۰

دستور ترامپ درباره منع ورود شهروندان 7 کشور به آمریکا غیرحقوقی است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
دستور ترامپ درباره منع ورود شهروندان 7 کشور به آمریکا غیرحقوقی است
به گزارش عصر تعادل،صابر نیاورانی در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به دستور ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان 7 کشور از جمله ایران به ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که حق پذیرش بیگانگان در سرزمین هر کشوری یک حق سیاسی است و به دولت یک کشور تعلق دارد. کشور ما نیز این حق را دارد که به افراد ویزا بدهد یا ندهد.
این وکیل دادگستری افزود: وقتی کشوری فرد بیگانه‌ای را با عناوین توریست، دانشجو، مقیم و یا همراه یکی از خانواده‌ها می پذیرد و این حق را برای فرد در نظر می‌گیرد که به سرزمین آن کشور وارد شود، در واقع یک وضعیت حقوقی جدید و ویژه برای آن فرد در نظر می گیرد که این وضعیت حقوقی جدید عبارت است از مجاز بودن فرد خاص برای ورود به یک کشور که در بعضی از کشورها این اجازه حتی می‌تواند به عنوان اقامت دائم هم وجود داشته باشد.
وی علی‌رغم اینکه تصمیم ترامپ در مورد ممنوع کردن ورود اتباع 7 کشور به آمریکا را از منظر سیاسی یک تصمیم شتاب‌زده، بدون تامل و مذموم دانست، عنوان کرد: این تصمیم باید از حیث حقوقی مورد به مورد بررسی شود. اولاً در خصوص افرادی که در سرزمین آمریکا اقامت دارند طبیعتاً به موجب حقوق داخلی ایالت متحده به دلیل اینکه حق مکتسبی برای آنها ایجاد شده، حقی برای تعقیب و پیگیری وجود دارد. کما اینکه در روزهای گذشته مطلع شدیم که تعدادی از وکلای این افراد در مراجع قضایی عالی ایالات متحده آمریکا برای لغو این دستور در خصوص افراد مقیم اقداماتی انجام داده‌اند.
نیاورانی در ادامه با مورد توجه قرار دادن کسانی که ویزای آمریکا دارند، اضافه کرد: در مورد این افراد از حیث حقوقی کاملاً مردود به نظر می‌رسد، به این دلیل که وقتی کشوری می‌خواهد به فرد بیگانه‌ای ویزا بدهد تمام جوانب قضیه از حیث امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را سنجیده است و در راستای آن به آن فرد ویزای ورود به سرزمین خود را داده است. اقدام ایالت متحده آمریکا از حیث حقوقی نظام حقوقی داخلی خود ایالات متحده آمریکا نیز کاملاً مذموم و محکوم است.
این وکیل دادگستری در ادامه اظهار کرد: در نظام بین المللی حقوق بشر قاعده‌ای در خصوص حق بر رفت و آمد آزادانه، حق بر عبور و مرور و حق مسافرت وجود دارد. این حق یکی از حق‌های برشمرده شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص درخواست مهاجرت وضعیت به این نحو است که دولت مهاجرپذیر تصمیم گیرنده است که فرد را به عنوان مهاجر بپذیرد یا نپذیرد. به موجب حق بر پناهندگی افرادی که در سرزمینی حیات شان در خطر است می‌توانند بر مبنای کنوانسیون وین حقوق پناهندگان به کشورهای دیگر درخواست پناهندگی بدهند. به موجب این حق کشورها متعهد هستند طی یک روال قانونی در خصوص افرادی که از آن‌ها درخواست پناهندگی می‌کنند تعیین تکلیف نمایند تا به آن‌ها پناهندگی بدهند یا آن را رد کنند.
نیاورانی خاطرنشان کرد: افرادی که در فرودگاه‌های آمریکا یا فرودگاه سایر کشورها سرگردان هستند، یا کسانی که اقوام و بستگان‌شان در آن جا حضور دارند، یا افرادی که برای درمان اقدام می‌کنند و به دنبال مسافرت به آنجا هستند همه از ابعاد حقوق بشر هستند که اقدام آقای ترامپ ناقض آن‌ها است.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم یکی از مهمترین دلایل محکوم بودن اقدام ترامپ این است که بدون هیچ گونه تفکیک و تمایزی تمامی اتباع این کشورها را ممنوع الورود کرده است، اظهار کرد: اگر کشوری حق ورود برای فردی را به رسمیت شناخته باشد باید با دلایل معقول و موجه آن حق ورود را لغو کند. اگر فردی در کشور ما اقامت دارد و قصد داریم مانع اقامت آن فرد شویم باید اثبات کنیم که این فرد در جرمی مشارکت داشته یا سبب ساز تخلفی بوده یا مرتکب جنایتی در خارج از کشورمان شده است.
وی اضافه کرد: اما وقتی ایالات متحده به صورت مطلق فرمانی را صادر می‌کند به طور قطع ناقض تعداد زیادی از حقوق انسانی افراد است. حقوقی که ایالات متحده آمریکا هم به موجب موازین عرفی حقوق بین‌الملل بشر به آن‌ها وابسته است. به عنوان مثال زمانی که فردی برای درمان خود تمامی اقدامات لازم را انجام داده است و قصد دارد به ایالت متحده آمریکا برود حق بر سلامت، حق بر بهداشت و حق حیات اش با این فرمان در خطر قرار می‌گیرد.
نیاورانی با بیان اینکه انواع نقض حقوق در این اقدام ایالت متحده آمریکا متصور است، گفت:‌ مورد به مورد را در این خصوص می‌توان بررسی کرد و فهمید که چه حقی از افراد زایل شده است. از سوی دیگر جامعه مدنی ایالات متحده آمریکا در این خصوص از لحظه ای که این اتفاق افتاده و این تصمیم گرفته شده، فعال شده‌اند و مردم ایالات متحده در مقابل این تصمیم مخالفت نشان داده‌اند و در فرودگاه‌ها حاضر شده‌اند.
این حقوقدان در پایان تصریح کرد: امیدواریم با فشار افکار عمومی این تصمیم در واقع غیرعقلانی و غیرحقوقی که دولت ترامپ اتخاذ کرده ملغی شود و شاهد چنین رفتارهایی در برخورد با ملل مختلف جهان نباشیم.
 

     
کد مطلب : ۱۰۹۹۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.