۰

حجم صادرات عراق روزانه چند ميليون بشكه اس

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴
حجم صادرات عراق روزانه چند ميليون بشكه اس
میزان صادرات نفت عراق در هشت ماهه اول سال جاری میلادی به ۳.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است اما در عین حال همچنان عراق به دنبال دریافت سهمی بیشتر از بازار نفت جهانی است . 
به گزارش خبرآنلاین، عراق ، همسایه غربی ایران ، در سال های اخیر به رغم ناامنی و بی ثباتی سیاسی و جنگ داخلی ، با رشد بالای صنعت نفت و افزایش حجم تولید روبرو بوده است . این رشد تولید در حالی رخ داده است که مصرف داخلی این کشور، چندان گسترده نیست از این رو صادرات نفت عراق با رشدی قابل توجه در سال های گذشته روبرو بوده است .
بلندپروازی‌های عراق
توسعه بخش نفت عراق از حدود هشت سال پیش آغاز شد و بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ چهار مناقصه برای واگذاری میادین نفتی خود به شرکت‌های خارجی برگزار و چندین قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی امضا کرد. براساس قراردادهای منعقد شده، ظرفیت تولید نفت خام عراق باید از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۰ به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ افزایش می‌یافت که از همان ابتدا مورد تردید اغلب کارشناسان نفتی بود. در سال ۲۰۱۱ این سطح تولید بلندپروازانه توسط وزارت نفت عراق مورد بازنگری قرار گرفت و وزیر نفت عراق اعلام کرد که این کشور سقف سطح تولید را از۱۲.۵ میلیون بشکه به ۷ تا ۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده است و در نهایت در سال ۲۰۱۲ وزیر نفت عراق اعلام کرد که به منظور افزایش زمان برداشت از میادین نفتی و حداکثرسازی ضریب بازیافت از آنها، برخی برنامه‌های تولیدی در نظر گرفته شده را کاهش می‌دهد. ازاین‌رو در اکثر قراردادهای نفتی منعقد شده بازنگری صورت گرفت.
علاوه بر این در چند سال گذشته، عراق با چالش‌های داخلی و خارجی متعددی دست به گریبان بوده که اجرای این قراردادها را با مشکلاتی همراه کرده است. با این حال کشور عراق با انعقاد این قراردادهای نفتی جدید توانست تولید و صادرات خود را افزایش دهد و پیش‌بینی می‌شود که تولید و صادرات طی سال‌های آتی به روند رشد خود ادامه دهد.
کد مطلب : ۱۴۳۸۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.