۰

حالا وقتش رسیده که زیره به کرمان ببریم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
در گذشته مناطق مختلف استان، دارای پوشش نسبتا وسیعی از گیاه زیره بود، ولی اکنون عوامل متعددی همچون خشکسالی و چرای بی‌رویه دام‌ها موجب کاهش رویشگاه‌های طبیعی این گیاه و به تبع آن کاهش برداشت زیره و نابودی یکی از منابع درآمدی بخشی از مردم ساکن مناطق رویشگاه شده است و از آنجا که امسال برداشت زیره به صفر رسیده، می‌توان تصور کرد هیچ درآمدی نصیب مردم این مناطق نخواهد شد.
رئیس اداره بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به این‌که به دلیل خشکسالی امسال اصلا رویش و برداشت زیره کرمانی در رویشگاه‌های این گیاه در استان کرمان صورت نگرفته است، به جام‌جم می‌گوید: امسال حدود 80 درصد کاهش رویش زیره داشته‌ایم و حدود 20 درصدی هم که سبز شده، به مرحله بذردهی نرسیده است. 

نعمت مددی می‌افزاید: سالانه به طور میانگین بین 3000 تا 4000 کیلوگرم زیره کرمانی توسط مردم از مراتع برداشت می‌شد، ولی امسال در هیچ نقطه‌ای از استان کرمان برداشت زیره نداشته‌ایم. 

وی مناطق رویش گیاه زیره در استان کرمان را نقطه خط برف در ارتفاعاتی همچون کوه‌های سیرچ، جوپار، دهبکری، سربیژن، خبر بافت، کوه خواجه سیرجان، کوه پنج بردسیر و ارتفاعات زرند می‌داند که امسال در این مناطق گیاه زیره اصلا رویش نداشته است.
کد مطلب : ۱۳۹۸۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.