۰

تأخیر در صدور ویزا و سرگردانی زوار

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
درحالی‌ که کمتر از دو هفته مانده به اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالحسین (ع) مردم کشور برای حضور در این مراسم خود را به مرز مهران رسانده اند ولی آنچه تاکنون مسئولان در خصوص فراهم کردن امکانات برای تردد زوار عنوان کرده‌اند فعلاً چندان محقق نشده است.

عدم استقرار دفاتر کافی برای صدور روادید در این شهرستان مشکلات فراوانی برای زوار به وجود آورده است، هرچند در سطح شهر مهران موکب‌ها زیادی برپاشده است که این امر مهمان‌نوازی مردم این شهرستان را نشان می‌دهد.

در این راستا خبرنگار مهر در یک گزارش میدانی در گفتگو با زوار مشکلات آن‌ها را بررسی کرده است.

گله زائران از دیر شدن صدور ویزا

یکی از زوار اربعین به خبرنگار می‌گوید: از شهرستان ملکان آذربایجان شرقی برای سفر به عتبات عالیات به شهرستان مهران سفرکرده‌ام.

یعقوب دیناری ادامه می‌دهد: دو روز پیش پاسپورت خود را برای تهیه ویزا در شهرستان مهران ارائه دادم که عنوان کردند، حداکثر بین 48تا 72ساعت دیگر ویزا صادر می‌شود.

وی اظهار می کرد: الآن دو روز است شب را در حسینیه اسکان دارم و برای تهیه ویزا نیز 123 هزار تومان پرداخت کرده‌ام که هنوز صادر نشده است.

دیناری گفت: انتظار داریم که مسئولان در خصوص صدور ویزا برای زوار توجه بیشتری کنند چراکه اسکان نامناسب سبب شده مشکلات زیادی برای زائران به وجود بیاید.

عدم صدور ویزا بعد از گذشت سه روز

یکی دیگر از زوار در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: سه روز در مرز مهران هستم ولی متأسفانه تاکنون ویزا برای ما صادر نشده است.

سید مصطفی نادری ادامه می‌دهد: از شهرستان کاشان به شهر مرزی مهران سفرکرده‌ام.

وی می‌افزاید: مسئولان عنوان کردند صدور ویزا یک‌روزه است برای همین زود به مرز مهران سفر کردم ولی باوجود ارائه مدارک متأسفانه سه روز است در مرز مهران معطل شده‌ام.

این شهروند کاشانی می‌گوید: مسئولان دفتر خدماتی هرروز وعده صدور ویزا را به من می‌دهند ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برای گرفتن ویزا در شهر مهران کلی تلاش کردم ولی تاکنون موفق به گرفتن ویزا نشدم  و انتظار دارم مسئولان در راستای حل مشکل ویزا در مرز مهران چاره‌اندیشی کنند.

از مسئولان انتظار توجه و پیگیری داریم

یک شهروند اصفهانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: دوروزه در مرز مهران همراه با خانواده برای شرکت در مراسم اربعین سفرکرده‌ام.

وی اظهار داشت: بیش از یک هزار و 200 کیلومتر راه برای شرکت در این مراسم به مهران سفر کردم ولی متأسفانه حسابی اذیت شدم چرا که عدم صدور به‌موقع ویزا باعث شده که برای اسکان خانواده با مشکلات زیادی مواجه شوم و انتظار دارم که مسئولان در راستای حل مشکل ویزا چاره‌اندیشی کند.

یک شهروند تهرانی هم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: امروز سه روز است که برای گرفتن ویزا در مرز مهران گرفتارشده‌ام.

یوسف شیرمحمدی می‌افزاید: متأسفانه در این سه روز برای گرفتن ویزا هر بار ساعتی را به ما اعلام می‌کنند ولی تاکنون عملی نشده است.

وی گفت: انتظار داریم سریع مشکلات زوار در این شهرستان حل شود چراکه برای سفر به کربلا به مهران مراجعه کردیم و نباید فقط سه روز برای گرفتن ویزا معطل شویم.

این شهروند تهرانی می‌افزاید: انتظار داریم مسئولان برای حل مشکلات زوار گرفتار در مرز مهران چاره‌اندیشی کنند و نسبت به صدور ویزا به‌روز مشکل مردم را حل کنند.

زائران بدون ویزا به استان ایلام و مهران سفر نکنند

درحالی‌که مردم از نحوه صدور ویزا در شهرستان مهران گله‌دارند که طبق گفته غلامرضا ممیز مدیر حج و زیارت استان ایلام، زوار برای معطل نشدن در مرز مهران باید ویزا در مبدأ بگیرند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌افزاید: هم‌اکنون سه دفتر صدور ویزا در شهر ایلام و یک دفتر صدور ویزا در شهرستان مهران فعال است.

مدیر حج و زیارت استان ایلام می‌افزاید: در حال حاضر برای پنج هزار نفر ویزا صادرشده و در حال افزایش میزان صدور ویزا برای زائران هستیم

ممیز ادامه می‌دهد: فعالیت دفاتر صدور ویزا در استان ایلام شبانه‌روزی شده ولی با توجه به امکانات کشور عراق فعلاً صدور ویزا در استان و شهرستان کند است.

وی می‌گوید: بهترین راه برای معطل نشدن زوار در مرز مهران، گرفتن ویزا توسط زائران در مبدأ و دفاتر دیگر استان‌های اعلام‌شده است تا زیاد در مرز معطل نشوند.

مدیر حج و زیارت استان ایلام ادامه می‌دهد: در حال حاضر دفاتر موقت کنسولگری عراق در 11 نقطه دیگر در کشور دایر شده و زائران با در دست داشتن اصل گذرنامه و دو قطعه عکس به همراه 30 دلار نسبت به اخذ ویزا اقدم کنند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ویزا بیشتر به‌صورت گروهی صادر می‌شود و زائران انفرادی نیز سعی داشته باشند با تشکیل گروه نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند تا معطل نشوند.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون تمام تلاش خود برای صدور ویزا در کمتر از 24 ساعت در شهر ایلام و شهرستان مهران به کار گرفته‌ایم تا زائران زیاد معطل نشوند.

برخورد قانوني و امنيتی با ورود غيرقانوني زائران به کشور عراق

در همین ارتباط سفیر کشورمان در عراق در بازدید از مرز مهران گفت: هرگونه ورود بدون ویزا و گذرنامه زائران اربعین حسینی به خاک عراق تبعات قانونی و امنیتی دارد.

حسن دانایی فر با اشاره به اینکه سال گذشته در تردد زائران سختگیری زیادی نشد و زائران بدون ویزا به کشور عراق سفر کردند، گفت: امسال زائران حتماً باید با دریافت ویزا و همراه داشتن گذرنامه وارد کشور عراق شوند.

سفیر کشورمان در عراق بابیان اینکه دولت عراق ورود زائران بدون گذرنامه را جرم می‌داند، افزود: دولت عراق برای ورود غیرمجاز به کشورش مجازات قانونی مصوب کرده است.

دانایی فر از آمادگی و هماهنگی استقبال از زائران در دو کشور خبر داد و گفت: برای تسهیل در تردد و امنیت زائران کربلای معلی نشست‌های مشترک و متعددی با مسئولین دو کشور برگزارشده است.

کد مطلب : ۶۴۸۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.