۰

طرح احیای گونه‌های بومی در حال انقراض در بویراحمد اجرا شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
طرح احیای گونه‌های بومی در حال انقراض در بویراحمد اجرا شد
به گزارش عصر تعادل ، غریب سجادیان صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های فراوانی در زمینه گونه های گیاهی در کشور دارد، و توجه و تلاش برای حفظ  گونه‌های مهم و اقدام به کشت و احیای گیاهان بومی در معرض انقراض از اهداف مهم این تشکل است، و این تشکل جهت تحقق این هدف تاکنون گام‌های مهمی برداشته است.
سجادیان کشت انواع گونه‌های گیاهان دارویی و مرتعی در شهرستان بویراحمد را از جمله  اقدامات انجام شده در راستای حفظ گونه های مهم و کشت و احیای گونه های در معرض انقراض بیان کرد.
وی افزود:  این طرح تاکنون در ۱۰ هکتار از اراضی ملی دمچنار بویراحمد اجرا شده است.
سجادیان به گونه های کشت و احیا شده اشاره کرد و عنوان داشت:  لیزک، جاشیر خوراکی، گنبو و کرفس را از جمله گونه‌های کشت و احیا شده در این طرح است.
وی اضافه کرد: کشت این گونه‌های بومی توسط اعضای نهضت سبز زاگرس و مردم بومی آن مناطق انجام گرفته است.
 مسئول نهضت سبز زاگرس در استان گفت: تشکل مردمی نهضت سبز زاگرس هر ساله به منظور حفظ، احیا و بذرگیری گیاهان دارویی و خوراکی و با هدف جلوگیری از انقراض و تلاش برای  تکثیر آنها اقدام به کشت این گونه‌ها می‌کند.
سجادیان با بیان اینکه  بسیاری از گیاهان  دارای پیاز هستند، تاکید کرد: با ریشه‌کنی این گونه‌های گیاهی و دارویی امکان رشد مجدد آنها از بین رفته و در معرض انقراض قرار می‌گیرند.
سجادیان با اشاره به راه های احیا و حفظ گونه های در حال انقراض اظهار داشت:  کاشت و تلاش در جهت احیای این گونه‌های دارویی و گیاهی تنها راه جلوگیری از انقراض این گیاهان است.
وی افزود: طرح کاشت و احیای گونه‌های مهم بومی در معرض انقراض کماکان به همت این نهضت و اعضای آن در استان ادامه دارد.
سجادیان گفت:هجوم و بوته‌کنی برخی از گیاهان توسط افراد  ناآگاه و سودجو، به تخریب طبیعت و گونه‌های مهم آن منجر می شود.
وی افزود: این موضوع زمینه ساز این مسئله می شود که در آینده‌ای نه چندان دور اثری از گونه‌های باارزش و زیبای استان بر جای نماند.
سجادیان با بیان اینکه توجه به طبیعت و حفظ آن توسط همه مردم، مسئولان و دستگاه‌ها لازم است، تاکید کرد: منابع طبیعی  متعلق به همه نسل‌ها در همه ادوار زمانی است،و باید در حفظ آن تلاش کرد.
مسئول انجمن نهضت سبز زاگرس گفت  : طبیعت زیبا  و کم ‌نظیر علاوه بر  جذب گردشگران بر رونق اقتصادی استان تاثیر بسزایی دارد.
وی افزود: این  ضرورت و نیاز وجود دارد که ظرفیت های طبیعی و خدادادی استان به نحوی  ویژه مورد توجه همه اقشار مردم و به  خصوص مسئولان و دستگاه‌ها قرار گیرد.
سجادیان تاکید کرد:  نهضت سبز زاگرس تشکلی مردمی است، که به صورت داوطلبانه، خودجوش و بدون هیچ ادعایی و بخاطر علاقه به طبیعت و حفظ، احیاء و توسعه آن اقدامات محافظتی و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی را در راستای فعالیت‌های زیست محیطی انجام می‌دهد.
کد مطلب : ۱۰۵۷۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.