۲

نشانی مخالفان اعتدال در صدا و سیما

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
سخنان رئیس جمهوری درباره صدا و سیما با واکنش ارگان مکتوب این نهاد مواجه شد. حسن روحانی یکشنبه گذشته در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی با انتقاد از منعکس نشدن اقدامات دولت در رسانه ها گفته بود: «صداوسیما در انتقاد صددرصد از این فرصت علیه دولت استفاده کرده که البته ما انتقاد را خوب می دانیم، اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می آید و شاید این مشکل در دوربین ها و فرستنده های صداوسیما وجود دارد».
نشانی مخالفان اعتدال در صدا و سیما

دو روز پس از این اظهارات روزنامه «جام جم» گزارشی را درج کرد که این تلقی را ایجاد می کرد که دولت تمایل دارد صدا و سیما را به «روابط عمومی» دولت تبدیل کند. این روزنامه در مطلبی با عنوان «رئیس جمهوری از صدا و سیما چه می خواهد؟» نوشت سخنان اخیر رئیس جمهوری نوعی «فرافکنی برای شنیده نشدن صدای منتقدان» است و با یادآوری زمان کوتاه مدیریت رئیس جدید صدا وسیما این شائبه را مطرح کرد که دولت در لوای این انتقادات، مطالبات تازه ای از این نهاد دارد.
 
این شبهه در شرایطی مطرح شده که برای نخستین بارنبوده که رئیس جمهوری، گلایه خود از صدا و سیما را مطرح کرده است. در واقع انتقاد اخیر رئیس جمهوری هم ناظر به روند کلی در صدا و سیما است که از دوره مدیریت قبل بر جای مانده و انتظار می رود در مدیریت جدید تغییراتی در جهت پوشش بهتر و کیفی تر خدمات دولت داده شود.

هر چند ارزیابی عملکرد مدیریت جدید صدا و سیما به زمان بیشتری نیاز دارد و قضاوت درباره آن زود است اما با این حال سمت و سوی سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که صدا و سیما رسانه ای واقعاً ملی باشد و امکان سخن گفتن موافق و مخالف فراهم شده و عموم مخاطبان و دیدگاهها را پوشش بدهد.
 
صدا وسیما روابط عمومی مردم باشد
 
«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به شبهه ای که از سوی ارگان مکتوب صدا و سیما مطرح شده، اصلی ترین رسالت و مسئولیت صدا و سیما را «روابط عمومی مردم بودن» دانست و به روزنامه ایران گفت: اگر صدا وسیما به این رسالت خود عمل کند آن موقع باید اقداماتی که توسط دولت انجام می شود و روی زندگی مردم و آینده فرزندان تأثیر مستقیم دارد را منعکس کند. وی با تأکید بر اینکه «نمی توان دولت را جدای از مأموریت های خود تلقی کرد» ادامه داد: صدا و سیما برای انجام رسالت خود باید واقعیت های کشور را منتشر کند و ارگان این رسانه هم به جای سؤال کردن از دوستانی که مقابل دولت هستند، به افکار عمومی مراجعه کند و با برگزاری یک نظر سنجی از مردم بپرسد آیا توانسته اخبار و اقدامات دولت را منعکس کند یا نه؟ مرعشی با بیان اینکه «دولت و رئیس جمهوری متعلق به مردم» است تأکید کرد: مردم باید به همان میزان که از وضعیت خانوادگی و فرزندان خود مطلع هستند، از وضعیت دولت باخبر باشند. او با تأکید بر اینکه «صدا و سیما را متعلق به دولت نمی دانیم اما متعلق به مردم می دانیم» گفت: به همین خاطر رسانه ملی حق ندارد گزینشی عمل کند و باید تمام و کمال سیاست ها و اقدامات دولت را برای مردم بازگو کند. وی در عین حال تأکید کرد صدا وسیما باید هم دیدگاه موافقان و هم منتقدان دولت را منعکس کند.
 
