۰

بایدن خواستار حضور بین‌المللی بهتر قاره سیاه شد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۸
بایدن خواستار حضور بین‌المللی بهتر قاره سیاه شد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در جلسه سران اتحادیه آفریقا و در آخرین روز نشست رهبران آفریقا-آمریکا در واشنگتن دی سی خواستار نقش گسترده‌تر آفریقا در صحنه جهانی شد و بر حمایت خود از دستیابی اتحادیه آفریقا به کرسی دائم گروه ۲۰ و نیز شورای امنیت تاکید کرد.
مسؤولان آمریکا می‌گویند، در این باره با هند در تماس هستند و اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳ به الحاق اتحادیه آفریقا اختصاص دارد.
باید قول داد، آمریکا در «آینده آفریقا» از رهگذر تخصیص میلیاردها دلار به عنوان تامین بودجه دولتی از سوی واشنگتن سرمایه‌گذاری کند،‌ مضافا اینکه سرمایه‌گذاری‌هایی هم در بخش‌های بهداشت عمومی،‌ امنیت غذایی و زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها و تکنولوژی داشته باشد.
بایدن اعلام کرد که ایالات متحده با همکاری نزدیک با کنگره قصد دارد در سه سال آینده ۵۵ میلیارد دلار در آفریقا اختصاص دهد و گفت: هدف از این کار پیشبرد اولویت‌های مشترک و حمایت از دستور کار ۲۰۶۳ است.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین بار دیگر به اظهاراتش در سپتامبر ۲۰۲۲ و در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که گفته بود از اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شامل حضور دائمی برای آفریقا حمایت می‌کند.
وی همچنین ادامه داد: آفریقا در هر اتاقی که در آن چالش‌های جهانی مورد بحث قرار می‌گیرد و در هر نهادی که در آن بحث‌ها در حال انجام است، حضور دارد.
کاخ سفید اعلام کرد، تعهد جدید در زمینه تامین مواد غذایی، کمک‌های فوق‌العاده و دیگر در زمینه امنیت غذایی را برای تنظیم توزیع مواد غذایی و بازارهای امداد رسان در میان مدت و بلند مدت دربرمی‌گیرد.
براساس بیانیه کاخ سفید، آمریکا همچنین مشارکت با اتحادیه آفریقا برای ادغام دو بخش خصوصی و عمومی و موسسات مالی بین‌المللی به منظور تامین نیازهای غذایی را توسعه خواهد بخشید.
ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه خود اشاره کرد، آمریکا ۱۱ میلیارد دلار برای مواد غذایی آفریقا طی سال جاری میلادی ارائه کرد.
شاخ آفریقا بیشترین خسارت را به دلیل بارش کم دیده است و سازمان ملل می‌گوید کمک‌ها باعث شد سومالی از گرسنگی کامل نجات یابد.
باید بر حمایت از نقش گسترده آفریقا در جهان تاکید کرد و قول داد در تشویق دموکراسی تعلل نکند.
پایتخت آمریکا میزبان سه روزه نشست رهبران آفریقا – آمریکا بود و در این نشست ۴۹ تن از روسای آفریقایی حضور داشتند. مسائلی که باعث نگرانی قاره آفریقاست در این نشست عمومی و همچنین دیدارهای دو جانبه مورد بحث قرار گرفتند.
این نشست در حالی برگزار شد که دولت واشنگتن به دنبال افزایش حضور و نفوذش در قاره سیاه در میانه افزایش رقابت با چین و روسیه است.
بایدن همچنین با بیان اینکه آمریکا به دنبال افزایش همکاری با آفریقا در هر زمینه‌ای است، گفت: من دوست دارم به قاره سیاه بروم. برخی از شما من را برای سفر به کشورهایتان دعوت کردید. من واقعا دوست دارم به آفریقا سفر کنم.
در این میان، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز امروز (جمعه) اعلام کرد که مسکو مخالف پیوستن اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ نیست؛ اما تمامی کشورهای این مجمع باید با این مساله موافق باشند.
بوگدانوف همچنین ادامه داد: فقط یک کشور یعنی آمریکا که عضو گروه ۲۰ است نمی‌تواند درباره عضویت اتحادیه آفریقا در آن تصمیم بگیرد و این مساله‌ای است که باید تمامی کشورها آن را بپذیرند. ما مخالف این اصل نیستیم و خواهان روابط پیشرفته و پیشرو با اتحادیه آفریقا و کشورهای آفریقا هستیم. البته که این مساله باید در چارچوب گروه ۲ مورد بررسی قرار گیرد.
کد مطلب : ۱۵۴۱۳۹
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}