۰

اعتقادی به ثبات نرخ ارز نداریم

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷
اعتقادی به ثبات نرخ ارز نداریم
ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی (1395 تا 1399) گفت: قیمت نفت بشکه‌ای 110 تا 115 دلار بود که در آذر ماه سال 93 با شوکی که به آن وارد شد، کاهش یافت و این کاهش قیمت بر اقتصاد بسیاری از کشورها آثار عمیقی گذاشت.

وی افزود: به طوری که در برخی کشورها به دلیل شوک قیمت نفت تورم به 180 درصد رسید و در برخی از کشورها نرخ برابری پول رایج‌شان با ارز خارجی 7 برابر شد اما در کشور ما نهایت ثبات را داشته است و با برخورداری از مفاهیم اقتصادی مقاومتی با یک آرامش منطقی اقتصاد ما مسیر خود را طی کرده است.

سیف تصریح کرد: به طوری که وضعیت بازارهای مختلف ما از جمله بورس و بازار ارز شرایط کاملا آرام و یکنواختی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ برابری دلار در طول 11 ماهه سال 1394 در مقایسه با 11 ماهه سال 1393 فقط 5 و نیم درصد افزایش یافته است و دامنه نوسانات قیمت دلار به شدت کاهش یافته است.

سیف تصریح کرد: بنابراین آن نوساناتی که قبل از شروع دولت یازدهم در مورد نرخ ارز مشاهده می‌شد دیگر به هیچ وجه مشاهده نمی‌شود و قیمت ارز توانسته علیرغم همه محدودیت‌هایی که قبل از رفع تحریم‌ها در کشور ما در دسترسی به منابع ارزی وجود داشت، از ثبات لازم برخوردار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از نکات قابل توجه که در این رابطه باید به آن توجه کرد،‌این است که نرخ برابری دلار و یورو به شدت نوسان داشته و حدود 10 و نیم درصد نرخ برابری یورو با دلار عوض شده و دلار قوی‌تر شده است. به طوری که اگر برابری نرخ یورو را با ریال مقایسه کنیم حدود 12 درصد قیمت یورو کاهش یافته است.

سیف تصریح کرد: این شرایط نوید می‌دهد که در آینده این ثبات را در اقتصاد‌مان استمرار خواهیم بخشید و البته باید به این نکته توجه کرد که به هیچ وجه اعتقاد نداریم که نرخ ارز باید ثابت بماند بلکه باید متناسب با متغیرهای اقتصادی نرخ ارز تغییر کند و زمینه‌ای ایجاد شود تا رشد صادرات و اشتغال و تولید‌مان از آن منتفع شود.

وی بیان داشت: بنابراین باید تمرکز اصلی‌مان در رشد اقتصاد و توسعه صادرات باشد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: بحث دیگر در رابطه با رشد اقتصادی است، رشد اقتصادی ما در سال 91 منفی 6.8 درصد بود که در سال 93 به 3 درصد رشد متوسط رسید و جهت‌گیری‌های ما در راستای رشد اقتصادی فعال شدن خطوط تولید و تامین سرمایه در گردش برای فعال‌سازی خطوط تولید از طریق نظام بانکی کشور است که الحمدالله آثار آن در رشد اقتصادی سال 93 دیده شد.

وی بیان داشت: در فصل آخر سال 93 به دلیل تکانه‌های نفتی رشد اقتصادی کاهش یافت اما سه فصل قبل بالای 3.6 درصد بود و در فصل چهارم سال 93 رشد اقتصادی 6 دهم درصد بود. استمرار آن در وضعیت سال 94 طبیعتا رشد اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مطمئن هستیم که رشد اقتصادی مثبت خواهد بود اما قابل مقایسه با سه درصد رشد سال 93 نخواهد بود.

سیف گفت: ولی پیش‌بینی‌هایی که برای سال 95 وجود دارد رشد اقتصادی بین حداقل 5 تا 7 درصد است، من مطمئن هستم حتما در این دامنه‌ رشد اقتصادی مطلوبی خواهیم داشت.

وی افزود: این در شرایطی است که رشد اقتصادی 8 درصدی در قانون برنامه هدف‌گذاری شده است و انشاءالله باید تلاش‌مان را اضافه کنیم تا در سال‌های بعد رشد مورد نظر تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نظام بانکی ما دارای مشکلات ساختاری بسیار جدی است و یکی از اولویت‌های ما باید این باشد که نظام بانکی هر چه بیشتر در خدمت تامین مالی اقتصاد، رشد تولید و توسعه اقتصاد باشد.

سیف افزود:از اشکالات ساختاری نظام بانکی این است که حدود 90 هزار میلیارد تومان مطالبات غیرجاری داریم، همچنین حدود 115 هزار میلیارد تومان هم نظام بانکی از دولت مطالبه دارد.

وی افزود: حجم دارایی‌های غیرعملیاتی نظام بانکی شامل املاک و مستغلات حدود 45 درصد است که این دارایی‌ها جزو دارایی‌های منجمد نظام بانکی است که گردشی ندارد و هیچ نقشی را در اقتصاد نظام بانکی ایفا نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بنابراین 55 درصد باقیمانده دارایی‌های بانک کلیه نیازهای اجرایی و عملیات شبکه بانکی را تامین می‌کند که این مسئله بر روی نرخ سود بانکی تاثیرگذار است و یکی از اشکالاتی که در نظام بانکی وجود دارد این است که علی‌رغم دستاورد بسیار بزرگ در زمینه تورم نرخ سود بانکی به دنبال آن پایین نیامده است.

وی افزود: یکی از اقدامات بانک مرکزی در 6 ماهه گذشته تعیین تکلیف اضافه برداشت‌هایی بوده که از بانک مرکزی انجام شده است و نرخ‌های جریمه 34 درصد به نرخ‌های منطقی مطابق نرخ بازار بین بانکی رسیده است.

سیف گفت: بانک مرکزی به بازار بین بانکی ورود کرده و ورود بانک مرکزی به این بازار نتیجه مثبتی داشته است به طوری که نرخ بازار بین بانکی که در مقاطعی بالای 29 درصد بود در حال حاضر به کمتر از 19 درصد رسیده است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۷۲۱۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.