۱

7 جمله مخرب که موفقیت را مهار می‌کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹
7 جمله مخرب که موفقیت را مهار می‌کند
آیا می‌خواهید در زندگی، فرد بسیار موفقی باشید. مسلما هرکسی این را می‌خواهد، اما کلمات و جملاتی که به کار می‌برید روی موفق شدن یا نشدن‌تان بسیار موثر است.

حرف‌هایی که در محل کارتان بر زبان می‌رانید اهمیتی ندارد که چقدر برای خودتان بی‌ضرر به نظر آیند، اما ممکن است مانع بالارفتن از پله‌های ترقی شوند و رویای به موفقیت رسیدن‌تان را بر باد دهند. حرفه و کارتان مهم‌تر از این است که با عبارات منفی نابود شود. در این بخش به هفت جمله‌ای که باید از فهرست مربوط به حرفه‌تان بردارید، اشاره شده است.

این تعریف شغل من نیست:
وقتی شما کار و موقعیت فعلی‌تان را پذیرفته‌اید پس بخوبی از مسئولیت‌ها و حجم کاری‌تان باخبر هستید. پس از ماه‌ها یا سال‌ها کار در حرفه‌تان نقش‌تان نیز بیشتر شده و شکل اولیه‌اش تغییر می‌کند. وقتی رئیس‌تان مسئولیت‌های دیگری روی دوش خسته شما می‌گذارد، بسیار وسوسه می‌شوید در برابر آن، همان لحظه بایستید. اما اینجا انتخاب بهتر این است که به جای مخالفت در لحظه، زمانی در نظر گرفته و به دیدن رئیس‌تان بروید و در مورد کارتان با او صحبت کنید، سپس به او یادآور شوید که وظیفه اصلی‌تان چه بوده است و این وظایف جدید خارج از چارچوب اصلی است و ممکن است وقت‌تان اجازه انجام دادن آن را ندهد. گفتن این حرف درست موقعی که کاری به شما محول می‌شود، تاثیر بسیار بدی روی رئیس‌تان می‌گذارد، به طوری که شما را فردی تنبل و از زیر کار در رو معرفی می‌کند.

نمی‌توان این کار را انجام داد: فرار از مشکلات شما را ترسو نشان می‌دهد و آدم‌های ترسو موفق نمی‌شوند. به جای این‌که پروژه‌ای را به طور کل کنار بگذارید، برای انجام دادن آن به چند روش فکر کنید و به گزینه‌هایی هرچند ناقص اشاره کنید تا مشخص شود که شما واقعا برای انجام دادن پروژه تلاش می‌کنید. البته در این‌گونه مواقع هم خیلی کم پیش می‌آید که کاری انجام نشود. به جای فرار از کار مشکل، ارائه راه‌حل، شما را عضو با ارزش گروه معرفی می‌کند و هربار موفقیت در کاری مشکل، شما را به موقعیت‌های بهتری می‌رساند.

تقصیر من نیست: هیچ کس دوست ندارد جایی کار کند که مدام تقصیرها را به گردن او می‌اندازند. اما در هرحال زمانی پیش می‌آید که خطایی مرتکب شده‌اید و کاری به سبب اشتباه شما با مشکل مواجه شده است. در این‌گونه مواقع به جای این‌که گناه‌تان را به گردن این و آن بیندازید، آن را بپذیرید. پذیرفتن خطاها شخصیت خوب شما و این‌ را که می‌توانید از اشتباهایتان درس گرفته و به تکامل برسید نشان می‌دهد، اما اگر به جای پذیرفتن خطایتان، دیگران را متهم کنید، نشان می‌دهید هرگز پیشرفتی نخواهید کرد چرا که توانایی یادگیری از خطاهایتان را ندارید.

این کار فقط یک دقیقه طول می‌کشد: این جمله را هرگز نگویید مگراین‌که واقعا کاری وجود داشته باشد که بشود در۶۰ ثانیه انجام داد. هرگز قول زود انجام دادن کاری را ندهید. گفتن این‌که یک دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، باعث می‌شود تلاش‌تان دست‌کم گرفته شود. ممکن است به سبب مهارت و تیزهوشی در کارتان بتوانید آن را زود انجام دهید، اما با این روش رئیس‌تان متوجه نمی‌شود که شما کاری را که واقعا زمان‌بر بوده، فقط به سبب مهارت‌تان بسرعت انجام داده‌اید.

من کمک نمی‌خواهم: کاری را تنهایی به انجام رساندن ممکن است فقط شیوه قهرمان‌های فیلم‌های اکشن باشد، اما آن افراد هم در محل کار نمی‌توانند به تنهایی قهرمان شوند. ممکن است تصور کنید می‌توانید پروژه‌ای را به تنهایی به پایان برسانید، اما کار گروهی بسیار ضروری است. در واقع توانایی کار کردن با دیگران نشان‌دهنده توانمندی افراد است.

منصفانه نیست: زندگی منصفانه نیست و اغلب حرفه‌تان آن‌گونه که می‌خواهید درست پیش نمی‌رود. به جای شکایت کردن باید به مشکلات موجود و این‌که چه راه‌حل‌هایی می‌توانید برای آنها پیدا کنید، توجه کنید. مثلا اگر سرکارتان یکی از همکاران با بی‌انصافی تمام کارتان را از شما می‌دزدد، به جای گله و شکایت دنبال راه‌حل تازه‌ای باشید. مثلا می‌توانید پیشنهادی مبتکرانه برای انجام همان کار دهید. با این روش نه تنها جلوی بی‌انصافی دیگران را می‌گیرید، بلکه چند قدم به موفقیت بیشتر نزدیک می‌شوید. همیشه پیدا کردن یک راه‌حل بمراتب بهتر از نق زدن و گله کردن است.

این روشی است که همیشه انجام می‌شود: انجام دادن یک کار به روش همیشگی هیچ‌کس را به موفقیت نمی‌رساند. اگر می‌خواهید در کارتان پیشرفت کنید، باید راه‌های تازه‌ای برای پیشبرد آن به کار ببرید. چه بسا در این مسیر فرصت‌های بهتری برای موفق شدن در کارتان به دست آورید. روش‌های تکراری، حرفه و زندگی‌تان را به روزمرگی و کسالت می‌کشاند.
مرجع : جام جم
کد مطلب : ۲۴۴۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.