۲

دغدغه پیامک​های تبلیغاتی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
دغدغه پیامک​های تبلیغاتی
ارسال پیامک‌های وقت وبی وقت این روزها برای بسیاری از مشترکان تلفن‌های همراه به یک دغدغه و ابزاری برای سلب آرامش تبدیل‌شده است تا جایی که بیشتر گوشی‌ها پر شده‌اند از پیامک‌های تبلیغی گروهی که در همه ساعات شبانه روز صبح، ظهر، شب وحتی نیمه شب برای مشترکان ارسال می شودو کمتر کسی را می‌توان یافت که ازدست این میهمانان ناخوانده به ستوه نیامده باشد.

مخاطبان بسیاری باارسال پیام‌های اعتراضی متعددبا این مضمون که چرا هیچ نظارتی برهمراه اول نیست که باپیام های گاه وبی گاه خود همه را عاصی کرده؟ به کجا شکایت کنیم؟ و این که آیا بابت این پیامک‌ها از مردم هزینه ای کم می‌شود؟ و اساساً چراوقت و بی وقت این پیامک هاارسال می‌شود؟ نسبت به موج پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی ازسوی اپراتور هاوبه طورخاص همراه اول واکنش نشان داده وخواستارپیگیری موضوع شده‌اند.

مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون موافقت مشترکان درسال ۹۰ و با هدف پایان دادن به معضل پیامک‌های انبوه وناخواسته وساماندهی وضع موجود؛ در کمیسیون تنظیم مقررات سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی تصویب و ابلاغ شد اماباوجود گذشت بیش از ۳ سال ازابلاغ این قانون؛ همچنان مشترکان بی آن که تمایل داشته باشند، روزانه تعداد زیادی پیامک تبلیغاتی ناخواسته دریافت می‌کنند. برای پیگیری این موضوع به سراغ مهندس داداش زاده معاون سازمان تنظیم مقررات رفتیم. وی با بیان این که مصوبه سازمان تنظیم مقررات مبنی بر ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون موافقت مشترکان همچنان اجرا می‌شود گفت: نظارت جدی و دقیقی بر عملکرد اپراتورها در این زمینه وجود دارد ضمن آن که طی ماه‌های اخیرنیز این موضوع طی جلسه‌هایی به دقت بررسی شده است.

داداش زاده افزود: به طور کلی ما به اپراتورها از جمله همراه اول این مجوز را داده‌ایم که پیامک‌های تبلیغاتی خود را از طریق شرکت‌های cp ودر چار چوب ضوابط ومقررات تعیین شده از جمله اخذ موافقت اولیه از مشترک و همچنین ارسال پیامک در ساعات تعیین شده، به مشترکان ارسال کنند ومعمولا نیز محتوای پیامک‌ها از سوی کمیته ای که مسئولیت آن را وزارت ارشاد بر عهده دارد، مورد نظارت قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مشترکان از نحوه فعال یا غیر فعال سازی این پیامک‌ها اطلاعی ندارند ضمن آن که به اپراتورها اعلام کرده‌ایم که در این زمینه باید به مشترکان اطلاع رسانی کنند، براین اساس بهترین راهکاری که در حال حاضر برای فعال یا غیر فعال سازی این سرویس‌ها وجود دارد، این است که مشترکان ابتدا به سامانه‌های ایجاد شده از سوی اپراتورها مراجعه و نسبت به فعال یا غیر فعال سازی این سرویس‌ها اقدام کنند وچنان چه در این صورت نیز ارسال پیامک‌ها متوقف نشد باید مراتب را به سامانه ۱۹۵ گزارش و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین تصریح کرد: گاه اتفاق می‌افتد که مشترکی با یک باراقدام به غیر فعال سازی سرویس نتیجه دلخواه را دریافت نمی‌کند که این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم ارسال پیامک لغو سرویس و اختلال در شبکه اتفاق بیفتد. وی تصریح کرد: به طور کلی شرکت‌های cp از طریق سامانه‌های ارسال پیامک که با شماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و... شروع می‌شود، اقدام به ارسال پیامک‌های انبوه می‌کنند اما متاسفانه مشترکان گاهی دقت لازم را ندارند و تصور می‌کنند که تمامی پیامک‌های تبلیغاتی از سوی یک اپراتور یا cp ارسال می‌شود در حالی که این گونه نیست و گاه این پیامک‌ها از طریق فروشگاه هاو مراکز خرید و یا مراکز آموزشی ارسال می‌شود که نظارت براین موضوع از عهده رگولاتوری خارج است و افراد باید از طریق ارسال کنند گان اقدام به قطع سرویس تبلیغاتی مورد نظر کنند.

