۰

برخی به جای حمایت‌های در حدِ حرف، به تیم ملی کمک کنند!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
محمود اسلامیان ، در رابطه با عدم قبول پیشنهاد مدیر تیم ملی از سوی رییس فدراسیون فوتبال، کمک بی‌دریغ خود به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال به تیم ملی فوتبال ایران، تقابل مجدد میان دبیرکل فدراسیون و سرمربی تیم ملی پس از صحبت‌های مطرح شده از سوی دو طرف، مسیر سخت تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی و جوان‌گرایی در تیم ملی صحبت کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

* پیشنهادی از سوی ریاست فدراسیون فوتبال به شما برای قبول سمت مدیر تیم ملی فوتبال ایران ارائه شده که همچنان موضع رسمی شما در این رابطه از زبان خودتان اعلام نشده است.

این پیشنهاد از سوی رییس فدراسیون فوتبال به بنده ارائه شد اما من تحتِ عنوان، این مسئولیت را نپذیرفتم ولی هرگز از کمک به تیم ملی فوتبال ایران دریغ نخواهم کرد. قصد ندارم در سمت مدیر تیم ملی قبول مسئولیت کنم هرچند قرار بر این شد که وقت لازم را اختصاص داده و کمک‌های لازم را انجام دهم تا مشکلاتی را که با آن در تیم ملی روبه‌رو هستیم برطرف شود.



* دلیل خاصی دارد که این سمت را قبول نمی‌کنید؟

این مسئولیت هم‌اکنون در تیم ملی بر عهده افشین پیروانی است و من به شخصه از او راضی هستم چرا که در حال پیش‌برد امور است. ساختاری که هم‌اکنون در تیم ملی وجود دارد بر سر جای خود فعالیتش را ادامه می‌دهد و من نیز به عنوان ناظر و کمک کننده به تیم ملی فوتبال ایران کار را پیش می‌برم.

تیم ملی پروازی بسیار طولانی برای دیدار مقابل گوام پیش رو خواهیم داشت که احتمالا با سه پرواز به گوام می‌رسد. بدترین مسیر پروازی ما در مسیر رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به کشور گوام خواهد بود، قصد داریم پرواز چارتری را تدارک ببینیم تا بازیکنان تیم ملی با آرامش کافی به گوام برسند. قطعا انجام سه پرواز به تیم ملی فشار زیادی وارد خواهد کرد. عنوان چندان برای من اهمیتی ندارد. هر کاری که بتوانم برای تیم ملی فوتبال کشورم انجام خواهم داد و به دنبال عنوان و مسئولیت نیستم. متاسفانه نقدهایی به کادر ما در تیم ملی می‌شد، ما باید حمایت لازم را از تیم ملی داشته باشیم تا کادر فنی تیم ملی در کنار بازیکنان آرامش کافی را داشته باشند. من حتی معتقدم کسانی نیز که نقدهایی را مطرح می‌کنند ته دل‌شان با تیم ملی فوتبال ایران است و دوست دارند که تیم ملی نتیجه لازم را کسب کند.

* مجددا در هفته گذشته صحبت‌هایی از طرف دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد سرمربی تیم ملی و برخی اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال مطرح شد که باز هم از اختلافات حل نشده خبر می‌دهد. دبیرکل فدراسیون در نشست خبری خود در واکنش به صحبت‌های شما عنوان کرد: اعضا در جایگاه خود صحبت کنند و تعجب می‌کنم که اعضا علیه یکدیگر صحبت کرده و هیات رییسه نباید علیه دیگر ارکان حرفی بزنند.

اگر به کسی نقد داریم باید در جلسه‌ای خصوصی مطرح کنیم. مطمئنا اگر نقد دلسوزانه‌ای داریم باید در جلسه خصوصی عنوان کنیم چرا که جای چنین صحبت‌هایی در رسانه‌ها نیست. اگر بنده در ارتباط با داوری نیز صحبت کردم به این دلیل بود که جامعه داوری بسیار مظلوم واقع شده و احساس وظیفه کردم از افرادی حمایت کنم که از همه چیز خود گذشته‌اند و به فوتبال کشور خدمت می‌کنند. در آن برهه هجمه‌ بسیار زیادی علیه داوران ایجاد شده بود، نمی‌گویم که داوران اشتباه نمی‌کنند آن‌ها نیز مرتکب اشتباه می‌شوند اما اینکه تمامی مشکلات مدیریتی فوتبال ایران را به گردن جامعه داوری بیندازیم، درست نیست.

