۶
گزارش اختصاصی «تعادل»؛

آیا لوزان پرونده تحریم‌ها را خواهد بست؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۲
آیا لوزان پرونده تحریم‌ها را خواهد بست؟
به گزارش خبرنگار اعزامی «تعادل»، اولین روز از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، در حالی آغاز میشود که هر دو طرف اخرین تلاش‌های خود را برای رسیدن به راه حل های مشترک در خصوص اختلافات باقی مانده انجام میدهند.

از ساعات اولیه صبح امروز پنج شنبه، مذاکرات نهایی و فشرده ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راه حلی نهایی آغاز شده است، در ساعات اولیه صبح امروز، محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با وزیرخارجه امریکا به همراه معاونانشان و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

سپس صالحی و مونیز جلسه ای فنی تشکیل دادند تا درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه که از موضوعات فنی مذاکره هسته ای ایران و ۱+۵ است تبادل نظر کردند.

همچنین شب گذشته سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در شهر لوزان بر سر یک میز به گفتگو نشستند که نخستین دور مذاکرات را در لوزان کلید زدند که این نشان از آن دارد که امریکا همچنان به عنوان اصلی ترین واضع تحریم ها همچنان طرف اصلی مذاکرات با مقامات کشورمان است.

براساس این گزارش و به گفته منابع آگاه دیپلماتیک به خبرنگار اعزامی تعادل، مهم ترین اختلافات باقی مانده بر سر میز مذاکرات، لغو با تعلیق کلیه تحریم های اقتصادی است که تعلیق شامل ان دسته از تحریم های کنگره آمریکا است که تا زمان پایان توافق هسته ای ادامه خواهد داشت اما به گفته این منبع آگاه همه تحریم هایی که قرار است برداشته شود تنها مرتبط با موضوع هسته ای بوده و تحریم های دیگر مربوط به حقوق بشر و تروریسم را که از ابتدای انقلاب وضع شده است را شامل نمیشود.

همچنین در حال حاضر یکی ازموضوع اصلی احتلافات در خصوص تحریم ها، تحریم های غیراقتصادی همچون اشاعه ای و هسته ای است. این درحالی است که میان کشورهای مذاکره کننده با ایران مواضع یکدستی وجود ندارد و میان روسیه و آمریکا بر سر برداشتن تحریم ها احتلاف نظر وجود دارد.

به نظر می رسد که در حال حاضر موضوع تحریم ها تنها اختلاف باقی مانده روی میز است که در صورت حل و فصل، دستیابی به یک توافق جامع میان ایران و کشورهای گروه مذاکره کننده اتفاقی محتمل به نظر میرسد.

همچنین گفته میشود که عربستان که از کشورهای ناراضی منطقه برای رسیدن به توافق هسته ای است، با حمله به یمن، به دنبال فضای مذاکرات را تحت شعاع خود قرار دهد.

انتظار می رود این دور از مذاکرات روز شنبه به پایان برسد.








کد مطلب : ۳۳۲۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.