۰

باید متن توافق محرمانه ایران و آژانس را ببینیم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
باید متن توافق محرمانه ایران و آژانس را ببینیم
در حالی که «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «جان کری» وزیر خارجه آمریکایی‌ها اصرار دارند که توافق میان ایران و آژانس، یک پادمان محرمانه است و در دنیا رسم بر این است که این توافقات همینگونه محرمانه باقی بماند، کنگره هنوز سر ناسازگاری دارد و می خواهد متن را ببیند.

بر اساس گزارش «نیوزمکس»، آخرین اقدام مربوط به این خواسته غیرقانونی، نگارش نامه‌ای خطاب به «باراک اوباما» از سوی ۹۴ قانون‌گذار جمهوری‌خواه است. این نمایندگان که امضای «کوین مک‌کارتی» رئیس اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا را نیز زیر نامه خود دارند، خطاب به اوباما گفته‌اند که مفاد توافق محرمانه میان ایران و آژانس بهیچ‌وجه «مسئله کوچکی» نیست.

در ادامه این نامه آمده است: «همانطور که خودتان به صراحت گفتید، این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر راستی‌آزمایی بنیان نهاده شده است. این که ما چگونه صداقت ایرانیان در خصوص فعالیت‌های جاری در سایت‌های بالقوه هسته‌ای مورد راستی‌آزمایی قرار می‌دهیم، توفیق و یا شکست نهایی برجام را تعیین می‌کند.»

دولتمردان آمریکایی که در پای میز مذاکرات طولانی و سخت هسته‌ای، طرف حساب نمایندگان هسته‌ای ایران بودند، اصرار دارند که نقشه راه امضاء شده میان ایران و آژانس، سندی است که بین آژانس و تک تک کشورهای عضو منعقد می‌شود و حتی ایالا‌ت‌متحده هم چنین توافق محرمانه‌ای با آژانس دارد و تاکنون این سند به کسی ارائه نشده است.

کنگره‌نشینان اما اصرار دارند که این توافق محرمانه که بحث پارچین و سابقه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را شامل می‌شود، به توافق وین مربوط می‌شود و بر همین اساس هم نام آن را «توافق جنبی» گذاشته‌اند.

در نامه اخیر به این موضوع هم اشاره مکرر شده و آمده: «بر اساس ادبیات واضح قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران که شما خودتان آن را امضاء و ابلاغ کردید، اعضای کنگره حق دارند متن این دو توافق جنبی را ببینند.»
مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۴۱۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.