ گذشتی نکرده و نشان می دهد این سیاست تغییر نخواهد کرد. من فکر نمی کنم که ایران در آینده نزدیک قیمت گازش را پائین بیاورد".

تورچه وارول، کارشناس سیاسی دیگر ترک خاطرنشان می سازد: "فعلا ایران از هیچ امکاناتی برای افزایش سریع تولید گاز به میزانی که ترکیه می خواهد دریافت کند، برخوردار نیست و برای این کار به ۳ تا ۵ سال وقت نیاز دارد". این کارشناس نیز معتقد است که به این دلیل تهران نمی تواند تخفیف زیادی را در قیمت گاز به ترکیه بدهد و احتمال کاهش قیمت گاز ایران اندک است.

پیش از این وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: مذاکره برای دریافت تخفیف برای قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در دستور کار رئیس‌جمهور این کشور در جریان سفرش به تهران قرار دارد.

آنکارا مدعی است که ایران گاز صادراتی خود به این کشور را گران می‌فروشد.

ایران از سال ۲۰۰۱ به ترکیه گاز می‌فروشد و دومین تامین‌کننده گاز ترکیه پس از روسیه به شمار می‌رود. این کشور سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به صورت رسمی اعلام نشده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، این رقم به ۴۹۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب می رسد و ترکیه مدعی است که بیش از قیمت گاز صادراتی روسیه و آذربایجان است.

در ماه فوریه، یک دادگاه داوری بین‌المللی بررسی ادعای ترکیه را آغاز کرد. ترکیه خواستار کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز ایران شده است.

ترکیه به دادگاه بین‌المللی شکایت کرده و قرار است دادگاه در استکهلم در ماه می در مورد ادعای ترکیه علیه ایران تصمیم‌گیری کند.
کد مطلب : ۳۵۴۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.