۲

زنگ خطر بزرگان برای جام‌جم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
زنگ خطر بزرگان برای جام‌جم
در ابتدا هم سرافراز این وعده را داد و در روز معارفه خود با این جملات که « رسانه ملی برای انجام ماموریت خود نیاز به راه‌حلهایی دارد. باید نیروی انسانی آن کارآمد شود و اصلاح روش و گردش کار در دستورالعملها صورت بگیرد. تولیدات به شیوه برون‌سپاری انجام گیرد. رسانه باید تعاملی شود و توسعه کمی و کیفی لازم است. امروزه کنداکتور و جدول پخش در اختیار مخاطب و کاربر است و اینگونه نیست که ما تعیین کنیم چه برنامه ای را چه کسی در چه زمانی ببیند بلکه باید طوری باشد که مخاطب برنامه را به شکلی که خودش می‌خواهد ببیند.» امید برای اصلاح اشکالات مورد نقد را در همگان پدید آورد. بخشی از این وعده‌ها عملیاتی شد و چند شبکه در هم ادغام شدند که البته در این بخش مشکل اصلی متوجه مدیران این رسانه بود که گویی بدون برنامه‌ریزی قبلی اقدام به راه‌اندازی چند شبکه کرده بودند که شباهت زیادی با هم داشتند. به عنوان نمونه نام یکی «تماشا» و دیگری «نمایش» بود و هر دو وظیفه پخش فیلمهای سینمایی را بر عهده داشتند.


از سوی دیگر روال سیاسی شبکه های سیما هم آنطور که مورد انتظار بود تغییری نداشت و کماکان بیشتر مهمانانی که اتومبیلهای خود را در سربالایی ساختمان جام جم پارک می‌کردند خاستگاه آنها اردوگاه اصولگرایی و بعضا مخالفان دولت در این اردوگاه بودند. در حالی که تصور می‌شد به اصلاح‌طلبان فضایی برای حضور در صداوسیما داده شود، حتی آن برنامه های قبلی هم که افرادی مانند جواد اطاعت به آن دعوت می‌شدند حذف شد و تنها به مناسبت ۹دی بود که از کواکبیان دعوت کردند تا رودرروی سلیمی‌نمین بنشیند.


فارغ از این موضوعات که گلایه‌های فعالان سیاسی را تشدید کرد، موضوعی گسترده تر این روزها بزرگان کشور را وادار به انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور دولت یازدهم بارها از هجمه به پاستور در رسانه ملی که باید حامی دولت باشد گلایه کرد. بزرگانی مانند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هم که سالها در مسئولیتهای مختلف حضور داشته و دارد، نمی‌خواهد خدای ناکرده صداوسیما عامل تفرقه شود و تلاش دارد برخی اقدامات تندروانه تعدیل و به سمت تعادل برود و کسانی که وحدت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند کنترل و مورد مواخذه قرار گیرند. از همین رو برخی اقدامات در صداوسیما را باید مورد بررسی قرار داد و نگذاشت رسانه ملی، میلی شود.

گلایه هاشمی از صداوسیما

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه در همایش «پیامبر رحمت و مدارا» با اظهار گلایه‌ از عملکرد صداوسیما گفت: متأسفانه این روزها شاهد پخش علائم تفرقه از صداوسیما هستیم که این کار خدمت به انقلاب و کشور نیست، چون ما با اتحاد انقلاب کردیم. وی ادامه داد: تمام مردم اعم از مسیحی، ارامنه، اهل سنت و شیعیان در دوران جنگ تحمیلی حضور داشتند و شهید دادند و ما نباید شرط اتحاد را از دست بدهیم چرا که ضد اسلام و دین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قانون اساسی بعد از انقلاب اقلیت‌های غیرمسلمان مذهبی را در مجلس وارد کرد، افزود: اختلافات سلیقه و سیاسی می‌توانیم داشته باشیم اما نباید به نزاع تبدیل شوند. چون ما با اتحاد انقلاب کردیم. وی، دروغ، ظلم و زندانی بی‌دلیل را از عوامل تفرقه برشمرد و تصریح کرد: اختلاف نظر اگر در حد بحث بماند، مفید است اگر به عمل و کار فیزیکی منجر شود و از حد تجاوز کند، به تهمت و دروغ و درگیری تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: ما در عین اختلاف نظر باید با یکدیگر برادرانه رفتار و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم، افراد یا نهادهای خاصی نباید به دیگران زور بگویند و انتظار این است که انقلاب و اهداف انقلاب را به عنوان الگوی خود در نظر بگیریم. آیت‌ا... هاشمی دعوت مردم به وحدت در عمل و گفتار را از وظایف علما، دانشمندان، اساتید و معلمان دانست و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند مظهر وحدت، بحث‌ها و اظهارنظرهای متضاد باشند اما محل درگیری و نزاع نباشند چرا که نزاع ما را ضعیف و موجب سوءاستفاده‌های دشمنان می‌شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قانون باید مراعات شود و همه بر محور معارف دین متحد باشیم و به طرف همدلی پیش رویم.

