۰

تاجیک:ترامپ آلودۀ سوریه‌نمی‌شود|محبعلی:اوضاع خطرناک است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲
تاجیک:ترامپ آلودۀ سوریه‌نمی‌شود|محبعلی:اوضاع خطرناک است
بحران در سوریه هر روز به شکل جدید در حال زایش است. وضعیت، این بار با یک حمله شیمیایی در دوما دوباره بحرانی تر شده است. بازیگران متعدد منطقه ای و بین المللی نسبت به این مسئله موضع گرفته اند. در حالی که هنوز مشخص نیست دقیقا این حمله از سوی چه کسانی اتفاق افتاده است، موضع گیری ترامپ می تواند باعث پیچیده تر شدن بیش از پیش این بحران شود. ترامپ که چند روز پیش از خروج امریکا از سوریه سخن می گفت حال از اقدام فوری در صحنه سوریه حرف میان آورده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرده است: پس از گفت‌وگو با مسئولان نظامی، تصمیم مهمی را طی حداکثر ۴۸ ساعت در مورد سوریه خواهیم گرفت.
او اضافه کرده است: ما مشخص خواهیم کرد که آیا روسیه یا سوریه یا ایران یا تمامی این کشورها در پشت حمله دوما بوده‌اند یا خیر.
نصرت الله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که آيا تهديد ترامپ متعاقب حمله شيميايي عليه سوريه جدي است با نه، گفت:
توئیت‌های ترامپ و هجمه وسیع سیاسی خبری علیه سوریه، ایران و روسیه ممکن است شروع سلسله اقداماتی عملیاتی در سوریه باشد. به تصمیم، اراده و عکس العمل استراتژیک ایران و روسیه نیاز است تا آتش اقدامات ترامپ و تیم او به همین حد ختم شود.
تاجیک همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ هزیته ماندن در سوریه را از عربستان طلب می کند و دلیل سخنان ضد و نقیض او در مورد سوریه، گفت: این وضعیت، تهیه آتش برای یک اقدام است و بیشتر از سوی رژیم صهیونیستی است. باید گفت بعید است در این مرحله ترامپ خودش را آلوده کند. با توجه به اینکه هنوز قرینه محکمی از اینکه این اقدام توسط دولت سوریه صورت پذیرفته وجود ندارد و از سوی دیگر رأی بر اینست که با توجه به پیروزیهای دولت سوریه نیازی به این اقدام نبوده است. اگر ترامپ بخواهد اقدام جدی انجام بدهد با پرداخت هزینه از سوی عربستان منافاتی ندارد. عربستان هزینه اقدامات آمریکا را میدهد نه هزینه بی اقدامی آمریکا را.
همچنین قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در این باره گفت:
اجازه بدهید تا ۴۸ ساعت اینده صبر کنیم و ببنیم وی تهدید خود را چگونه و در چه سطح وحجمی عملی خواهد کرد. در هر حال به نظر می رسد روند اوضاع به سمت وسوی خطرناکی در حال حرکت است و اگر ر هبران جمهوری اسلامی ایران بی احتیاطی کنند و اسراییل موفق به تحریک آنان شود احتمال به خطر افتادن امنیت ملی و حاکمیت ملی ایران دور از ذهن نیست ؟ ایران نباید فریب جریات تند رو داخلی و منطقه ای را که در لباس دوستان هستند را نیز ببخورد و یا اسیر توهم حمایت روسیه در قبال اسراییل و یا آمریکا شود .
محبعلی ادامه داد: منطقه در آستانه وقوع حوادث و اتفاقات مهمی قرار دارد مثل احتمال خروج آمریکا از برجام ، تحریم های جدید ایران ، انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس اشغالی ...و حمله نظامی آمریکا به سوریه . ترکیب این حوادث با تحولات داخلی در جریان می تواند وضعیتی بغرنجی را برای کشور شکل دهد.
کد مطلب : ۱۳۷۸۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.