۰
ظریفیان در گفت وگو با «عصر تعادل»:

اصلاح طلبان صندوق رای را رها نخواهند کرد/ فکر نکنم در رویه شورای نگهبان تغییر ایجاد شود/ تصمیم گیری درباره فهرست وقتی است که ببینیم چه کسی برایمان می ماند

تاریخ انتشار
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸
اصلاح طلبان صندوق رای را رها نخواهند کرد/ فکر نکنم در رویه شورای نگهبان تغییر ایجاد شود/ تصمیم گیری درباره فهرست وقتی است که ببینیم چه کسی برایمان می ماند
روز به روز به انتخابات نزدیک می شویم، هر یک از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا با چالش های خاص خود دست به گریبان هستند. اصولگرایان در کشاکش وحدت هستند و  اصلاح طلبان چشم به دهان شورای نگهبان دوخته اند تا معلوم شود چند نفر از داوطلبین این جریان به مرحله بعدی این رقابت راه پیدا می کنند. اینکه قادر به ارائه فهرست واحد خواهند بود یا نه و اینکه سرلیست آنها چه کسی است هنوز در مبهم است و پیش از اعلام نظر شورای نگهبان معلوم نخواهد شد. تنها موضوع معلوم در این جریان سیاسی اصرار به مشارکت و استفاده از اهرم صندوق رای برای ایجاد تغییر است. همین است که از خیر «انتخابات مشروط» گذشته و به میدان آمدند. حالا باید منتظر ماند و دید که این نتیجه این مشارکت چیست؟
غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با «عصر تعادل» درباره مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برای ارائه تصویری در مورد مشارکت انتخاباتی بسیار زود است. ولی مشخص است که فضای انتخاباتی در این دوره متاسفانه سرد می باشد که اگر بخواهیم با این فضا قضاوت کنیم به طور طبیعی می توان گفت با ادامه این روند مشارکت فعال نخواهد بود ولی انتخابات در ایران قابل پیش بینی نیست.»
وی در ادامه افزود: «این نکته را نیز اشاره کنم، در انتخابات مجلس که انگیزه های محلی بیشتر وجود دارد و این انگیزه ها بر انگیزه های سیاسی می چربد ،اهالی هر منطقه و یا قومیت ها دوست دارند اعضای فعال خود را در مجلس حضور داشته باشند و این با مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تفاوت دارد.»
ظریفیان تصریح کرد: «به نظر من، در شهرهای کوچک همچنان انگیزه های محلی جدی تر است ولی باید دید در دو سه هفته مانده به انتخابات تحولی در معیشت و اقتصاد و سیاست خارجی رخ می دهد یا خیر. در آن زمان می توان به صراحت از مشارکت مردم در انتخابات حرف زد که امیدوارم مشارکت خوبی را داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت اصلاح طلبان را در انتخابات چگونه خواهد بود گفت:« علیرغم پیش بینی که می شود و با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که جامعه با آن درگیر است باید با نگاهی گشوده به مساله انتخابات و کاندیدا ها بخصوص اصلاح طلبان برخورد شود. ولی در گام اول برخورد بر خلاف تصور بود که حتی می توان گفت برخلاف تصور جامعه بود. »
ظریفیان اظهار کرد: «هر چند که سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان ریزش داشته است. اما همچنان اصلاح طلب ها ظرفیت های خوبی برای به صحنه کشیدن مردم دارند و می توانند به مردم انگیزه بدهند. تصور من این است، که اصلاح طلبان به دلیل ماهیت ذاتی اصلاح طلبی صندوق رای را رها نخواهند کرد و مردم سالاری برای آنها اصل مهمی است.»
وی ادامه داد: «هنوز زود است که درباره چینش اصلاح طلبان صحبت کرد باید دید چه اشخاصی و یا حتی چندنفر از فیلتر رد می شوند و چه کسانی برای انها می مانند و بعد از ان درباره چینش صحبت کرد.اصلاح طلبان باید خود را برای همه سناریوها آماده کرد».
او با اشاره به اینکه شاید اصلاح طلبان لیستی برای انتخابات ارائه ندهند، گفت: «هنوز نمیتوانیم راجع بحث لیست به طور قاطع حرف زد ولی طبیعتا سطح حضور در نمایندگی کاهش پیدا می کند. ما  براین باوریم که برخی از اصلاح طلب های مطرح و تاثیر گذار در انتخابت شرکت نکردند و بخشی که شرکت داشتند تا اینجا مورد بی مهری قرار گرفته اند ولی باید دید در تایید نهایی چه اتفاقی می افتد. بنابراین تصور من این است که شرایط برای حضور اصلاح طلب ها سختتر خواهد بود و اینکه اصلاح طلب ها در چه سطحی و با چه آرایشی در انتخابات شرکت کنند. در مورد مناطق مختلف قطعا متفاوت خواهد بود.»
ظریفیان در پاسخ به این سوال که احتمال سرلیست شدن با چه کسی است افزود: «باید دید چه کسی برای آنها می ماند. اگر در مجموع کسی نماند و یا افرادی تایید شوند که آن پتانسیل لازم را برای سرلیست شدن نداشته باشند خوب قطعا نه لیستی وجود دارد و نه سرلیستی که بعدش باید اصلاح طلبان به فکر یک سناریوی جدید و کارامد باشند. اسم بردن از هر کسی در این مقطع گمانه زنی کلان است. تکلیف تا چند روز دیگر روشنتر می شود و اصلاح طلبان می توانند در مورد نوع و سطح و چگونگی ورود خود تصمیم بگیرند.»
وی با اشاره به عملکرد شورای نگهبان گفت: « من فکر نمی کنم در رویه کاری شورای نگهبان تغییری ایجاد شده باشد. به نظر من، شورای نگهبان باید تغییراتی در روند بررسی خود داشته باشند که همین موضوع می تواند حتی در مشارکت مردمی نیز تاثیر داشته باشد امیدوارم در این دوره تغییرات چشمگیری داشته باشیم».
کد مطلب : ۱۴۶۵۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}