از تفرقه‌انگیزی‌ها در جامعه جلوگیری کنیم

آیت‌ا... هاشمی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران در شرایط فعلی دارای مسئولیتی سنگین و خطیر است، خاطر نشان کرد: ما باید حقایق اسلام را بیشتر و صریح‌تر بیان و از تفرقه‌انگیزی‌ها در جامعه جلوگیری کنیم و دنیا را بیشتر با احکام اسلام و پیامبر رحمت و مدارای آن آشنا سازیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیامبر(ص) ۱۳ سال در مکه تحت فشار بودند و در نهایت مجبور به هجرت شدند، گفت: پس از اینکه به مکه باز گشتند، همه تصور می‌کردند که ایشان انتقام تمام ظلم‌ها و جفاهای وارد شده بر خویش را می‌گیرد اما پیغمبر فرمودند امروز روز رحمت است و همه را بخشیدند.

ایشان ادامه داد: زمانی که دو قبیله اوس و خزرج در مدینه دائماً در جنگ و نزاع بودند و افتخار و شجاعت مردم تازیدن به قبایل دیگر و بردگی افراد بود، پیامبر(ص) وارد این شهر شدند و عقد اخوت بین آنان بست و به قدری مساوات و برابری در بین مردم به وجود آمده بود که همه در کنار هم و متحد بودند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تیتر اول رسانه‌های بیگانه و دشمن مربوط به اخبار دروغ، قتل و کشتار در کشورهای اسلامی است، گفت: متأسفانه تندروی، به بلا و ویروس جوامع اسلامی تبدیل شده است و همه دنیا را تهدید می‌کند. تفرقه ایجاد کردن درست ضد اسلام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه شریفه «واعتصموا بحبل ا... جمیعا و لا تفرقوا» گفت: ملت ایران که با اتحاد و همدلی توانستند رژیم سفاک را با آن همه قدرت و پشتیبانی جهانی به زیر بکشند و مثل انقلاب‌‌های دیگر عمل نکردند که همه را بیرون کنند، چرا که انقلاب اسلامی، انقلاب رحمت و مداراست.

دفاع صداوسیما از عملکرد دولتی خود!

رئیس دولت هم از صداوسیما گلایه‌مند است و از ابتدای دولت دهم رویکرد این رسانه موجبات ناراحتی پاستورنشینان حتی رئیس‌جمهور را در بسیاری موارد فراهم کرده است. ۱۰ دی بود که خبرنگاری درمورد تعامل دولت با رئیس سازمان صدا و سیما از سخنگوی دولت سوال کرد که محمدباقر نوبخت پاسخ داد: «آقای دکتر سرافراز باید تجدید نظر کند؛ چرا که کاملا به صورت محسوس احساس می‌شود که در جایگاه و رویکرد ملی در رسانه‌ ملی صحبت نمی‌شود.

وی گفت: برخی رسانه‌ها عنوان خبرگزاری را برای خود انتخاب کرده‌اند باید بدانند که با یک سایت معمولی فرق می‌کند و لازم است تا رعایت اخلاق و امور حرفه‌ای را داشته باشند و خود را در حد یک سایت اپوزیسیون مخالف دولت محدود نکنند. حال به ویژه این انتظار از رسانه‌ ملی هم می‌رود. به همین جهت آقای دکتر سرافراز که از شخصیت‌های محترم و ارزشمند نظام هستند باید فرصت کنند و این دست از مسائلی که در برخی از بخشها اتفاق می‌افتد را مورد توجه قرار دهند.این که برخی بخش‌های تولیدی و خبری بخواهند مطالب غیر واقعی و غیراخلاقی نشان دهند درست نیست. ‌اخلاق فقط بخش‌های منکراتی که در ذهن برخی است، نیست. دروغ گفتن و تحریف کردن و ذهن جامعه را با یک کلمه و جمله مشوش کردن درست نیست به همین جهت ما انتظار داریم جناب آقای دکتر سرافراز بتواند به نحو شایسته‌ای نسبت به افزایش و ارتقای جایگاه رسانه ملی اقدام کند.»

پس از این اظهارات بود که روز پنجشنبه مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در پاسخ به انتقاد سخنگوی دولت از رسانه‌ ملی، حضور اعضای دولت یازدهم در برنامه‌های صداوسیما را چشمگیر و بیشتر از دولت‌های قبل دانست. سید تقی سهرابی تصریح کرد: بر اساس آمار و مستندات موجود از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون بخش عمده‌ای از برنامه‌های صداوسیما در شبکه‌های مختلف ملی، استانی و حتی بین‌المللی به اهداف، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد دولت یازدهم اختصاص داشته و دارد.
مرجع : روزنامه آرمان
کد مطلب : ۲۱۴۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.