۰

مهمترين اقدام دولت‌ دوم روحاني از نگاه زیباکلام

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
به گزارش عصر تعادل،صادق زيباكلام؛ استاد دانشگاه در روزنامه اعتماد نوشت: سال ٩٥ به لحاظ اهميت رخدادهاي سياسي و اجتماعي سالي تاثيرگذار در سرنوشت ملت ايران بود. مهم‌ترين اتفاقي كه در سال ٩٥ در عرصه سياست داخلي رخ داد، فوت ناگهاني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود كه بسيار براي جريان اصلاحات و اعتدال تاسف آور بود.
 
در عين حال تشييع جنازه بزرگ و كم نظير ايشان و حضور مردم و به خصوص نسل‌هاي جوان در آن از ديگر رخدادهاي داراي اهميت در زمستان اين سال بود. در اين رخداد نسل‌هاي بعد از انقلاب نشان دادند كه چقدر براي او احترام قايل هستند. از ديگر اتفاقات مهم اين سال نامه مرحوم آيت‌الله منتظري بود كه توسط پسرشان حجت‌الاسلام احمد منتظري منتشر شد.
 
 
ديگر رخداد مهم تشكيل مجلس دهم بود كه اگرچه اميدها و انتظارات زيادي كه از فراكسيون اميد مي‌رفت تا به اينجا تحقق پيدا نكرده است اما اين مجلس را بايد نقطه عطفي بعد از مجلس ششم به شمار آورد؛ مجلسي كه در آن جريان تندرو اصولگرا ديگر صحنه گردان نبوده و اقتداري ندارد. فراموش نكرده‌ايم كه در دوره‌هاي هفتم تا نهم مجلس شوراي اسلامي چطور يك اقليت تندروي اصولگرا اعمال قدرت مي‌كردند و عملا تبديل به گروه فشار شده بودند. در دوران آقاي روحاني، مجلس نهم تبديل به سكوي تعارض و مخالفت با دولت شده بود و جز سنگ اندازي نمي‌توانست خيري برساند.
 
 
امروز مجلس از اين رويه فاصله گرفته است و اين را بايد به عنوان يك تحول مهم در سال ٩٥ به شمار آورد. همچنين بعد از درگذشت آيت‌الله هاشمي طرح وفاق‌خواهانه اصلاح‌طلبان از ممتاز‌ترين اقدامات سال ٩٥ بود. امروز جامعه ايران دچار يك شكاف دولت- ملت شده است و اگر در سال‌هاي آينده پروژه وحدت ملي را به صورت جدي پيگيري نكنيم، دچار خسران و ضرر خواهيم شد. البته سال ٩٥ از نظر اقتصادي و معيشت مردم سال چندان خوبي نبود.
 
 
ركود همچنان ادامه داشت و بيكاري اگر نگوييم افزايش اما كاهش نيز پيدا نكرد. همچنين دولت دوم آقاي روحاني بايد تلاش كند تا راه را براي سرمايه‌گذاري خارجي باز كند. تا زماني كه سرمايه‌گذاري خارجي صورت نگيرد، نمي‌توانيم از ركود خارج شويم و به نبرد با بيكاري برويم. بنابراين مهم‌ترين گامي كه در سال ٩٦ دولت آقاي روحاني بايد بردارد، در بعد اقتصادي است. اگر پيشرفتي در زمينه توسعه سياسي، آزادي بيان و آزادي انديشه رخ نداد اما پسرفتي نيز شاهد نبوديم. سال ٩٦ در حالي از راه مي‌رسد كه دولت دوازدهم روي كار خواهد آمد.
 
شواهد و قراين حاكي از آن است كه ترازوي انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ماه سال آينده بيشتر به سمت آقاي روحاني متمايل است و در شرايط كنوني آقاي روحاني مي‌تواند راي قاطعي در انتخابات بياورد.
 
 
تمامي نامزد‌هاي اصولگرا كه تا به اينجا از آنها سخن به ميان آمده شانس پيروزي مقابل آقاي روحاني را ندارند. گزينه‌هاي اصولگرا قدرت راي آوري بالايي مقابل نامزد اصلاح‌طلبان ندارند و همچنان كه جريان اصولگرا در دو انتخابات ٩٢ و ٩٤ شكست خورد، در اين انتخابات نيز نمي‌تواند پيروز شود. تشكيل دولت دوم آقاي روحاني مهم‌ترين رخداد سال ٩٦ خواهد بود.
مساله بسيار مهمي كه دولت بايد در سال آينده به آن توجه داشته باشد، اين است كه ايران را سيبل ترامپ نكند. ترامپ تحت فشارهاي زيادي از طرف متحدين ارضي خود، ناتو و اروپا است از اين رو نبايد بهانه به دست او داد.
کد مطلب : ۱۱۶۹۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.