* این تقابل مابین دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی را چگونه می‌بینید؟



اسلامیان

من مطمئن هستم نظر دولت روی کی‌روش مثبت است، بحث‌هایی نیز در زمان جام جهانی انجام و از عملکرد تیم ملی ابراز رضایت شد. من واقعا تعجب می‌کنم، فرض کنید اصلا کی‌روش سرمربی تیم ملی نباشد چه کسی به جای او قرار بگیرد؟ تیم ملی به شرایطی رسیده که فوتبال زیبایی را به نمایش می‌گذارد. من از همه مسئولان خواهش می‌کنم که شرایط را در نظر بگیرند. کی‌روش در شرایط تحریم حاضر شد به فوتبال ایران بیاید، زمانی که با مشکلاتی همراه بودیم، او فردی بین‌المللی است که چند بار علیه تحریم‌های در نظر گرفته شده موضع گرفت. خدا را شکر هم‌اکنون که با عزت میهن اسلامی تحریم‌ها برطرف شده، باید از سرمربی تیم ملی خود حمایت کنیم. این یک بحث کاملا بدیهی است و اگر کسی متوجه آن نشود، کلاهش پس معرکه است.

کی‌روش سرمربی تیم ملی و فردی بین‌المللی است که مربی رئال مادرید، تیم ملی پرتغال بوده، سال‌ها به عنوان دستیار فرگوسن فعالیت کرده و تصور می‌کنم کمتر مربی جهانی است که ما در این سطح در کشور داشته‌ایم. ما هزینه‌های سرمربی تیم ملی را دیر یا زود پرداخت می‌کنیم و او به کار خود ادامه می‌دهد، تیم ملی توانست شیلی را که قهرمان کوپا آمریکا شده از پیش رو بردارد و مدت‌هاست که در رنکینگ آسیا در صدر قرار دارد. عقل سلیم حکم می‌کند در شرایط موجود از تیم ملی حمایت کنیم. در حال حاضر با دو مقوله اصلی مواجهیم، مقوله اول تیم ملی و حمایت همه جانبه از این تیم برای صعود به جام جهانی و دیگری بلاتکلیفی دو تیم پرسپولیس و استقلال به عنوان دو قطب اصلی فوتبال ایران هستند. هر یک از این دو حل شود قدمی اساسی در مسیر پیشرفت فوتبال ملی داشته‌ایم.

*دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد زمانی که احساس تکلیف کند برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کاندید خواهد شد.

حدود شش ماه دیگر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود هر کسی که احساس تکلیف کرده و دارای توانایی است می‌آید و نامزد می‌شود. مجمع فدراسیون فوتبال نیز مجمعی فهیم است. مطمئن هستم در این مورد نیز بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. این انتخابات حدود شش ماه دیگر انجام می‌شود و ما باید در حال حاضر تمام تمرکزمان بر روی این باشد که بتوانیم مسائل تیم ملی را حل کنیم. هر کدام از مسئولان باید بگوید چه کمکی برای تیم ملی می‌تواند انجام دهد. برخی از صحبت‌هایی که عنوان می‌شود تنها حرف است. بهتر است به جای حمایت‌هایی که در حد حرف است به تیم ملی کمک شود، ما باید نشان دهیم چه کمکی از کمک‌های مادی گرفته تا معنوی می‌توانیم به تیم ملی داشته باشیم.

هر کدام از ما به جای صحبت از چنین مسائلی باید با توجه به مسئولیتی که داریم بگوییم چه کاری از عهده‌مان برای تیم ملی فوتبال ایران برمی‌آید. از همه مسئولان باز هم خواهش می‌کنم که از تیم ملی حمایت کنند. ما وارد یک مبارزه سنگین شده‌ایم. وقتی سربازتان را به خط مقدم می‌فرستید باید تدارکات لازم را بیندیشید.

* سرمربی تیم ملی نیز پس از نشست خبری دیدار مقابل گوام صراحتا اظهار کرد که دیگر وقت آن است تا مسئولان بیایند و بگویند چه کاری برای تیم ملی می‌توانند انجام دهند.

بله دقیقا این جمله درست است. هر کدام از ما باید بنشینیم و با فکر کاری کرده تا حداقل تیم ملی را از نظر روحی، مادی و معنوی مورد حمایت قرار دهیم و اگر می‌توانیم گوشه‌ای از کار تیم ملی را بگیریم. این حداقل و حداکثرهای حمایت از تیم ملی است و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. وقتی صحبت از تیم ملی می‌شود منظور بازیکنان و کادر فنی تیم ملی است. همه این‌ها یک پکیج هستند.



* مسیر تیم ملی فوتبال ایران را برای صعود به جام جهانی چگونه می‌بینید؟ هر روز تیم ملی و کادر فنی آن، مسئولان فدراسیون فوتبال و سایر افراد متصل به زنجیره فوتبال ایران با چالش‌هایی مقابله می‌کنند و بعضا رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. اتفاقی که گاهی به وضوح اختلافات ممکن را به نمایش می‌گذارد.