وی با اشاره به کاهش موارد شکایت در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه از طریق اپراتورها تصریح کرد: براین اساس طی ۶ ماهه اول سال جاری ۷۶ مورد شکایت از اپراتورها در این خصوص در سامانه ۱۹۵ به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که اپراتورها برای فعال سازی هرسرویسی ملزم به اخذ مجوز از رگولاتوری هستند وبرای ارائه این سرویس‌ها به مشترک نیز باید از مشترکان مجوز دریافت کنند، تاکید کرد: در این زمینه قانون محکمی وجود دارد و با جدیت نیز اجرا می‌شود اما برآور دها وبررسی های ما نشان می‌دهد که عمده مشکلات ایجاد شده در این خصوص به دلیل عدم اطلاع مردم از نحوه استفاده از این سرویس‌ها ست. زارعیان معاون شرکت مخابرات ایران نیز در این باره با اعلام این که اساساً در بحث ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، قانونی مبنی براین که اپراتور برای ارسال پیامک ملزم به اخذ موافقت مشترک باشد، وجود ندارد گفت: ماحدود ۳ سال پیش به تمامی مشترکان اعلام کرده‌ایم که چنان چه موافق دریافت پیامک‌های انبوه نیستند، این موضوع را به ما اعلام کنند و براین اساس حدود ۱۳ درصد مشترکان عدم موافقت خود را با دریافت این پیامک‌ها به ما اعلام کردندکه ارسال پیامک برای این دسته از مشترکان متوقف شد.

سامانه ۹۹۹۰ برای قطع پیامک‌های انبوه

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز پیامک‌های انبوه با این شرایط برای مشترکان ارسال می‌شود که مشترک امکان قطع این سرویس را داشته باشد و از طریق سامانه ۹۹۹۰ خواسته خود را مبنی بر قطع ارسال پیامک‌های انبوه اعلام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که متاسفانه در موارد بسیاری نیز با وجود اعلام در خواست انصراف یا قطع ارسال پیامک از سوی مشتر ک از طریق همین سامانه، ارسال پیامک‌ها متوقف نمی‌شود افزود: این اتفاق اغلب نمی‌افتد، بلکه یک تصور واشتباه رایج در بین مردم این است که گمان می‌کنند تمامی پیامک‌های دریافتی از سوی اپراتورها ارسال می‌شود در حالی که طبق آمار پیامک‌های انبوهی که اپراتورها ارسال می‌کنند، کمتر از ۲۰ درصد کل پیامک‌هایی است که یک مشترک در طول شبانه روز در یافت می‌کند ضمن این که هیچ هزینه ای نیز برای ارسال پیامک‌های انبوه از مشترک دریافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: برخی مشترکان با مراجعه به فروشگاه‌ها و مراکز تجاری، تفریحی و یا رستوران هااغلب شماره تلفن خود را برای آگاهی ازعرضه محصولات جدید دراختیار فروشنده قرار می‌دهند و پس از آن با موجی از پیامک‌های تبلیغاتی مواجه می‌شوند که این موضوع از اراده ما خارج است و برای قطع آن باید از طریق همان فروشگاه یا مرکز خرید اقدام کنند.

نظارت بر عملکرد اپراتورها در ارسال پیامک‌های انبوه
معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به اعمال نظارت بر عملکرد اپراتورها در ارسال پیامک‌های انبوه گفت: برا ساس ضوابط موجود اپراتورها تنها می‌توانند در زمان محدود و مشخصی یعنی از ۸ صبح تا ۸ شب اقدام به آر سال پیامک‌های انبوه کنند و در عین حال محتوای پیامک‌های تبلیغاتی وانبوه نیز نباید خارج از چارچوب ارزش‌های نظام باشد.
کد مطلب : ۲۱۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.