۰
سعید عصمتی*

یک هفته توضیح با انبوه ابهامات پرواز اوکراین

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۵
یک هفته توضیح با انبوه ابهامات پرواز اوکراین
توضیحاتی که باید ابعاد این حادثه را که به گفته مقامات خطای انسانی باعث آن شده روشن کند. اگر اظهارات مقامات مختلف را در یک هفته گذشته در کنار هم بچینیم به وضوح می بینیم که نکات مهمی گفته نشده است. 

هر کشوری در نقاط مختلف از جمله در مرزها چندین رادار فعال دارد. در کشور ما هم در نقاط مختلف بخصوص در نقاط مرزی رادارهای فعالی حضور دارند و می توانند به شکلی دقیق ورود هرگونه شی پرنده خارجی را رصد کنند. وقتی یک شیء پرنده وارد کشور می شود این رادارهای لب مرز هستند که اولین مقصد این پرنده را شناسایی می کنند و به سایر رادارها و پایگاه های پدافندی اطلاع می دهند. اما در ماجرای هواپیمای اوکراینی تا جایی که اطلاع رسانی شده هیچ رادای ورود شیء پرنده خارجی به کشور را اعلام نکرده است. در نتجیه وقتی هیچ راداری هیچ شیء خارجی را ثبت نکرده، اپراتور یک رادار در تهران به این نکته توجه دارد که یک شیء به یک باره از آسمان در محدوده تهران ظاهر نمی شود و اگر شیء وارد محدوده تهران شود حتما دیگر رادارها آن را اطلاع می دهند.

نکته دوم درباره هشیاری نیروی انسانی یک رادار هست. نیروی انسانی یا اپراتور رادار به راحتی می تواند تشخیص دهد که یک شیء پرنده در حال از دست دادن ارتفاع یا درحال اوج گرفتن است. هواپیمای اوکراینی در حال اوج گرفتن بوده است. در حالی که اگر موشک بود و هدف برخورد به تهران را داشت حتما می بایست در حال از دست دادن ارتفاع باشد. در نتیجه منطقی این است که اپراتور رادار اگر قرار باشد تشخیص دهد که شیء پرنده موشک است و نه هواپیما زمانی است که می بیند شیء پرنده در حال از دست دادن ارتفاع است و نه اوج گرفتن. چگونه ممکن است یک موشک کروز در حال سعود باشد و هدفش هم تهران باشد؟ 

تمام این موارد نشان می دهد که خطای انسانی در این لحظه نهایی این اشتباه بزرگ نقشی نداشته است. پدافندهای تهران هوشمند هستند و به صورت راداری بر اساس شیء پرنده ای که شناسایی می کنند عمل شلیک را انجام می دهند. این گونه بر می آید که این سامانه پدافندی به صورت خودکار بعد از حمله ایران به مواضع آمریکا فعال بوده و به عبارت دیگر به شلیک موشک مسلح بوده است و هر گونه شیء که دیده اتوماتیک روی آن قفل می کرده و موشک را شلیک می کرده است. نکته این جاست که بعد از این حمله هوایی باید رادار و سیستم موشکی این رادار غیر فعال می شده است ولی آن گونه که پیداست این سیستم همچنان فعال بوده و با تشخیص هواپیما به عنوان یک شیء ناشناس و خطرناک به شکل اتوماتیک دستور شلیک را صادر کرده است. این یک واقعیت گفته نشده است و به نوعی می توان آن را دروغ در دروغ دانست. بهتر است که مسئولین امر بگویند که این سیستم پدافند ضدهوایی غیرفعال نشده بوده و همین باعث حادثه شده است.

در عین حال با توجه به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از لحظه شلیک موشک یک فرضیه قابل توجه دیگر نیز وجود دارد. این احتمال هست که یک حمله سایبری به سیستم پدافند ضد هوایی ایران شده باشد . حمله ای که به جرات می توان از آن با عنوان تروریستی یاد کرد. احتمال این که دشمنان این مرز و بوم توانسته باشند کنترل موشک ضدهوایی را در اختیار بگیرند وجود دارد. کما اینکه در گذشته ایران توانسته بود کنترل یکی از پیشرفته ترین پهبادهای آمریکایی در اختیار بگیرد و آن را بدون خسارت به زمین بنشاند. بهر حال این فرضیه نیز محتمل است و قابل بررسی و پاسخگویی مسئولان.

*فعال رسانه ای و تهیه کننده سینما
کد مطلب : ۱۴۷۴۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}