۰

80 هکتاری که در آتش سوخت!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
اسماعیل مهاجر جمعه شب از آتش گرفتن حدود 20 هکتار از عرصه های جنگل گلستان در مناطق سخت گذر اولنگ مرغ زار خبر داده بود که وزش باد این آتش را در ارتفاعات گسترش داد و در نهایت این حریق با وجود تلاش فراوان نیروهای محیط زیست ، منابع طبیعی و مردم برای مهار آن، به حدود 80 هکتار عرصه های پارک ملی گلستان خسارت وارد کرد.
در این خصوص مهاجر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 90 درصد عرصه های دچار آتش سوزی شده در شرق پارک ملی گلستان واقع بوده و مناطق استپی و مرتعی است.
وی گفت: محیطبانان ، نیروهای مردمی ، شماری از اهالی گلیداغ و یانبلاق وکارکنان بخشداری، فرمانداری و منابع طبیعی مراوه تپه همچنان در محل آتش سوزی حضور دارند تا از بروز مجدد آتش در این عرصه ها جلوگیری کنند.
وی علت آتش سوزی را عوامل انسانی بیان کرد و افزود: اکنون فصل جفت گیری گوزن ها در پارک ملی گلستان بوده و شکارچیان متخلف با حضور در منطقه در مواردی اقدام به آتش زدن جنگل می کنند که تاکنون در این رابطه یک نفر دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شده است.
پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده ای با 92 هزار هکتار مساحت در شرق استان گلستان و بین سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد.
از مساحت پارک ملی گلستان 54 درصد در حوزه استان گلستان، 43 درصد در خراسان شمالی و سه درصد در محدوده استان سمنان واقع است.
پارک ملی گلستان که از قدیمی ترین پارک های ملی جهان محسوب می شود در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد.
جنگل یا پارک گلستان یک هشتم تنوع گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان و افزون بر نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است و از نظر طبقه بندی اقلیمی دارای سه اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و به همین دلیل پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل های انبوه در آن مشاهده می شود.
اکنون مدیریت پارک ملی گلستان برعهده استان گلستان است.
آتش سوزی های مکرر طی سالهای اخیر به سبب عواملی همچون خشکسالی، کاهش رطوبت، افزایش گرما و بی توجهی برخی افراد آسیب های زیادی به این منطقه بکر وارد کرده است.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۶۰۲۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.