۰

صدا و سیما، انتخابات و چالش‌ ها

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۴
به گزارش عصر تعادل،مجید فراهانی؛ عضو شورای عالی اصلاح طلبان در روزنامه آفتاب یزد نوشت: صدا و سیما به عنوان دستگاه رسانه‌ای تبلیغاتی حاکمیتی که هویت و ماهیتی فراجناحی دارد در نهادینه‌سازی و تقویت فرهنگ سیاسی جامعه نقش برجسته و تاثیرگذاری را برعهده دارد که خروج و عدم اهتمام به این رویکرد و راهبرد تاثیرگذاری و اثربخشی آن را خواهد کاست و همچنین پروسه و فرایند تقویت و ارتقای فرهنگ سیاسی و اطلاع‌رسانی صحیح را با اخلال مواجه خواهد ساخت.
 
مسئولین و مدیران صدا و سیما با همسویی و همراهی و هم افزایی تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی و همچنین محافل دانشگاهی و علمی می توانند در راستای رسالت ملی و وظیفه حاکمیتی خویش گام بردارند، هر اندازه این همگرایی و همراهی تقویت و توسیع یابد به همان اندازه و نسبت اعتماد جامعه به نهاد رسانه‌ای حاکمیتی و ملی کشور تقویت خواهد شد. واقیعت این است که با توجه به گستردگی سازمانی صدا و سیما اهمیت و ضرورت این امر افزون‌تر خواهد بود که در صورت اتخاذ رویکردی صحیح و کلان نگرانه به دور از نگاه بخشی، گروهی و جناحی تغلیظ و تقویت ماهیت فراجناحی آن را به دنبال خواهد داشت که این امر ضرورت توجه و تنبه مسئولین و دست‌اندرکاران را پدیدار می‌سازد.
 
جامعه امروز با گسترش تکنولوژیکی ابزارها و محمل‌های اطلاع رسانی سرعت و گردش آزاد اطلاعاترا تجربه کرده است که تحدید آن امری ناممکن یا دست کم دشوار به نظر می‌رسد و اگر سازمان صدا و سیما بتواند با بهره جستن از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور راهبرد انسجام و وحدت ملی را که برخاسته و برکشیده از منافع ملی باشد، محور قرار دهد، رسالت و وظیفه خویش را به گونه و صورتی مطلوب انجام داده است.
 
در روزهای اخیر و در جریان برگزاری مناظره‌های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری می‌توان نکات غیرسازنده‌ای را مشاهده کرد که مسلما در تعارض با وظایف و مشی ملی این رسانه گسترده و عریض و طویل تبیین می‌شود. از نقد کاندیداها به شیوه برگزاری تا مضمون و محتوای پرسش‌ها دامنه تحولات مناظره‌ها گسترده بود. طرح پرسش‌های غیرکارشناسی و مناقشه برانگیز که کمکی به تقویت وحدت و انسجام و همگرایی نخواهد کرد، مناظره را به مناقشه و منازعه تقلیل خواهد داد.
 
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید با نگاهی کلان، جامع، ملی و رقابتی و همچنین پرهیز و اجتناب از یکسویه نگری که انحصار طلبی و عدم مشارکت تمامی سلایق و اندیشه‌های قانونی ملتزم و متعهد به ساختار حقوقی نظام را در کنه خود مستتر دارد به رونق، طراوت و مشارکت گسترده مردم و نیروهای سیاسی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با حضور حداکثری مردم یاری رساندبا پرشور شدن فضای انتخاباتی کشور در عرصه شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری و همچنین ضرورت برگزاری باشکوه انتخابات مدیران صدا و سیما وظیفه‌ای سترگ و مهم برعهده دارند و باید از فرصت مناظره‌ها و برنامه‌های چالشی و کارشناسی خود برای مشارکت تمامی سلایق و دیدگاه‌های متفاوت نهایت بهره‌گیری را داشته باشند و در مراحل بعدی مناظره با برطرف ساختن موانع و کاستی ها در جهت هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات گام بردارند به یاد داشته باشیم که تقویت فرهنگ سیاسی، اطلاع‌رسانی شفاف و آزاد در کنار ایجاد بستر برای مشارکت نگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف به ارتقا و تحکیم نهاد انتخابات خواهد انجامید.
 
نهادی که تقویت آن به مثابه پذیرش و به رسمیت شناختن افکار و آراء متضارب است و به گسترش مردم سالاری و دموکراسی ختم خواهد شد. پاسداشت و صیانت و حفاظت از این امر خطیر وظیفه‌ای اسلامی و ایرانی و ملی است، که از درون شعار و راهبرد محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برخاسته است. استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی خواهی و حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویش از درون نهاد انتخابات و گردش نخبگان متبلور خواهد شد و آثار مبارک مترتب به آن که از آن جمله بازدارندگی، عقلانیت سیاسی، تقویت جایگاه و قدرت کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای قدرت نرم به موازات قدرت سخت افزاری در سطوح ماکرو پلتیک است به تکامل و اعتلای امنیت ملی ایران منجر خواهد شد.
کد مطلب : ۱۲۶۳۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.