۰

فساد در نتیجه عدم حاکمیت قانون و جانشین شدن روابط به جای ضوابط ایجاد می شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
محمدقلی یوسفی افزود: فساد در ایران تنها به خاطر تحریم ها ایجاد نشده بلکه قبل از برقراری تحریم ها نیز این معضل وجود داشته، در زمان رژیم شاه هم بوده و الان هم هست، هرچند تحریم ها باعث تشدید این وضعیت شده است.
وی تاکید کرد: تحریم ها باعث تشدید در عدم شفافیت می شود و به تبع آن فساد نیز گسترش پیدا می کند البته با برداشتن تحریم ها مقداری از فشارها کم می شود اما از بین نمی رود چرا که فساد عامل بوجود آورنده تحریم ها نیست.
ان تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه آثار مثبت توافق هسته ای به تدریج آشکار می شود، افزود: قطعا این توافق برای کشور آثار مثبت خواهد داشت چرا که با رفع تحریم ها، دولت می تواند به سمت آزادسازی اقتصادی، رانت زدایی و کاهش حضور در اقتصاد گام بردارد که در آن صورت شاهد آثار مثبت این توافق خواهیم بود.
وی ادامه داد: در سایه توافق ایجاد شده و تعامل سازنده با دنیا، فشارهای بین المللی در اقتصاد کمتر، دست واسطه ها کوتاه، منابع بهتر به داخل کشور منتقل و در نهایت کالا را با سهولت بیشتری به خارج صادر می شود و با کشورهای دارای تکنولوزی برتر نیز مستقیم وارد گفتگو می شویم و همه اینها آثار مطلوب این توافق در اقتصاد است که می تواند تا حدود زیادی جلوی گسترش رانت و فساد را بگیرد.
این استاد دانشگاه افزود: اما این پیامدهای مطلوب نیز فساد را ریشه کن نخواهد کرد چرا که ریشه فساد به تصمیمات داخلی و نحوه سازماندهی و پایبندی به قانون بستگی دارد و اگر اینها اصلاح نشود، فساد هر بار خود را به شکل جدیدی نمایان خواهد کرد.
وی در خصوص لزوم اعتمادسازی دو طرف ایرانی و آمریکایی برای پیشبرد اهداف توافق نیز گفت: به هر حال باید تصمیماتی که از سوی ایران و امریکا گرفته می شود، دو طرفه باشد چرا که اعتماد یک طرفه هیچ وقت کار ساز نبوده در نتیجه باید شرایطی ایجاد شود که دو طرف قضیه به هم اعتماد کنند و آن مسایلی که شبهه برانگیز است، برداشته شود.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: نفعی که ما از ارتباط با کشورهای توسعه یافته می بریم، به مراتب بیشتر از زیانی است که در نتیجه عدم رابطه با انها خواهیم برد در نتیجه توصیه می کنم باید به جنبه های مثبت توافق هسته ای بیش از جنبه های های منفی آن فکر کنیم.
لازم به ذکر است؛ ظاهرا سرنخ های اصلی منطقه در حال حاضر در دست های تهران قرار دارد و می توان ایران را برنده بزرگ تحولات خاورمیانه دانست؛ از این رو مصالحه با ایران به عنوان کشور کلیدی منطقه و پیوند آن با سیاست های واشنگتن از اولویت بسیار بالایی برای اوباما برخوردار است. به همین خاطر میراث سیاست خارجی اوباما بستگی تام و تمام به یک توافق با ایران دارد و البته اجرای برجام برای ایران نیز نتایج ارزنده ای به همراه خواهد داشت. هرچند تغییر در خط و مشی سیاست خارجی با روی کار آمدن دولت یازدهم زمینه گسترش روابط با کشورهای مختلف فراهم کرد اما توافق هسته ای نقش پررنگی در تعاملات ایران با دنیا رقم خواهد زد.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۶۲۴۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.