۰

تاجیک: روند جهانی به نفع سعودی‌ و به ضرر یمن است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
حمله نظامی ائتلاف سعودی به بندر الحدیده، کلاف بحران یمن را پیچیده تر کرده است. یمن که با انواع مصیبت‌ها اعم از بیماری‌های کشنده واگیردار، خشکسالی، قحطی، محاصره دریایی و زمینی دست و پنجه نرم می‌کند، طبق گزارش سازمان‌های بین‌المللی در وضعیت اسفباری به سر می برد. حمله ائتلاف سعودی به بندر الحدیده با هدف قطع کامل دسترسی انصارالله و مردم یمن به دریا انجام گرفت تا به زعم آنها راههای کمک ایران تحت کنترل درآید، در این باره نصرت الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «سه مولفه مهم در بحران یمن وجود دارد؛ مولفه های سیاسی، ژئوپولتیک سیاسی و در نهایت مساله نقض فاحش حقوق بشر در این کشور.» 
مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با نصرت الله تاجیک دیپلمات با سابقه کشورمان را از نظر می‌گذرانید:  

از مولفه سیاسی شروع کنیم.
در مولفه سیاسی یک مسابقه و رقابتی بین دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان به وجود آمده است که باید این رقابت خوب تعریف شود و به جای اینکه به جنبه های تخریبی رقابت شیب پیدا کند به جنبه مثبت رقابت منطقه ای سوق پیدا کند تا این رقابت به ضرر عنصر ثالث یعنی مردم یمن تمام نشود. در مولفه ژئوپولتیکی، ایجاد قدرت در مناطق دریایی و ارتباط آن با اینده منطقه و تحولاتی که در خلیج فارس و دریای سرخ و باب المندب و ... به وجود مي  اورد
عربستان تا کنون یک شانسی را از لحاظ جهانی آورده است، آنهم روند بین المللی و تحولاتی است که در امریکا اتفاق افتاد. روی کار آمدن ترامپ به نوعی به عربستان کمک کرد که بتواند این بدنامی را از طریق شرکتها و موسسات و پرداخت هزینه های گزاف و فعالیتهای رسانه ائ و تبلیغی با هدف بهبود چهره خود از طریق تهیه مقالات و برجسته کردن دشمنی با ایران جبران کند. این وضعیت ناشی از هزینه های سنگین نظامی و خریدهای تسلیحاتی غرب نیز هست که این گونه بنگاه های تسلیحاتی نیز به عربستان کمک میکنند تا خودشان نیز زیر سئوال نروند. شاید به طور کوتاه مدت عربستان توانسته باشد وضعیتی را ایجاد کند که این چهره تا حدی بزک شود ولی وجدان عمومی غرب روزی باید پاسخگوی چشم پوشی بر روی این جنایات سعودیها و شرکایش باشد.
مولفه حقوق بشری را چگونه ارزیابی می کنید؟ بحث حقوق بشری و جنایت سعودی در یمن راه به کجا خواهد برد؟ چرا تا کنون عربستان آنطور که باید و شاید به طور قاطع از این لحاظ محکوم یا بازخواست بین المللی نشده است؟
جنایتی که در حق مردم یمن ایجاد شده به معنای واقعی جنایت جنگی است. افزایش میزان آوارگان، افزایش کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند و نیاز به ابتدایی ترین وسائل زندگی و قوت لایموتی دارند تا حداقل در پایین ترین سطح  به زندگی ادامه دهند،  بالاخره این جنایت ها و گرسنگی هزاران کودک، شیوع بیمارهای کشنده واگیردار، در دنیا فراموش نشدنی است. به یک نوعی می توان گفت عربستان را تحت 
کد مطلب : ۱۴۰۴۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.