۰

رقابت چین و آمریکا در فروش تسلیحات

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۴
رقابت چین و آمریکا در فروش تسلیحات
به گزارش «عصر تعادل»،‌آمریکا و چین در یک دهه اخیر از بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات به ارتش های کشورهای مختلف جهان بوده اند. با این وجود آمار دقیق و شفافی  از میزان فروش تسلیحات توسط شرکت های چینی در جهان وجود ندارد.

برخی رسانه های آسیایی روز سه شنبه براساس داده های SIPRI   گزارش دادند: فروش  تسلیحات متعارف چین از ۶۴۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به ۱.۰۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.  

این درحالی است که ارزش کلی معاملات تجاری چین در مقایسه با ایالات متحده  همچنان فاصله بسیار زیادی دارد.

براساس این اطلاعات درآمد صادرات تسلیحات نظامی واشنگتن به کشورهای دیگر به طور میانگین سالانه بیش از ۹ میلیارد دلار در یک دهه اخیر ثبت شده است.

طبق این گزارش آمریکا صرفا در سال ۲۰۱۸،  تسلیحاتی به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار به ارتش های خارجی فروخته است که این رقم نسبت به چین بیش از ۱۰ برابر بوده است.

گزارش موسسه صلح استکهلم حاکی است در سال گذشته میلادی شرکت‌های آمریکایی جنگ‌افزار های گسترده ای را به نظامیان خارجی  فروخته‌اند. نام ۴۲ شرکت آمریکایی در فهرست ۱۰۰ فروشنده نخست جنگ‌افزار در جهان در سال ۲۰۱۸ قرار دارد که ۵۷ درصد کل فروش جنگ‌افزار در جهان را به خود اختصاص داده اند.

این موسسه سوئدی شرکت های چینی را نیز در فهرست مهمترین عرضه کنندگان در بازار فروش جهانی تسلیحات  قرار داده اما تاکید کرده است که آماردقیق، شفاف و کاملی دراین زمینه وجود ندارد.

بنابر گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، عربستان در صدر فهرست کشورهای مقصد صادرات اسلحه از آمریکا قرار دارد به طوری که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، عربستان ۹ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده است و صرفا در سال گذشته حدود ۳,۴ میلیارد دلار اسلحه انبار کرده است که این میزان بیشتر از ارزش کل سلاح‌هایی است که پنج مشتری بزرگ دیگر  یعنی استرالیا، بریتانیا، رژیم صهیونیستی، عراق و امارات از واشنگتن خریداری کرده‌اند.
کد مطلب : ۱۴۵۶۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.