۰

دولت با مسببان گرانی خودرو چه می کند؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۹
دولت با مسببان گرانی خودرو چه می کند؟
به گزارش عصر تعادل، این روزها خریداری در بازار خودرو نیست و کمتری معامله‌ای صورت می‌گیرد اما قیمت‌ها همانند دلار به صورت ساعتی در حال تغییر است و دولت هم روزه سکوت گرفته و خبری از تشدید نظارت ها در بازار خودرو نیست.
 
به اعتقاد فعالان بازار خودرو برای پراید قیمت بیش از 53 میلیون تومان اصلاً منطقی نیست علاوه بر این در خودروهای پژو 405 از قیمت 87 میلیون تومان به بالا، پژو206 تیپ 2  از قیمت 95 میلیون تومان به بالا،  پژوپارس از قیمت 104 میلیون تومان به بالا و وانت 151 از 57 میلیون تومان به بالا هیچ توجیهی ندارد و فقط قیمت سازی است تا بازار خودرو بهم ریخته شود.

اما سوال اینجاست مگر چه اتفاقی در بازار خودرو افتاده که مردم طی این روزها شاهد رشد بالای قیمت‌ها هستند؟ چرا دولت در شب عید که باید نظارت خود را در بازار افزایش دهد با مسببان افزایش قیمت ها برخوردی نمی‌کند؟

بازار مدام از عدم نظارت و جولالان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازی‌های خلاف واقع صحبت می‌کند اما از آن طرف دولت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و حتی خبری از تشدید نظارت ها هم نیست.

فروشندگان خودرو با گلایه از اینکه خریداری در بازار نیست و ما نمی دانیم این قیمت ها براساس چه معیاری مدام در حال تغییر است به خبرنگار تسنیم می گویند: در فضای مجازی، بازار اعلام قیمت های نجومی بسیار داغ است برخی هم که معیارها را سایت ها قرار داده اند محصولات خود را قیمت گذاری کرده و مدام در تکاپو برای فروش آنها هستند. نکته جالب اینجاست، آن دسته از افرادی که خودروهای خود را از کارخانه تحویل گرفته اند هم با شگرد های خاص خود محصولات را به صورت قسطی آنهم با قیمت بالا بفروش می‌رسانند.

به عنوان نمونه در طرح های فروش خودرو سند محصول یک سال بعد از تسویه تمام مبلغ خودرو صادرمی شود در این شرایط برخی از افراد خودروهایی که سند آنها هنوز صادر نشده را با دریافت یک پیش پرداخت به صورت قسطی آنهم با قیمت ها سلیقه ای به فروش می رسانند.

 البته خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینه‌های مالی‌شان را جبران کنند. آنها ترجیح می‌دهند که نوسانات ناشی از این تغییر قیمت را به‌عنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین هستند و کسب سود می‌کنند. برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید و عرضه متأثر از کمبود قطعات است. این در حالی است که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و صد البته عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

در حال حاضر مردم در بازار خودرو بلاتکلیف تر از همیشه چشم خود را به بازار دوخته‌اند تا شاید خبری از ساماندهی اوضاع باشد اما گویا دست های پشت پرده تمایلی به ثبات در بازار ندارند و سکوت وزارت صمت و دستگاه های ناظر هم فضای بسیار مناسبی را برای آنها فراهم کرده است. به راستی چرا کسی نمی خواهد خودرو ارزان شود یا چرا دولت تصمیمی به برخورد با متخلفات بازار ندارد! 

تغییرات قیمتی انواع خودروهای داخلی را در طول یک هفته اخیر در جدول زیر مشاهد کنید:
ردیف نوع خودرو قیمت خودرو 98/11/10 قیمت خودرو 98/11/19
1 قیمت پراید 111 62،000،000 66،000،000
2 قیمت پراید 131 58،000،000 62،000،000
3 قیمت پراید 151 65،000،000 67 ،000،000
4 قیمت چانگان 227،000،000 255،000،000
5 قیمت تیبا صندوق دار 72،000،000 76،000،000
6 قیمت ساینا دنده ای 73،000،000 77،000،000
7 قیمت پژو 405 61،000،000  96 ،000،000
8 قیمت پژو SLX 104،000،000 110،000،000
9 قیمت پژو 405 دوگانه سوز 110،000،000 115،000،000
10 قیمت پژو پارس 115،000،000 123 ،000،000
12 قیمت پژو 206 تیپ 2)فول) 98،000،000 105،000،000
13 قیمت پژو 206 تیپ 5(فول) 124،000،000 130،000،000
14 قیمت پژو 206 V8 صندوقدار)فول) 124،000،000 131،000،000
15 قیمت سمند ال ایکس (LX) 93،000،000 103،000،000
16 قیمت سمند EF7 108،000،000 117،000،000
17 قیمت وانت آریسان 71،500،000 75،000،000
18 قیمت دنا 136،000،000 146،000،000
19 قیمت دنا پلاس توربو 187،000،000 197،000،000
20 قیمت پژو 207 دنده‌ای 143،000،000 152،000،000
23 قیمت استپ وی 250،000،000 263،000،000
24   قیمت پژو 207 اتوماتیک 189،000،000 203،000،000
25 قیمت پژو2008 410،000،000 440،000،000
26 قیمت رانا 100،000،000 105،000،000
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۱۴۸۴۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}