هر چهار سال، فوتبال یک کشور در جام جهانی متبلور می‌شود. از برنامه‌های مورد نظر در لیگ گرفته تا دیدارهای برگزار شده در مرحله مقدماتی رقابت‌های مختلف، نتیجه همه این زحمات نیز در جام جهانی به ثمر می‌نشیند. از سوی دیگر برای فوتبال ملی ما بسیار تاثیرگذار است که در این رقابت‌ها حضور داشته باشد و علاوه بر این، حضور در جام جهانی مطالبه‌ای است که مردم از فوتبال کشورشان دارند و علاقه‌مند به حضور تیم ملی خود در بزرگ‌ترین همایش جهانی فوتبال هستند. همه ما دیدیم که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی چه شادی‌ به جامعه تزریق شد. کمتر اتفاقی است که این گونه بتواند مردم را خوشحال کند. در آسیا چهار و نیم سهمیه برای حضور در جام جهانی داریم اما به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالای کشورهایی هم‌چون استرالیا، ژاپن و کره جنوبی، فوتبال ایران کار بسیار سختی برای صعود به جام جهانی دارد. یک و نیم سهمیه برای حدود ۲۰ کشور مدعی باقی می‌ماند که بتوانند به جام جهانی صعود کنند. از کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته که ارقام بسیار بالایی را برای ارتقای فوتبال‌شان هزینه کرده‌اند تا کشورهایی که در شمال ایران قرار دارند. این‌ها یک جنگ سخت برای ماست که بتوانیم در جام جهانی حضور یابیم.

از یک سو با توجه به مشکلاتی که کشور ما در زمان تحریم‌ها داشته و منابعی که قرار بوده فیفا به فوتبال ایران بدهد اما این اتفاق رخ نمی‌داده و از سوی دیگر حق پخش تلویزیونی فوتبال که هنوز هم به رسمیت شناخته نشده فوتبال ایران درگیر مشکلات مالی زیادی است و نمی‌توانیم آن گونه که شایسته و بایسته است، برای آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام جهانی فعالیت کنیم. امیدوارم که مسئولان محترم کمک‌های لازم را انجام دهند و علی‌رغم داشتن اختلاف نظرهای موجود که در همه جا وجود دارد، تیم ملی فوتبال ایران را در مسیر جام جهانی حمایت کنند و قلبی، زبانی و عملی این موضوع را نشان دهند. اگر به دنبال رضایت مردم هستیم و شادی مردم را می‌خواهیم، اگر به دنبال عزت و احترام کشور هستیم باید در هر پستی که مشغول به کار هستیم از فوتبال ملی، بازیکنان و کادر فنی آن دفاع کنیم. باید دست به دست هم دهیم تا تیم ملی فوتبال ایران کار بسیار سخت صعود به جام جهانی را انجام دهد. من به عنوان یک عضو کوچک نیز از مردم می‌خواهم که تیم ملی را در این مسیر تنها نگذارند.

* تیم ملی پنجشنبه هفته گذشته مقابل گوام موفق به برتری ۶ بر صفر شد و امروز نیز به مصاف هند خواهد رفت. گویا شما نیز سفر یک روزه‌ای به هند خواهید داشت و به جمع ملی‌پوشان اضافه می‌شوید. ارزیابی‌تان از دیدار قبلی تیم ملی و دیدار پیش روی ملی‌پوشان فوتبال ایران چیست؟

بنده نیز سفر یک روزه‌ای به هند خواهم داشت تا در کنار تیم ملی فوتبال ایران باشم. حتی بیشتر ساعات این سفر یک روزه را نیز در مسیر می‌گذرانم. به هر حال وظیفه خود می‌دانم که بتوانم در کنار تیم ملی باشم و از بازیکنان و اعضای کادر فنی حمایت کنم. ما فوتبال بسیار زیبایی را از تیم ملی فوتبال ایران مقابل گوام در ورزشگاه آزادی شاهد بودیم. به هر حال گوامی‌ها دو بازی قبلی خود را در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با پیروزی پشت سر گذاشته و در صدر جدول قرار گرفته بودند. این گوام آن تیم سال‌ها قبل نیست. آن‌ها توانسته‌اند دیدار مقابل ترکمنستان و هند را با پیروزی پشت سر بگذارند، سطح فوتبال گوام توسعه یافته است و نسبت به قبل تغییر کرده‌اند اما تیم ملی فوتبال ایران با جوان‌گرایی که انجام داده، فوتبال بسیار زیبا و امیدوار کننده‌ای را به نمایش گذاشت.

فوتبال ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و از جوانان مستعدی برخوردار است. اگر چنین بازیکنانی را هم‌اکنون در تیم ملی می‌بینیم به دلیل این است که مربیان و مدیران باشگاهی به جوانان اعتماد کرده‌اند و‌آن‌ها را در دیدارهای خود به میدان فرستاده‌اند. اکنون نیز که سرمربی تیم ملی این بازیکنان را به اردو دعوت کرده و با شجاعت آن‌ها را در ترکیب تیم ملی قرار می‌دهد، شاهد چنین فوتبال زیبایی هستیم.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۵۷۲۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.