«امیر محبیان» استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا از منظری دیگر به این موضوع نگاه کرد و گفت: بیشتر از گفتن خبر، درست گفتن خبر اهمیت دارد. صدا وسیما هم به عنوان یکی از رسانه های فراگیر می تواند دراین راستا حرکت کند.
 
لزوم رعایت شرط انصاف
 
«غلامعلی دهقان» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گلایه رئیس جمهوری را بحق و درست ارزیابی کرد و با یادآوری تغییر در سطوح ارشد مدیریتی این سازمان خواستار تغییر مدیریت کلان بدنه کارشناسی صدا و سیما شد. وی در گفت و گو با «ایران» ضمن تأکید بر اینکه «انتظار می رود مردم بیش از این در جریان کارهایی که دولت مقبول و منتخبشان در راستای پیشرفت و منافع ملی در حوزه های مختلف انجام داده قرار بگیرند» گفت: رئیس جمهوری نمی خواهد صدا و سیما روابط عمومی دولت باشد؛چرا که روحانی بارها از ضرورت نقد منصفانه و دلسوزانه در پرتو آزادی مسئولانه سخن گفته است، اما به نظر می رسد بخشی از بدنه صدا وسیما همچنان تمایل دارد دیدگاه های 10 سال گذشته را مطرح کند. فراموش نکنیم نگاه صدا و سیما به دولت در 7 سال اول دولت احمدی نژاد حمایت یک طرفه بود و تنها در یک سال آخر به خاطر طرح جریان انحرافی انتقادات تندی داشت.
 
دهقان ادامه داد: خواص می توانند به خاطر مطالعه روزنامه و حضور در فضای مجازی خیلی زود در جریان اقدامات مثبت قرار بگیرند، اما بدنه اجتماعی ممکن است تحت تأثیر برنامه های صدا وسیما قرار بگیرد. ما نمی خواهیم صدا و سیما روابط عمومی دولت باشد اما، نباید در راستای اقدامات دولت سنگ اندازی کرده و دولت را تضعیف و منفعل کنند.
 
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در واکنش به جریانی خاص که می خواهد این گونه القا کند دولت مخالف حضور منتقدان در صدا و سیما است گفت: فضای انتخاباتی ماه های منتهی به انتخابات سال 92 نشان داد اگر تریبون صدا و سیما عادلانه در اختیار جناح های سیاسی قرار بگیرد، نتیجه اش همان می شود که در 24 خرداد رقم خورد. جریان اعتدال باکی ندارد که تریبون صدا و سیما در اختیار منتقدان قرار بگیرد اما شرط انصاف باید رعایت شود. به نظر می رسد در بخشی از برنامه های صدا وسیما مثل مجله خبری و 20:30 قاعده انصاف رعایت نشده و خبرهای جهت دار پخش می شود.

دولت یازدهم ترسی از این ندارد کارشناسان خبره در تمامی زمینه ها با کارشناسان دولت مناظره و گفت و گو کنند، چون مردم قضاوت می کنند. اصلا در پرتو همین مناظره ها بود که آقای روحانی خود را مطرح کرد و منطق خود را قبولاند. مسأله اینجاست که صدا و سیما نمی خواهد هم نیمه پر و هم نیمه خالی لیوان را ببیند. به همین دلیل ممکن است خبری را هم از دولت منتشر کند اما سیاست اصلی اش این است که نخست عیوب و ضعفی را یافته و آن را بزرگ کرده و در تحلیل های خود سوگیری نشان می دهد.
 
باهنر: ما هم از نقدهایی به صدا و سیما داریم
 
چالش صدا و سیما و دولت روز گذشته به کنفرانس مطبوعاتی محمد رضا باهنر هم کشیده شد. نایب رئیس مجلس در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: رسانه ملی کار بسیار حساسی دارد. ما هم از خداوند می خواهیم به مسئولان و مدیرعامل رسانه ملی قوت و عمق بصیرت بدهد تا از اعتدال خارج نشود چرا که ما نیز نقدهایی به صداوسیما داریم.
مرجع : نو اندیش
کد مطلب : ۲۱۲۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.