۵
اختصاصی «تعادل»/به بهانه اسکاری که برای ما خاطره شد

از بده بستون‌های ارشادی‌ها تا حسرت «اسکار»ی که به دل «برف» نشست

مریم احمدی
تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۱
از بده بستون‌های ارشادی‌ها تا حسرت «اسکار»ی که به دل «برف» نشست
سرویس فرهنگ و هنر «تعادل»/ آنچه مشخص است حجت‌الله ایوبی؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، به هنرمندان ارادت ویژه‌ای دارد و نمی‌خواهد حقی از کسی ضایع شود. او به خوبی می‌داند که چند سالی ست به «رخشان بنی‌اعتماد» بانوی فیلمساز سینمای ایران بسیار جفا شده و خوب می‌داند «باران او» مدتی از عرصه سینما بدور بوده است، پس چه کسی بهتر از «باران کوثری» برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن سی و سومین جشنواره فیلم فجر؟

و ما خوب می‌دانیم که فیلم خوبی مانند «یه حبه قند» میرکریمی با کمی تسامح می‌توانست شانس دیگری برای ما در اسکار، یا حداقل معرف سینمای بومی و جامعه ایرانی باشد؛ اما تصمیمات احساسی و آنی مدیران سابق سازمان سینمایی (مبنی برتحریم مراسم اسکار) این شانس را از میرکریمی و ما گرفت.

و ایوبی که ارادتمند هنرمندان و به ویژه دوست دیرینه خود، آقای میرکریمی است. معادله‌ای یک خطی را آغاز کرد، معادله‌ای که انتهای آن به وضوح مشخص بود، به همین دلیل شاید پرداختن به آن زیاده‌گویی باشد.

اما آن‌ها که میرکریمی و بنی‌اعتماد و بارانش را می‌شناسند، خوب می‌دانند این هنرمندان اهل زد و بند نیستند؛ بنابراین ای کاش ایوبی راه دیگری را برای جبران خسران‌هایی که به آن‌ها شده انتخاب می‌کرد و این هنرمندان دغدغه‌مند را درگیر دو دوتا چهارتاهای مدیریتی نمی‌کرد.

ای کاش به جای دادن سیمرغ به دستان «باران» فکری برای سرمایه کار بعدی مادرش؛ رخشان بنی‌اعتماد و هموار کردن راه او و اکران فیلم‌اش می‌کرد. ای کاش به جای معرفی اثری مانند «امروز» که به گفته کارشناسان فاقد استانداردهای سینمایی ست فرصتی را برای میرکریمی مهیا می‌کرد تا از او اثر شاخص دیگری مانند «یه حبه قند» در سینمای ایران ظهور کند تا این بار میرکریمی با افتخار حضورش را در اسکار جشن می‌گرفت! و جوانانی مانند «مهدی رحمانی» کارگردان فیلم «برف» به عدالت در دولت تدبیر و امید ایمان می‌آوردند.

اسکار امسال به‌غیر از «امروز» گزینه‌های دیگری هم داشت گزینه‌هایی که شاید اگر موفقیت «جدایی نادر از سیمین» را در اسکار به همراه نمی‌آوردند اما می‌توانستند گزینه‌های آبرومندانه‌تری باشند. چراکه به‌مراتب استانداردهای سینمایی را بیشتر رعایت کرده بودند و مواردی مانند ریتم و داستان جذاب‌تری داشتند.

به‌عنوان نمونه می‌توان به فیلم «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی و سرمایه‌گذاری سعید عصمتی اشاره کرد. «برف» در جشنواره‌ای بین‌المللی همچون شانگهای، مسکو، دبی، مونترال، سائوپائولو، بمبئی و... حضورداشته است؛ و به گفته کارشناسان شاید نمی‌توانست تمامی مراحل دستیابی به جایزه اسکار را طی کند اما به دلیل داستان و روایت قابل‌درک برای مخاطب جهانی گزینه مناسب‌تری از «امروز» بود.

اما با این اوصاف «امروز» میر کریمی به‌عنوان نماینده سینمای ایران به بخش بهترین فیلم خارجی هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد تا ما همچنان با خاطره «جدایی نادر از سیمین» دل‌خوش باشیم.
کد مطلب : ۲۸۹۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.