۰

ایران رتبه نخست فرسایش خاک را در جهان دارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
ایران رتبه نخست فرسایش خاک را در جهان دارد
به گزارش «عصر تعادل»،‌ اکبر قویدل روز یکشنبه در همایش روز جهانی خاک در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور ما هر سال ۱۷ تن خاک در هر هکتار فرسایش می شود که در مجموع ۲ میلیارد تن خاک فرسایش می‌شود.

وی با بیان اینکه حفاظت خاک و آب از اصولی‌ترین پایه های توسعه پایدار است، اظهار داشت: فرسایش خاک بطور میانگین هر سال ۵۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می رساند.

قویدل با اشاره به اینکه فرسایش خاک عواقب جبران ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد، بیان کرد: در معرض خطر قرار گرفتن امنیت غذایی جامعه از جمله عواقب فرسایش خاک است.

 رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز غذایی بشر از خاک تامین می‌شود افزود: هدر رفت و فرسایش خاک به این سادگی قابل جبران نیست و با اینکه فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید فرسایش خاک می‌شود.

وی گفت: با اینکه حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان و متولیان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.
کد مطلب : ۱۴۵۷۸۵
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.