۰

حفظ وحدت، پاسخ مقامات اروپا به ترامپ

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۵
به گزارش عصر تعادل، سیاستمداران از سراسر اروپا به مصاحبه‌های جنجالی اخیر دونالد ترامپ که درباره سیاست‌های اروپا، ناتو و توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود، واکنش نشان داده و آن را "عجیب" خواندند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه‌هایی با روزنامه انگلیسی تایمز و روزنامه آلمانی بیلد که دوشنبه منتشر شد، حرف‌های زیادی زد که اروپا دلش نمی‌خواهد بشنود. او توافق هسته‌ای با ایران را هم "فاجعه" خواند، ناتو را "منسوخ" توصیف کرد، بریگزیت را ستود و بار دیگر درباره احیای روابط با روسیه سخن گفت.    

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد که موضع ترامپ درباره ناتو اتحادیه اروپا "مدتی است که مشخص شده است." مرکل گفت: موضع من هم مشخص است. ما کارمان را برای اطمینان دادن به ۲۷ کشور عضو ادامه می‌دهیم تا بتوانیم به صورت کارآمد و از همه مهمتر با رویکردی به آینده همکاری داشته باشیم. ما اروپایی‌ها سرنوشتمان را خودمان در دست داریم.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه با تاکید بر لزوم اتحاد اروپا گفت: در مورد بریگزیت باید بگویم که بهترین شیوه برای دفاع از اروپا اتحاد است. رویکرد ما ماندن در اتحادیه اروپاست و نباید این مساله را فراموش کرد که اروپایی‌ها متحد هستند.

تیمو سوینو، وزیر امور خارجه فنلاند هم گفت: ناتو در دوران ریاست جمهوری ترامپ هم در کانون امنیت اروپا قرار خواهد داشت.

او گفت: گمان می کنم بودجه‌های نظامی افزایش یابد اما گمان نمی‌کنم که نقش ناتو کاهش یابد و یا ناتو عقب‌نشینی کند و یا چیزی از این قبیل. باور ندارم که اروپا و آمریکا باید جدا باشند. اگر اختلاف‌نظری باشد، به ضرر هر دو طرف است.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم ابراز امیدواری کرد که رویکرد ترامپ در آینده تغییر کند.

او گفت: امید داریم که پس از برگزاری مراسم سوگند ترامپ در روز جمعه، شاهد رویکرد و سخنان جدیدی از ترامپ باشیم. اما اگر این موضع‌گیری‌های خطرناک ادامه داشته باشد، بی‌ثبات کننده است و اصلا به نفع آمریکا نیست.

در ادامه هم فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ترغیب برلین و پاریس به دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که توافق مذکور نشان می‌دهد که دیپلماسی به بار نشست. او همچنین گفت که اتحادیه اروپا در کنار توافق هسته‌ای ایستاده و از آن حمایت می‌کند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس هم با دفاع از این توافق گفت که قدرت‌های پشت این توافق می‌خواهند که این روند ادامه یابد.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان هم در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که چنین سخنانی "حیرت ایجاد می‌کند."

به گفته او، سخنان ترامپ با حرف‌های اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا مغایرت دارد و باید دید که تبعات سیاست آمریکا چه خواهد بود.

اشتاینمایر به خبرنگاران گفت که با وزرای خارجه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه ناتو صحبت کرده و می‌تواند بگوید که قرار نیست تا آینده نزدیک تنش‌ها کاهش یابد.

سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش هم از برخی از مواضع ترامپ از جمله احیای روابط با روسیه استقبال کرد. ‌

معاون نخست‌وزیر بلژیک و وزیر امور خارجه این کشور هم گفت که بروکسل باید رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را متقاعد کند که ناتو سودمند است.

آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا نیز اظهار داشت، اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو و اتحادیه اروپا باعث نگرانی نیست بلکه انگیزه‌ای است برای اروپا تا حضورش را در عرصه جهان تقویت کند.

وی به خبرگزاری‌های کشورش گفت: اروپا همچنان قوی خواهد ماند و نقش پیشرو در خاورمیانه و بازسازی سوریه دارد.
 
کد مطلب : ۱۰۷۳۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.